פעילות בכנסת

חלק ניכר מפעילותה של האגודה מתבטא במעקב אחר הצעות חוק המובאות בפני הכנסת, כדי להבטיח שקול הזכויות יישמע בקביעות בתהליך החקיקה. האגודה פועלת לצמצום פגיעה בלתי-מוצדקת ובלתי-סבירה בזכויות האדם בהצעות חוק, וכן יוזמת או תומכת בהצעות חוק שמטרתן קידום זכויות האדם. בנוסף, פועלת האגודה בכנסת לשינוי מדיניות בעניינים שיש בהם נגיעה לזכויות האדם, בהטמעת שיח זכויות האדם ובהצבת נושאים הנוגעים לזכויות האדם על סדר היום הציבורי.

נציגי האגודה מגישים חוות דעת מקצועיות וניירות עמדה לחברי הכנסת ולקובעי מדיניות, משתתפים בדיונים של ועדות הכנסת, יוזמים דיונים בועדות הכנסת ובמליאה, ולוקחים חלק בפורומים ציבוריים ובקואליציות של ארגונים המשתמשות (בין השאר) בכלים של חקיקה וקידום מדיניות כדי להביא לשינוי.

בדף זה תוכלו להתעדכן בפעילות האגודה לזכויות האזרח בתקופת הכנסת ה-18, שכהונתה החלה ב-24.2.09.

24.10.10: עם הנחתן של הצעת חוק התקציב והצעת חוק ההסדרים על ידי הממשלה, התברר כי הונחה ביחד עימן הצעת חוק חדשה בעניין תוכנית ויסקונסין. האגודה לזכויות האזרח וסנגור קהילתי פנו לשרים ולחברי הכנסת בקריאה לא לאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה.

אוקטובר 2010: פגיעה בדמוקרטיה בלב הדמוקרטיה: סקירה לקראת מושב החורף של הכנסת

אוגוסט 2010: תחילת המאבק בגזרות חוק ההסדרים לשנים 2011-2012

2009-2010: במסגרת הקואליציה לרפואת שיניים ציבורית פעלנו בכנסת לקידום הכללת טיפולי השיניים בסל הבריאות הממלכתי. בין השאר קידמנו הצעת חוק בנושא, שבה תמכו 48 ח"כים. הקואליציה ברכה על ההחלטה לתת שירותי שיניים ציבוריים לילדים עד גיל 8, אך קראה לחברי הכנסת להתנגד למתן השירותים במסגרת קופת חולים חמישית למטרות רווח. בעקבות הערות הקואליציה הוכנסו לנוסח החוק להקמת תאגיד מספר שינויים דרמטיים וחשובים.

2009-מאי 2010: במהלך חודש דצמבר 2009 התקיימו דיונים בוועדת העבודה, רווחה ובריאות בעתידה של תכנית "אורות לתעסוקה" (ויסקונסין). פעילות נמרצת של האגודה ושל ארגונים עמיתים מול חברי הכנסת הביאה לכך שלא אושרה פרישה ארצית של התוכנית (ראו למשל פניה לח"כים מדצמבר 2009, ואת החוברת "לא אדוני השר" שהופקה במשותף עם שומרי משפט, עמותת סינגור קהילתי והקשת הדמוקרטית המזרחית).
במאי 2010 הסתיימו חמש שנות המאבק של הארגונים, כאשר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ובראשה ח"כ חיים כץ, סירבה לדון בהארכת התוכנית עקב הביקורת הרבה שהוטחה כלפיה, והתוכנית למעשה בוטלה.

10.3.10: המטה לתכנון אחראי, שבו חברה האגודה, ערך בכנסת כנס נגד הרפורמה בחוק התכנון והבניה, תחת הכותרת "הקרב על הבית". מדובר בהצעת חוק המקודמת באופן בלתי דמוקרטי וללא שיתף הציבור; הרפורמה תחליש מאוד את איכות התכנון, תפגע במערכת האיזונים שבה, תפגע ביכולת של מערכת התכנון להגן על הצרכים של כלל האוכלוסייה ותוביל לפגיעה בסביבה; האגודה מבקשת להדגיש את חשיבות התכנון לקיום חברה צודקת ושוויונית, המכבדת זכויות אדם. הכנס נפתח במעמד יו"ר הכנסת והשתתפו בו השרים ארדן והרצוג וכ-20 ח"כים ממגוון הסיעות.

