האגודה: הקריטריון של "יוצאי צבא" לקבלה לעבודה בלתי חוקי ויש לשנותו

האגודה פנתה במחאה למנכ"ל רכבת ישראל, בעקבות ההודעה על פיטורי 40 ערבים שעבדו כשומרי מפגש מסילות ברכבת ישראל בשל הוספת התנאי של יוצאי צבא למכרז ההעסקה. האגודה דורשת מרכבת ישראל לחזור בה לאלתר מתנאי זה ולאפשר לעובדים המפוטרים לחזור לעבודתם

בעקבות ההודעה על פיטורי ארבעים ערבים שעבדו כשומרי מפגש מסילות ברכבת ישראל בשל הוספת התנאי של יוצאי צבא למכרז ההעסקה, פנתה האגודה לזכויות האזרח בפנייה דחופה אל מנכ"ל רכבת ישראל.

בפנייה מציין עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, כי התנאי של יוצא צבא כקריטריון לקבלה לעבודה כבר נפסל על ידי בית הדין לעבודה. זאת, בשל היות תנאי זה מפלה נגד ערבים, חרדים ואנשים עם מוגבלות, אשר פטורים על פי חוק משרות הביטחון. עוד מציין עו"ד יקיר, כי תנאי זה סותר את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, וכי בשל הכללתו גרמה הנהלת רכבת ישראל לפיטורין של 40 עובדים.

עו"ד דן יקיר, האגודה לזכויות האזרח: "יש לגנות את הפעולה הלא מוסרית, הלא חוקית המפלה והפסולה. קשה להאמין שאם היה מדובר בעובדים יהודים, הייתה הנהלת רכבת ישראל נוקטת בצעד כזה, החמור במיוחד בעת זו בה מעמיקים מדי יום האבטלה והמשבר הכלכלי. קשה להתעלם מהניחוח הגזעני הנודף מהחלטה זו."

האגודה לזכויות האזרח דורשת מרכבת ישראל לחזור בה לאלתר מתנאי זה ולאפשר לעובדים המפוטרים לחזור לעבודתם.

להלן המכתב במלואו.

30 במרס 2009

לכבוד
יצחק הראל
מנכ"ל רכבת ישראל

שלום רב,

הנדון: דרישת שירות צבאי – תנאי פסול במכרז העסקה

1. הריני לפנות אליך בנוגע לידיעה שהתפרסמה היום באמצעי התקשורת, לפיה 40 עובדים ערבים, שהועסקו כשומרי מפגש מסילות ברכבת ישראל באמצעות חברות כוח אדם, פוטרו בשל הוספת דרישת שירות צבאי כתנאי למכרז ההעסקה.

2. כתבה זו מעלה חשש כבד להפליה עקיפה, תוך הכללת אמות מידה שאינן רלבנטיות למהות התפקיד, תוך הפרת חובת השוויון ככלל, וחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה בפרט.

3. תנאי זה סותר את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1998, והוא מפלה נגד ערבים, חרדים ואנשים עם מוגבלות (ראה פ' (עבודה-ת"א) 1038/99 מדינת ישראל – תפקיד פלוס בע"מ, ניתן ביום 12.6.03). ספק בעינינו אם יש תפקיד כלשהו המצדיק הגבלתו ליוצאי צבא בלבד, ובכל מקרה מהותו ואופיו של התפקיד בו מדובר אינם מצדיקים דרישה זו. האיסור על מעביד להפלות בקבלה על עבודה חל גם על מי שמעסיק עובדים באמצעות חברת כוח אדם.

4. לפיכך, נבקשך לדאוג לביטול מיידי של תנאי הסף במכרז, ולהחזרתם לעבודה של כל העובדים שפוטרו עקב כך.

בכבוד רב,

דן יקיר, עו"ד
היועץ המשפטי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,גזענות ואפליה,הזכות לעבוד,הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.