לקיים בחירות במועצה האזורית אבו בסמה

המועצה האזורית אבו בסמה, שמאגדת כמה כפרים בדואים שהיו בלתי מוכרים שנים רבות, מנוהלת מאז היווסדה לפני שש שנים ע"י מועצה ממונה בראשות עמרם קלעג'י. על פי החוק, היה משרד הפנים מחוייב ליזום ולקיים בחירות דמוקרטיות ראשונות לראשות המועצה לכל המאוחר בדצמבר 2009. חרף זאת, משרד הפנים לא נקט בכל הפעולות הדרושות על מנת לקיים את הבחירות במועדן. ועתה, כשהמועד הקבוע בחוק לעריכת הבחירות מתקרב, ולמעשה כבר לא ניתן לקיים את הבחירות במועדן החוקי, יוזם משרד הפנים הצעת חוק בלתי דמוקרטית, שתאפשר לשר הפנים לדחות את מועד הבחירות ללא הגבלת זמן. הצעת החוק מנוסחת בלשון כללית אולם ברור כי מטרתה העיקרית היא לדחות את קיום הבחירות באבו בסמה. הזכות לבחור ולהיבחר, שהיא זכות חוקתית, תישלל מתושבי המועצה.

האגודה פנתה בנושא לשר הפנים וליו"ר ועדת הפנים, וכן למבקר המדינה. להלן הפניות.

‏22 באוקטובר, 2009

לכבוד
ח"כ אלי ישי
שר הפנים
משרד הפנים

לכבוד
ח"כ דוד אזולאי, יו"ר
ועדת הפנים והגנת הסביבה
הכנסת

דחוף!!!

שלום רב,

הנדון: קיום בחירות למועצה האזורית אבו-בסמה

1. הריני לפנות אליכם בדחיפות בנושא שבנדון לאור פניות שהגיעו אלינו מתושבי המועצה האזורית אבו-בסמה.

2. המועצה האזורית אבו-בסמה הוקמה בדצמבר 2003 ומונתה לה מועצה ממונה בראשות מר עמרם קלעג'י. על פי חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994 הבחירות הראשונות למועצה אזורית לאחר כינונה ייערכו בתוך שישים ימים מתום ארבע שנים לכינון המועצה. החוק מתיר לשר הפנים, בהתייעצות עם ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, להאריך את המועד ולקבוע מועד בחירות מאוחר יותר שיחול בשנה השישית לכל המאוחר.

3. לאור האמור, בדצמבר 2009 יחול המועד האחרון המותר בחוק לעריכת בחירות במועצה האזורית אבו-בסמה. מפרוטוקול הדיון שנערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה ביום 13.8.08 עולה כי התאריך שיועד לעריכת בחירות הינו 8.12.09. למרות זאת, למיטב ידיעתנו לא פעל משרד הפנים לעריכת הבחירות במועדן.

4. יתר על כן, הסתבר כי במקום לפעול לעריכת הבחירות מקדמת הממשלה חקיקה לתיקון חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), אשר יעניק לשר הפנים סמכות לדחות את מועד הבחירות ללא הגבלת זמן. הצעת חוק זו, שפוגעת בצורה קשה בזכות לבחור ולהיבחר ושהיא על פניה בלתי-חוקתית, נועדה, לכאורה, למטרה אחת – לאפשר את דחיית הבחירות במועצה האזורית אבו-בסמה.

5. הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות חוקתית, לרבות בבחירות לרשות המקומית. הזכות לבחור ולהיבחר כוללת גם את הזכות לקיומן של בחירות במועדן החוקי. פגיעה במועד הבחירות "שקולה כפגיעה בזכות החוקתית" (בג"ץ 360/09 רכס נ' שר הפנים (מיום 19.1.09)). לכן אנו רואים בחומרה רבה את התנהלות הממשלה ובפרט משרד הפנים בנושא. גרירת הרגליים והיעדר הכנה לעריכת הבחירות מנוגדות לחוק ולדרישת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ונראה שעיקר מטרתם לקבוע עובדות בשטח ולסכל את הבחירות הדמוקרטיות ויהי מה. גם הבאה בשלב זה של הצעת חוק, שהיא בגדר חקיקה מיוחדת שמיועדת למנוע בחירת שלטון מקומי על-ידי אוכלוסיה מסוימת, היא שימוש פסול ובלתי דמוקרטי בסמכות החקיקה. לאור המועדים למינוי ועדת בחירות וסגירת פנקס הבוחרים הקיימים בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958, ברור כי לא ניתן יהיה לקיים את הבחירות כהלכה, והכול בשל מחדלו של משרד הפנים.