3.3.10: האגודה הגישה לוועדת הפנים את הערותיה בעניין הצעת המדינה להפוך את הוראת השעה, העוסקת ב"הלנה, העסקה, והסעה" של שוהים בלתי חוקיים מהשטחים, לחקיקה קבועה. לדעת האגודה הוראת השעה בעייתית ביותר, בין היתר מכיוון שהיא מטילה על אזרחיה חובה לפעול כמעין "שוטרים", להתעניין במוצאם של אנשים ולהתייחס באופן שונה לאנשים על פי השתייכותם הלאומית. האגודה נאבקת בהוראת השעה זה מספר שנים, ופעילותנו הצליחה להביא לצמצום משמועתי שלו, אולם האיסור ממשיך לגרום לפגיעה קשה בזכויות אדם.

2.3.10: ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה בסגירת כיתות השכלה למבוגרים בעיר רהט. האגודה שלחה ליו"ר הוועדה את עמדתה, ולפיה סגירת כיתות ההשכלה למבוגרים ברהט ללא מציאת תחליף הולם וראוי לנשים וגברים הלומדים בכיתות אלו מהווה פגיעה חמורה בזכות לחינוך של אחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בישראל.

פברואר 2010: עם תחילת דיוניה של ועדת הפנים של הכנסת על הצעת החוק למניעת הסתננות, הגישה לה קואליציה של ארגונים המתנגדת לחוק, ביניהם האגודה, נייר עמדה בנושא. הצעת החוק אינה מבטיחה את מימושן של חובות משפטיות ומוסריות בדבר אי-גירוש אדם למקום שבו נשקפת לו סכנה, ואי-כליאתם של פליטים ומבקשי מקלט לפרקי זמן בלתי מוגבלים. הצעת החוק אינה מבחינה בין "מסתננים" לבין "פליטים", "מבקשי מקלט" או "מהגרי עבודה"; היא מטילה עונשי מאסר כבדים ומאפשרת מעצר מינהלי חסר תוחלת של כל אדם ללא הבחנה.

23.2.10: נציגת האגודה השתתפה בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא מאבק בפוליגמיה, והציגה נייר עמדה בנושא, בשם ועד הפעולה לענייני אישות. בנייר העמדה נדונה הפוליגמיה כתופעה מורכבת, אשר פתרון לה יגיע דרך העצמת נשים ושינוי נורמות דתיות בנוסף לאכיפת חוקים.

10.2.10: בוועדת הפנים והגנת הסביבה התקיים דיון בנושא תכנון ובנייה בישובים ערביים. לקראת הדיון הגישה האגודה ליו"ר הוועדה את עמדתה: מדיניות הגברת הריסת בבתים ביישובים ערביים ובשכונות ערביות בערים מעורבות יש בה כדי לפגוע בזכויות יסוד מוגנות של האזרחים הערבים; המדיניות מחוסרת כל צדק, תכלית או תועלת במציאות שבה המדינה ורשויות התכנון אינן מקיימות את חובותיהן הראשוניות כלפי האזרחים הערבים, לספק פתרונות דיור ראויים ותשתית תכנונית, שמאפשרת בניה חוקית. בנוסף, הציגה האגודה מהי המדיניות הראויה להתמודדות עם סוגיית הבניה ללא היתר ביישובים הערבים.

1.2.10: התקיים דיון בוועדת הפנים בנושא התנהגות המשטרה בעימותים המתמשכים בשייח' ג'ראח. לקראת הדיון פנתה האגודה ליו"ר הוועדה ולחברי הכנסת, וביקשה להתריע מפני הפגיעה של המשטרה בחירות ההפגנה ובחופש הביטוי של פרטים ושל ציבורים שונים בישראל.

