דוח "זכויות האדם בישראל – תמונת מצב 2016"

אילוסטרציה

הדוח מתפרסם מדי שנה לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי ומסכם את ההתפתחויות המרכזיות בזכויות האדם בישראל ובשטחים בשנה החולפת

 

לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי שחל ביום שבת, 10 בדצמבר, האגודה לזכויות האזרח מפרסמת את הדוח "זכויות האדם בישראל – תמונת מצב" לשנת 2016. הדוח מלמד על מגמה מדאיגה של פגיעה בתקשורת, ביחידים ובארגונים שמבקרים את השלטון. פגיעה זו מובלת על ידי גורמים בכירים בממשלה ובכנסת, ובאה לידי ביטוי בחקיקה, ביוזמות ממשלתיות ובהתבטאויות פומביות שיוצרות דה-לגיטימציה למעבירי הביקורת.

הדוח המלא (עברית): גרסת אינטרנט | pdf | word

 

המשימה: השתקת ביקורת

 
למרבה הצער, דווקא הכנסת, סמל הדמוקרטיה, הייתה בשנה האחרונה אחת מהזירות המרכזיות לפגיעה בכללי המשחק הדמוקרטיים. "חוק ההדחה", שמאפשר לחברי הכנסת להדיח את חבריהם, תלוי כחרב מעל לראשם, ומשמש לאכיפת צנזורה ולפיקוח על התבטאויות. "חוק סימון העמותות" נועד לפגוע בארגוני זכויות אדם, והוא לווה בקמפיינים ציבוריים שסימנו את חבריהם כבוגדים. מטרת החוק היא ליצור דה-לגיטימציה לארגונים אלה, ולהפחית את יכולתם להעביר ביקורת על מדיניות הממשלה ועל פעילותה.

פוליטיקאים רבים, ובראשם ראש הממשלה, ניסו לפגוע השנה בתקשורת: לסגור את תאגיד השידור הציבורי מסיבות פוליטיות, לצנזר את הביקורת המועברת בערוץ הכנסת ולפרסם הודעות מכפישות ומסולפות בתגובה לתחקירים עיתונאיים. גם מטרת היוזמות האלו היא לסרס את התפקיד החשוב ביותר של התקשורת – העברת ביקורת על השלטון.

במקביל, יוזמות רבות של שרת התרבות מירי רגב הילכו אימים על אמנים, וניסו לפגוע בחופש הביטוי הפוליטי באמנות. איומים בקיצוץ תקציב, דרישה לצנזורה וזימון לשימועים, כמו במקרה של תיאטרון אל מידאן, פסטיבל עכו לתיאטרון, טקס פרסי אופיר וטקס פרסי הפרינג', פוגעים קשות באמנות ובחופש הביטוי והיצירה. גם מבחני התמיכה שכופים על מוסדות תרבות להופיע בהתנחלויות בניגוד לצו מצפונם מהווים פגיעה קשה.

"השתקת הביקורת וההסתה נגד מוסדות, ארגונים וקבוצות באוכלוסייה מלבה את השנאה. המותקפים הופכים לבוגדים ולאויבים, וגוברת ההתנכלות הפיזית והמילולית כלפי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומיעוטים. החברה בישראל צריכה לשמוע ולהשמיע כמה שיותר קולות ולא לאיים על מי שמביע קול אחר. המגמה הקיימת פוגעת בזכויות אדם בסיסיות, החל מחופש הביטוי וכלה בזכות שלא לסבול מהתעמרות ומאלימות", אומרת מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, עו"ד שרון אברהם-ויס.
 

התחלה חשובה של מאבק בגזענות ובאפליה

 
על רקע ביטויי הסתה וגזענות רבים שהושמעו בשנים האחרונות, הבשורה המעודדת של השנה האחרונה היא הצעדים המשמעותיים שנקטו הרשויות למאבק בגזענות. הממשלה פרסמה את דוח ועדת ביטון במטרה לתקן את אפליית המזרחים בתכני הלימוד, את דוח פלמור במטרה להיאבק בגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, ודוח שהודה שהמיעוט הערבי מופלה לרעה ושיש לתקן זאת. בעקבות הדוח, הממשלה החליטה לתקצב במיליארדים את המיעוט הערבי. בנוסף, המשטרה פשטה על מועדונים שנחשדו בביצוע סלקציה אסורה ופעלה נגד גזענות במגרשי הכדורגל. גם רשות מקרקעי ישראל הטילה לראשונה קנס על חברת בנייה שפרסמה סרטון שיווקי שהפלה מזרחים.

עם זאת, הממשלה קבעה שהתקציב לשילוב הכלכלי של הציבור הערבי יותנה בהריסת בתים, וזאת למרות שהבנייה הלא חוקית ביישובים הערביים היא תוצאה של מחדל ממשלתי מתמשך בן עשרות שנים. בנוסף, תקצובו של דוח ביטון מוטל בספק, והמשטרה עדיין מתנגדת לאמץ את כל מסקנות דוח פלמור. על כן, קיים חשש שהממשלה לא תיישם את ההמלצות החשובות.

"הבשורות הטובות הן צעדי מדיניות ברורים נגד גזענות כמו דו"ח ביטון ודו"ח פלמור – יחד עם זאת, המאבק בגזענות דורש תוכנית כוללת. אי אפשר לטפל בגזענות רק כלפי קבוצה אחת באוכלוסייה, ודרוש שינוי תפיסתי עמוק כדי לראות בכל אישה ואיש כשווי זכויות באשר הם", מוסיפה עו"ד אברהם-ויס.
 
עוד בדוח: ההתפתחויות המרכזיות של 2016 בתחומי הזכויות לבריאות והזכות לדיור; זכויות המיעוט הערבי, הפלסטינים בשטחים, אנשים עם מוגבלויות, מהגרי עבודה ומבקשי מקלט.

הדוח המלא (עברית): גרסת אינטרנט | pdf | word

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דיור בר השגה,דיור, תכנון וקרקעות,דמוקרטיה,הזכות לבריאות,הזכות לדיור,הזכות לדיור,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לשוויון,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אנשים עם מוגבלות,זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש הביטוי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות,מבקשי מקלט ופליטים,מהגרי עבודה,מעצר מינהלי,עוד,שוויון בשירותי בריאות,שונות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.