האגודה לזכויות האזרח מציגה: דוח מצב זכויות האדם לשנת 2012

דיור בר השגה אין והמים הפכו למותרות, אבל מחאות חברתיות גדולות כבר לא אפשריות במרחב הציבורי ובג"ץ פחות נגיש. ההפרטה חודרת גם אל השיטור והשפיטה, ביישובים ערביים ובדווים נמשכות הריסות הבתים, ואת מבקשי המקלט רודפים ללא הרף. הכיבוש ומשטר האפליה נמשכים, יחד עם הניסיונות להשכיח אותם. מנגד, יש גם מגמות חיוביות, בעיקר בתחום הבריאות.

 

כמדי שנה, לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי החל ב-10 בדצמבר, מפרסמת האגודה לזכויות האזרח את הדוח השנתי על מצב זכויות האדם בישראל ובשטחים הנתונים לשליטתה. בדוח לשנת 2012 יש ממצאים עגומים בכל הנוגע לזכות לדיור שעמדה בלב המחאה החברתית: השנה, לא חל שיפור, ואולי אף הרעה. הממשלה התנגדה לקידום דיור בר השגה, לא טיפלה בקושי של משפחות רבות לרכוש דירה והמשיכה בחיסול השיטתי של הדיור הציבורי. ביישובים ערביים, נמשכו מחדלי התכנון המגבילים בנייה למגורים ומונעים פיתוח. הזכות למים, מצרך יסוד שבלעדיו אין חיים, נרמסה גם היא כשהתעריפים קפצו, מבלי לקבוע כל מנגנון להקלות בתשלומים על מעוטי יכולת.

חופש הביטוי הוגבל השנה כאשר שתי הערים הגדולות בישראל, ירושלים ותל אביב, קבעו נהלים חדשים המקשים מאד על ייזום מחאה ציבורית והקמת אוהלים. אף שהמשטרה מצהירה על כוונה להגן על חופש הביטוי והמחאה, התנהלות השוטרים בחלק מההפגנות העידה על ההיפך. לאחר כמה פסיקות בשנה האחרונה, עמותות ציבוריות שיבקשו לעתור לבג"ץ בעניין עקרוני, עלולות להימנע מכך מחשש לחיוב בהוצאות משפט כבדות.

השנה הגיעו לשיא הגזענות וההסתה נגד מבקשי המקלט, בשורה של התבטאויות, יוזמות חקיקה וצעדי מדיניות הפוגעים קשות בזכויותיהם ומנוגדים למחויבויותיה של ישראל על פי האמנה בדבר מעמדם של פליטים.  כמו כן ממשיכות מגמות מטרידות של העברת סמכויות שיטור ושפיטה לגורמים פרטיים באופן המסכן את זכויות האדם, ופיתוח מנגנונים למעקב ולאגירת מידע פרטי על אזרחים הפוגעים בזכות לפרטיות של כולנו.

אלימות שוטרים קשה ובלתי מוצדקת נגד אזרחים אינה מטופלת  כראוי על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). הממשלה מקדמת בנגב את "מתווה פראוור" בצורה כוחנית, ובשטחים הכבושים מתבסס משטר האפליה וההפרדה בין תושבים פלסטינים לאזרחים ישראלים.

בדוח ישנן כמה בשורות חיוביות: בין השאר, מפורטים בו צעדים ממשלתיים שונים לשיפור זכויות האדם של אנשים עם מוגבלות ויוזמות שונות של משרד הבריאות, חלקן בעקבות מאבקים של ארגונים ושל אנשים פרטיים, לקידום הזכות לבריאות ולצמצום הפערים בבריאות שבין אוכלוסיות שונות.

הדוח המלא: עברית- word | עברית – pdf | ערבית – word | אנגלית – pdf

תקציריםעברית (pdf) | רוסית – תקציר ופרקים נבחרים

פרקי הדוח (עברית, pdf):
חופש הביטוי: הזכות להפגין

פליטים ומבקשי מקלט: הסלמה
הפרטה: איפה הגבול?
זכות הגישה לערכאות: פסיקת הוצאות לעותרים ציבוריים
הזכות לפרטיות: מערכות מידע אישי – קובעים עובדות בשטח
זכויות המיעוט הערבי
זכויות תושבי ירושלים המזרחית
זכויות אנשים עם מוגבלות
הזכות לדיור: מה נשתנה
הזכות לבריאות: תוכניות לצמצום פערים בין מרכז ופריפריה
הזכות למים
זכויות האדם בשטחים: הכיבוש נעשה יותר נוח

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: 45 שנות כיבוש,אלימות שוטרים,גזענות ואפליה,דיור בר השגה,דיור ציבורי,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לבריאות,הזכות לדיור,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות להפגין,הזכות למים,הזכות לפרטיות,הזכות לשוויון,הזכות לשפה ולתרבות,הכפרים הבלתי מוכרים,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,הפרטה,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות אזרחיות,זכויות אנשים עם מוגבלות,זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש הביטוי,מבקשי מקלט ופליטים,נגישות למשפט,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.