30.12.09: חברי ועדת הכספים והיו"ר משה גפני תמכו בעמדת האגודה, שלפיה משרד הפנים אינו מוסמך לגבות אגרות מוגדלות בגין הנפקת דרכון במקום דרכון שאבד או נגנב. חברי הוועדה הודיעו כי לא יאשרו את התקנות המאפשרות את הגבייה.

דצמבר 2009: כנסת ישראל והאגודה לזכויות האזרח ציינו במשותף את יום זכויות האדם הבינלאומי, באמצעות ישיבת מליאה מיוחדת וכנס מיוחד בנושא: "זכויות אדם – תנאי למדינה דמוקרטית וחברה צודקת" בחסות יו"ר הכנסת. הכנס, שבו השתתפו ח"כים רבים ממגוון סיעות, עסק בהצבת תנאים למימוש זכויות – הזכות לשירותי בריאות, הזכות לרווחה וחופש הביטוי.
בוועדות התקיימו דיונים מיוחדים הנוגעים לזכויות אדם: הוועדה לביקורת המדינה דנה בעליית בני הפלשמורה; ועדת הכלכלה דנה בהצעת חוק איסור הפליה; ועדת הפנים דנה בפעילות הוועדה לעניינים הומניטאריים; ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דנה בהצעת חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה; ועדת חוקה, חוק ומשפט דנה בהימשכות ההליכים בבתי המשפט; והוועדה למאבק בסחר בנשים דנה בזנות וסחר בנשים, הפרת זכויות אדם בחסות המדינה.

24.11.09: האגודה ניהלה מאבק אינטנסיבי נגד הצעת החוק להקמת מאגר ביומטרי בישראל. מדובר בצעד מסוכן בעל השלכות קשות על הזכות לפרטיות, והליכי החקיקה בנושא רגיש זה נעשו בחופזה ובבהילות, וללא דיון ציבורי מעמיק. בעקבות פעילות האגודה ושל נציגים עצמאיים של החברה האזרחית אישרה הכנסת הצעת חוק מצומצמת בהרבה מהמקורית, המאפשרת להקים מאגר ניסיוני בלבד הכולל רק אזרחים שיסכימו להכליל את פרטיהם במאגר. האגודה מתנגדת גם למאגר מסוג זה.

19.11.09: לקראת דיון בנושא התאבדות של אסירים ותנאי הכליאה בבתי סוהר ובבתי המעצר פנו האגודה, הקליניקה לזכויות עצורים ואסירים שבמרכז האקדמי למשפט ולעסקים וארגון רופאים לזכויות אדם ליו"ר ועדת החוקה, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ולשר לביטחון פנים בנוגע לחובה לקבוע בתקנות סטנדרט מינימאלי של שטח מחיה לאסיר. בעוד הסטנדרט הממוצע לשטח מחיה לאסיר במדינות דמוקרטיות אחרות עומד על כ-8.8 מ"ר, בישראל מוחזקים האסירים בכ-2.9-3 מ"ר בממוצע בלבד. צפיפות קשה זו פוגעת בכבודם כבני אדם ובבריאותם הפיזית והנפשית.

10.11.09, 23.11.09: התקיימו דיונים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנוגע להצעת חוק שמטרתה הגברה וייעול של אכיפת דיני העבודה. האגודה לזכויות האזרח, כחלק מהפורום לאכיפת זכויות עובדים, המליצה על שינויים בנוסח החוק, וביניהם הארכת תקופת התיישנות העב?רה וביטול סעיף הדורש מעובד להוכיח כי גם עובדים אחרים במקום העבודה נפגעו מפעולת המעביד.