6. לאור זאת, נבקש לקבל בדחיפות הבהרות לגבי מועד עריכת הבחירות והצעדים שבהם נוקט משרד הפנים כדי להיערך לבחירות, לרבות צעדים ליידוע התושבים בדבר הצורך להירשם כדי להצביע, ומתן הסבר לתושבים על הליך הבחירה. כמו כן נבקש להוריד מסדר היום את הצעת החוק שמתירה לשר הפנים לדחות ללא הגבלת זמן את מועד הבחירות. אף כי ברור שלא ניתן לקיים בחירות כהלכה במועד החוקי, על השר לפעול על פי סמכויותיו בחוק, לרבות בסעיף 4 לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), כדי לקיים את הבחירות בזמן הקצר ביותר האפשרי ובמהלך החודשים הקרובים.

בכבוד רב,
גיל גן-מור, עו"ד

‏25 באוקטובר, 2009

לכבוד
השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה
משרד מבקר המדינה
ירושלים

שלום רב,

הנדון: התנהלות משרד הפנים בנוגע לקיום הבחירות במועצה האזורית אבו-בסמה

1. הריני לבקשך לפתוח בבדיקה של התנהלות משרד הפנים ביחס לעריכת בחירות ראשונות במועצה האזורית אבו-בסמה.

2. מועצה זו הוקמה לפני 6 שנים ומונתה לה מועצה ממונה. על פי חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994 המועד החוקי האחרון לעריכת בחירות ראשונות למועצה הוא דצמבר 2009. יש לציין כי באופן רגיל יש לקיים בחירות ראשונות בתוך 4 שנים, אך שר הפנים ניצל את סמכותו להאריך תקופה זו בשנתיים נוספות, התקופה המרבית שמתיר לו החוק.

3. בדיון שנערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה ביום 13.8.08 נקבע כי תאריך הבחירות הינו 8.12.09. למרות זאת, למיטב ידיעתנו, לא נקט משרד הפנים בפעולות הנדרשות לעריכת הבחירות במועדן החוקי. כתוצאה ממחדליו עומדים כעת התושבים בפני שוקת שבורה, ללא אפשרות מעשית לקיים את הבחירות במועדן החוקי, דבר אותו אנו רואים בחומרה רבה.

4. לאור העובדה, שהאפשרות לקיים את הבחירות במועדן החוקי כבר סוכלה בפועל, פועלת עתה הממשלה בדחיפות להעביר תיקון לחוק, שיאפשר את דחיית מועד הבחירות ללא הגבלת זמן. לעמדתנו הבאה בשלב זה של הצעת חוק, שהיא בגדר חקיקה מיוחדת שמיועדת למנוע בחירת שלטון מקומי על-ידי אוכלוסיה מסוימת, היא שימוש פסול ובלתי דמוקרטי בסמכות החקיקה, אך בכל מקרה ברור הוא, כי כל עוד לא שונה החוק, בוודאי שאין שר הפנים רשאי להתעלם ממנו ולגרום לסיכול הבחירות.

5. לאור האמור, נבקשך לערוך בדיקה דחופה על התנהלותו של משרד הפנים, התנהלות שעל פניה הינה שערורייתית – סיכול בחירות. כמו כן נבקשך לבדוק את כשרות המניעים והשיקולים שעמדו בפני משרד הפנים, ולו בשביל להפיס את החשש הקיים בקרב התושבים, כי סיכול הבחירות נועד למנוע מהם את הזכות לבחור ולהיבחר רק בשל היותם בדואים.

בכבוד רב,
גיל גן-מור, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבחור והזכות להיבחר,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.