החלשת שומרי הסף, כרסום הדמוקרטיה והשתקת ביקורת: דוח מצב זכויות האדם 2017

אילוסטרציה

הדוח "זכויות האדם בישראל – תמונת מצב" מתפרסם מדי שנה לציון לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי שחל ב-10 בדצמבר

 

לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי שחל ב-10 בדצמבר, האגודה לזכויות האזרח מפרסמת את הדוח "זכויות האדם בישראל – תמונת מצב" לשנת 2017. במרכז הדוח עומדת המגמה הנמשכת של צמצום המרחב הדמוקרטי ופגיעה במי שמבקרים את השלטון.

השנה הצטרפו למתקפות על התקשורת, על יחידים ועל ארגונים, גם מתקפות וניסיונות לבלום את סמכותם של "שומרי הסף" – בתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה. על צמיחת המגמה מנצחים גורמים בכירים בממשלה ובכנסת, והיא באה לידי ביטוי בהתבטאויות, בחקיקה, בביטול פעילויות ואירועים וביוזמות ממשלתיות.

מנכ"לית האגודה, עו"ד שרון אברהם-ויס: "הניסיונות לשחוק את כוחם של המוסדות 'שומרי הסף' מדאיגה במיוחד, שכן מוסדות אלה מרכיבים את מערכת האיזונים והבלמים החיונית לדמוקרטיה, ומבטיחים שלטון חוק, מינהל תקין, הגנה על זכויות אדם והיעדר שחיתות. המתקפות חסרות התקדים עליהם בשנה האחרונה מעידות על תפיסה מעוותת של דמוקרטיה ושל תפקידי הרשויות השונות: נדמה כי בממשלה ובקואליציה שכחו שתפקידם של עובדי הציבור הוא לא רק לקדם את מדיניות הממשלה, אלא גם לבקר אותה ולרסן את פעילותה במקרי הצורך".

האגודה מצביעה בדוח גם על צמצום חופש הביטוי בישראל, כחלק מצמצום המרחב הדמוקרטי. השנה הציבור לקח לידיו את זכות ההפגנה ברחבי המדינה, והפך את המחאה בנושאים שונים לנוכחת ולאפקטיבית במרחב הציבורי. אולם בג"ץ עדיין נאלץ להגן על הזכות הבסיסית להפגין ולמחות, מול דרישות מופרכות ולא חוקיות שהעמידה המשטרה בפני מפגינים. הממשלה גם המשיכה בניסיונות לצנזר יצירות תרבות ולהשתיק אמנים מטעמים פוליטיים. מגמה מטרידה נוספת מסתמנת בחקיקה שמבקשת להעניק למדינה סמכויות לחסום את הגישה לאתרי אינטרנט או להסיר תכנים מהרשת.

עוד בדוח: יחסו של השלטון למיעוט הערבי התאפיין גם השנה בהתבטאויות מסיתות ובהצעות חוק מפלות וגזעניות, ובראשן חוק הלאום. על מבקשי המקלט המשיכה הממשלה להקשות בדרכים שונות עד כדי התאכזרות, על מנת שיעזבו את הארץ. מגמות של הפרדה והדרה ממשיכות לאיים על מעמדן של הנשים בישראל ועל זכויותיהן לשוויון ולכבוד, ומבקשות לדחוק אותן לשולי המרחב הציבורי. חל כרסום בחופש הדת, בחופש מדת ובפלורליזם היהודי. השנה, שנת היובל לכיבוש, הלך והעמיק קו הפעולה של שילוב סיפוח וכיבוש, שנשען על תפיסה הדוחה מכל וכל שוויון, זכויות אדם ודמוקרטיה.

באגודה לזכויות האזרח מצביעים גם על כמה נקודות שיפור בתחום הזכויות החברתיות. עו"ד גיל גן-מור, מנהל המחלקה לזכויות חברתיות: "שינויים שחלקם החלו במחאה החברתית בשנת 2011 מתממשים, על כך מעידות התפתחויות חשובות – גם אם לא מספיקות – בבריאות, בחינוך ובדיור. אך ישנה עוד עבודה רבה בתחום, ובעיקר בהתמודדות עם עוני ובהבטחת הזכות לקיום בכבוד".

הדוח המלא: גרסת אינטרנט | word | pdf

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אפליה והפרדה,אשפוז וטיפול סיעודי,גזענות ואפליה,דיור ציבורי,דיור, תכנון וקרקעות,דמוקרטיה,הזכות לבריאות,הזכות לדיור,הזכות להפגין,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),הזכות לשוויון,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אנשים עם מוגבלות,זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות המיעוט הערבי,זכויות זקנים,זכויות עובדים,חופש הביטוי,חופש הדת והחופש מדת,יוזמות אנטי-דמוקרטיות,מבקשי מקלט ופליטים,עוד,קצבאות קיום,רצועת עזה,שוויון בשירותי בריאות,שונות,שכירות

סגור לתגובות.