אוקטובר-נובמבר 2009: האגודה הציגה את עמדתה בדיוני ועדת חוקה, חוק ומשפט בעניין תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים. מדובר בתקנות, המבקשות לתקן ולהרחיב את הגורמים הרשאים לקבל מידע על הרשעות קודמות מהמרשם הפלילי ועל תיקי חקירה סגורים. לנוכח ההשלכות של העברת מידע כזה על הזכות לכבוד, הזכות לפרטיותו הזכות להתפרנס בכבוד, ביקשה האגודה מחברי הוועדה לא לאשר את התקנות.

28.10.09: ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה בהצעת חוק שתאפשר למנוע בחירות במועצה האזורית אבו בסמה ללא הגבלת זמן. לפני הדיון פנתה האגודה לשר הפנים ולמבקר המדינה ומחתה נגד הצעת החוק, השוללת מתושבי המועצה הבדואים את הזכות החוקתית לבחור ולהיבחר.
ב-3.11.09 אושרה הצעת החוק בוועדה והועברה לקריאה שנייה ושלישית.

21.10.09: "הצעת חוק הסלקציה", שהוכנה בסיוע האגודה והונחה על ידי חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) ושלמה מולה (קדימה), עברה בקריאה טרומית. ההצעה ? תיקון לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים – נועדה למנוע אפליה במתכונת "עוקפת החוק" הנהוגה כיום, כאשר במקום לומר מפורשות לאדם כי לא עבר את ה"סלקציה" בכניסה למקום בילוי, מניחים לו לחכות עד בוש. ב-18.10.09 קיבלה הצעת החוק תמיכה מן הממשלה וב-21.10.09 עברה בקריאה טרומית.

14.9.09, 19.10.09: ועדת חוקה, חוק ומשפט דנה בהצעת תיקון לחוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. האגודה לזכויות האזרח וארגונים עמיתים הציגו את עמדתם: הארגונים מתנגדים בתוקף להצעת החוק, שמטרתה מתן חסינות גורפת למדינה בגין פעולות הצבא בשטחים – ובמידה רבה גם בתחום ישראל, ולעקוף את פסיקת בג"ץ משנת 2005 שקבעה כי תיקון דומה סותר את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו בהיותו פוגע בזכויות אדם בסיסיות.

26.7.09: לקראת דיון בועדת העבודה של הכנסת בנושא: "עובדי לשכת התעסוקה זוכים בבונוס על שלילת דמי אבטלה", העבירה האגודה לחברי הוועדה מכתב שכתבה עו"ד אשרת מימון, למנכ"ל שרות התעסוקה בעניין זה. במכתב מובהר כי מדובר בפרקטיקה פסולה ובלתי חוקית, ובניגוד עניינים הסותר את תפקידי שירות התעסוקה, את מטרות החוקים הרלוונטים ואת הכללים החלים על עובדי מדינה.

16.7.09: לקראת ישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה העבירה קואליציית ארגונים, שבה חברה האגודה, את התנגדותה לתזכיר "חוק ברית הזוגיות לחסרי דת": הצעת החוק אינה מבטיחה שוויון וחירות לכל אדם המבקש לממש בישראל את זכות היסוד להקים משפחה, ויוצרת הסדר בעייתי ביותר, הפוגע בשוויון ובחופש הדת ואינו עונה כלל על בעיית מנועי החיתון בישראל. ב-13.10.09 השתתפה האגודה בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

16.7.09: האגודה חברה בקואליציה האזרחית-סביבתית נגד הפרטת הקרקעות. האגודה הגישה לחברי הכנסת והממשלה את הסתייגויותיה מהצעת החוק לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. האגודה גם התנגדה לסעיף ברפורמה, שמאפשר לגופים פרטיים לקבוע מי יוכל לרכוש מגרש בישוב קהילתי או חקלאי ומי לא. בעקבות פניית האגודה הוחלט כי יתקיים דיון חוזר על הסעיף האמור. לקראת הדיון החוזר בסעיף בוועדת הכלכלה הגישה האגודה לוועדה את עמדתה.

5.7.09: האגודה פנתה לוועדת חוקה, חוק ומשפט בבקשה להסיר מחוק ההסדרים את הסעיף המבקש לצמצם את החובה לתעד חקירות של חשודים בווידאו, ואף לאפשר הטלת הוצאות התמלול על החשודים. לדיון בוועדה הגיעו נציגים של ארגונים רבים, ביניהם האגודה, לשכת עורכי הדין, הסנגוריה הציבורית והמועצה לשלום הילד. בעקבות הדיון הוחלט להפריד את הנושא מחוק ההסדרים.

29.6.09: בדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת ב-30.6.09 נדונה הצעה להעביר את הסמכות לדון בתביעות לשון הרע הנוגעות ליחסי עבודה מבתי המשפט אל בית הדין לעבודה. לעמדת האגודה, יש לתמוך בהצעה חרף התנגדות המעסיקים.

25.6.09: לקראת דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא "עיריית ירושלים – נקיון העיר – דוח מבקר המדינה", הגישה האגודה לוועדה נייר עמדה המתאר את המצב התברואתי החמור בירושלים המזרחית, ואת כשליה של עיריית ירושלים בשיפור מצב זה.

25.6.09: לקראת דיון בוועדת הכספים בסעיף בחוק ההתייעלות הכלכלית, העוסק בביטול זכויות הדיירים הממשיכים בדיור הציבורי, הגישו האגודה ובמקום – מתכננים למען זכויות תכנון נייר עמדה לוועדה. הארגונים מבהירים כי מדובר בהוראה בלתי חברתית, שיש בה כדי לפגוע באוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית ולהעמיק פערים חברתיים, וקוראים לחברי הוועדה לפעול לביטולו של הסעיף.

22.6.09: האגודה פנתה לוועדת הפנים והגנת הסביבה: לא לדון במתן סמכות לעצור פלסטינים ששוהים בישראל ללא היתר לממונה ביקורת הגבולות במשרד הפנים במסגרת חוק ההסדרים.

8.6.09: לקראת דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא "גידול בשיעור האבטלה והתמודדות המשרדים הנוגעים בדבר" הגישה האגודה לוועדה נייר מדיניות בנושא חיזוקה של רשת הביטחון למובטלים.

26.5.09: רופאים לזכויות אדם, מרכז אדווה והאגודה פנו לוועדת השרים לחקיקה, בבקשה לא לאשר הצעת החוק שמבקשת לאפשר לכלול בביטוחים משלימים של הקופות תרופות מצילות ומאריכות חיים: כניעה בטווח הקצר ל"רע במיעוטו" תוביל לפגיעה בטווח הארוך בתושבים רבים ובמאפיינה הציבוריים והשוויוניים של מערכת הבריאות בכללותה. הפתרון הראוי להתמודדות עם מחסור בתרופות מצילות חיים הוא לקבוע בחקיקה מנגנון עדכון אוטומטי ובאחוז סביר, אשר יעדכן את הסל הציבורי ויבטיח הכללת תרופות מצילות ומאריכות חיים דרך קבע לכל התושבים.

25.5.09: הפורום לאכיפת זכויות עובדים, שבו חברה האגודה, פנה ליו"ר ועדת השרים לחקיקה, בבקשה שיתמוך בהצעת חוק, שעניינה הקניית סמכות לבית-הדין לעבודה להורות על הארכת מועדים לעניין הגשת תובענות וערעורים נגד המוסד לביטוח לאומי.

21.5.09: האגודה פנתה לחברי ועדת השרים לחקיקה לקראת דיון לקראת דיון בהצעת חוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) (תיקון 8). האגודה דרשה מחברי הוועדה שלא לאשר החלת דין רציפות על הצעת החוק (דהיינו – המשך הליכי החקיקה של החוק שעברה קריאה ראשונה בכנסת הקודמת). מטרת החקיקה היא לפטור את המדינה (לרבות את כוחות הביטחון) באופן גורף מאחריות לכל נזק שייגרם בשטחים. מטרידה במיוחד העובדה, שתיקון זהה במהותו לחוק נפסל על-ידי בג"ץ פה אחד בהרכב של 9 שופטים לפני כשנתיים וחצי; בתגובה הגיש משרד המשפטים הצעת חוק חדשה זו. למכתב צורף נייר עמדה מפורט של האגודה, עדאלה והמוקד להגנת הפרט מחודש יוני 2008.

21.5.09: האגודה פנתה לחברי ועדת הכלכלה לקראת דיון הצפוי בועדה בנושא רפורמה במחירי המים. לעמדת האגודה, השינוי המתוכנן במחירי המים יש בו כדי לפגוע בשיוויון ולגרום לפגיעה באוכלוסיות המוחלשות ביותר. חברי הועדה נקראו לפעול כדי להבטיח שהרפורמה הצפויה לא תביא לקביעת מחיר דיפרנציאלי ולא תאפשר פגיעה בשיוויון ובזכויות יסוד – למים, לבריאות ולכבוד.

20.5.09: האגודה פנתה לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, לקראת דיון בעניין תקנות בעניין מכשירים רפואיים מיוחדים. האגודה ביקשה מחברי הוועדה לא לאשר את התקנות, אלא אם יובטח בהן, כי תינתן העדפה לבתי חולים בפריפריה בקבלת מכשירי MRI. בדיון שהתקיים בוועדה ב-18.5.09 הבטיחו נציגי משרד הבריאות בעל פה בלבד כי יכללו קריטריונים להעדפה לפריפריה במכרז, אך סירבו להציג את המכרז עצמו בכתב (ראו הודעה לעיתונות של האגודה וארגונים עמיתים).

‏‏18.5.09: האגודה פנתה לוועדת הפנים לקראת דיון בנושא הקמת מתחם מגורים סגור לציבור הדתי לאומי בלבד ביפו. האגודה מתנגדת באופן עקרוני לכך שגורמים פרטיים, כמו יזמים של קבוצות רכישה, קבלנים או אגודות שיתופיות, יסננו את המבקשים לרכוש או לשכור דירה בשכונות המגורים אותן הם מקימים על אדמות ציבור.

18.5.09: האגודה לזכויות האזרח השתתפה בדיון בועדת העבודה ביום בעניין פיטורי העובדים הערבים ברכבת, זאת בהמשך למכתב ששלח היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, למנכ"ל רכבת ישראל ב-30.3.09. במכתב מחתה האגודה על פיטורי 40 ערבים שעבדו כשומרי מפגש מסילות ברכבת ישראל בשל הוספת התנאי של יוצאי צבא למכרז ההעסקה. האגודה דרשה מרכבת ישראל לחזור בה לאלתר מתנאי זה ולאפשר לעובדים המפוטרים לחזור לעבודתם. בעקבות תביעה שהוגשה נגד הרכבת, הסירה הרכבת את התנאי האמור, וקבעה תחתיו שלושה תנאים מצטברים חדשים. לטענת האגודה, יש גם בתנאים החדשים כדי להפלות לטובה יוצאי צבא, ולפיכך הם פסולים.

11.5.09: מדי שנה מוגש לממשלה מסמך ארוך, הנקרא "מחליטים", ממנו נגזרים, לאחר מכן, חוק התקציב וחוק ההסדרים. חוק ההסדרים משמש כלי בידי משרד האוצר על מנת לאשר בחקיקה מהירה מקבץ חוקים שונים, שחלקם אינם קשורים לתקציב המדינה, וחלקם מגלמים בתוכם שינויים מהותיים ורפורמות שראוי להקדיש להם דיון מעמיק ומסודר.
האגודה, בשיתוף ארגונים עמיתים ובמסגרת פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים, נאבקת מדי שנה בגזרות הנכללות בחוק ההסדרים. לקראת ישיבות הממשלה השבוע בעניין חוק ההסדרים 2009-2010 היינו מעורבים בכתיבת מספר ניירות עמדה, שנשלחו לשרים עם העתק לחברי הכנסת.

‏‏7.5.09: האגודה וארגונים עמיתים ממשיכים לפעול למניעת קידומה של הצעת החוק למניעת הסתננות. ההצעה מבקשת להחמיר באופן קיצוני את התייחסות המדינה לאנשים, אשר נכנסו לישראל ללא היתר ? אם כפליטים, אם כמבקשי מקלט, אם כמהגרי עבודה, ואם בנסיבות אחרות ? ללא הליך הוגן וראוי ומבלי לקחת בחשבון את הנסיבות, אשר הביאו אותם לכך. בהמשך לפעילות בכנסת ה-17, הארגונים קראו לוועדת השרים לענייני חקיקה שלא להחיל דין רציפות על הצעת החוק.

6.5.09: האגודה פנתה לחברי ועדת חוקה, חוק ומשפט בקריאה שלא לאשר סעיפים שמבקש שר הפנים לקבוע בתקנות, העוסקים בגביית אגרות בגין הנפקת תעודות הזהות. שר הפנים מבקש לקבוע, כי עבור הנפקת תעודת זהות חדשה במקום תעודת זהות שנגנבה, אבדה או הושחתה יגבו קנסות בסכומים שבין 100 ל-300 ש"ח. הדיון נדחה לסוף חודש יולי, והאגודה פנתה שנית לחברי הוועדה לקראת הדיון.

22.3.09: האגודה ועמותת סינגור קהילתי פנו לחברי הכנסת בקריאה לא לאשר את התיקונים לתכנית "אורות לתעסוקה" ("ויסקונסין") במסגרת חוק ההסדרים. לעמדת הארגונים, כל שינוי מבוקש בתכנית צריך להידון באופן ענייני ומעמיק בוועדה המתאימה בכנסת, ולא במסגרת חוק ההסדרים, וזאת מהטעמים המפורטים בהרחבה בפניה.
ב- 11.5.09, במסגרת הפעילות נגד גזרות חוק ההסדרים, פנו האגודה, סנגור קהילתי, שומרי משפט והקשת הדמוקרטית המזרחית לשרי הממשלה, בקריאה שלא לאשר את הסעיף בחוק הנוגע להרחבת התכנית ב- 31.5.09, לקראת דיון בוועדת הכספים בנושא, העבירו הארגונים ליו"ר הוועדה ולחבריה פניה שבה חזרו וקראו שלא לאשר את הרחבת התכנית ואת הדיון בה במסגרת חוק ההסדרים. בפניה פירטו הארגונים את כשליה של התכנית בהרחבה.
בדיון, שהתקיים ב-1.6.09, על אף מצגת 'מאלפת' שהציג משרד האוצר, הביעו חברי כנסת רבים התנגדות להרחבת התכנית באמצעות הצעת חוק ההסדרים, ונסמכו בדבריהם גם על הנתונים הרבים שהעבירו להם הארגונים בפנייתם. חברי הוועדה שבו והודו על עבודת המעקב המבוצעת על ידינו. חברי הוועדה היו קשובים לעמדתנו העקרונית וגם לתיאורה הקשה של משתתפת בתכנית, שהובאה לדיון על-ידי עמותת סינגור קהילתי, ושחשפה את הסיפור שמאחורי המספרים היבשים.
ב-8.7.09 אישרה הכנסת פיצול (הפרדה) של הפרק העוסק בתכנית ויסקונסין מחוק ההסדרים, והעברתו לדיון כהצעת חוק רגילה בוועדת העבודה. ההחלטה התקבלה, בין השאר, בעקבות פעילות לובי אינטנסיבית של הארגונים. משמעות ההפרדה היא שיתקיימו לגבי הצעת החוק דיונים ענייניים בוועדת העבודה, ושלא יועבר התיקון מרחיק הלכת, כולל פרישה ארצית של התכנית, בלי לקיים דיון ציבורי כלל, ובלי להעמיק בהשלכות ובמשמעויות שלו על זכויותיהם של המשתתפים בתכנית.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.