49 שנים של שליטה ללא זכויות

 

מה נשתנה במצב זכויות האדם של הפלסטינים בגדה המערבית ובירושלים המזרחית?

 
במבט ראשון נדמה שאף שחלפו 49 שנים, מצבם של הפלסטינים המתגוררים בשטחים שנכבשו ביוני 1967 כמעט ולא השתנה לאורך העשורים. כותרות העיתון של האתמול הן גם כותרות העיתון של היום: עימותים, מעצרים, שלטון צבאי, פיגועים, הריסות בתים, הפקעות אדמות. במבט חטוף אין חדש תחת שמש המזרח התיכון הקופחת.

אלא שמבט מעמיק משרטט שבילים וחריצים חדשים על גבי מפת המציאות המוכרת לנו. כותרות חדשות נוספו לאורך השנים: התנחלויות ומאחזים. רשות פלסטינית. ההתנתקות מעזה. גדר וחומה. מחסומים  ואישורים. כבישים אסורים.

השליטה הישראלית בשטחים משתנה לאורך זמן, פושטת ולובשת צורות חדשות. אחרי כמעט שלושה עשורים בהם שלטה ישראל באופן בלעדי על השטחים הוקמה הרשות הפלסטינית, ועשור לאחר מכן התבסס שלטון החמאס ברצועת עזה. אבל גם נוכח שינויים אלו, השליטה הישראלית במרחב שבין הירדן לים נותרה הגורם בעל כוח ההשפעה הגדול ביותר על עיצוב חי היום-יום של כלל בני האדם המתגוררים במרחב זה. הכוח השלטוני הרב שבידיה מטיל על ישראל אחריות כבדה.

האגודה לזכויות האזרח מפרסמת מסמך זה בפתחה של שנת ה-50 לכיבוש השטחים. המסמך משרטט את השינויים שהפכו את השטחים לאזור מפוצל ומקוטע, שבתוכו מתקיימות דרגות וצורות שונות של שליטה ישראלית, אשר מביאות להפרה שיטתית של זכויות האדם הבסיסיות של מיליוני בני אדם. שליטה ללא זכויות אדם, כבר 49 שנה.

גרסת הדפסה (pdf)
 

פיצול השטחים

 
אנו נוטים לחשוב על "השטחים" כעל שטח או יחידה מובחנים. אולם בחמשת העשורים שחלפו מאז 1967 התרחש בהם פיצול דרמטי, שהוביל לפגיעות קשות בתושבות ובתושבים הפלסטינים ברמת הפרט, הקהילה והלאום. לפיצול השטחים ולמשטור הנלווה לו השלכות קשות על חופש התנועה של הפלסטינים ועל שורה ארוכה של זכויות התלויות ביכולת לנוע, בהן הזכות לחיי משפחה, הזכות לבריאות ולשלמות הגוף והזכות לחינוך.

 

הסיפוח הזוחל

 
השליטה הצבאית הישראלית המלאה על שטח סי, שמהווה כ-60% משטח הגדה, יחד עם החלת החוק הישראלי על ירושלים המזרחית, יצרו אזורים מובחנים בהם מתגוררים פלסטינים וישראלים תחת שליטה ישראלית ישירה. לאורך השנים פותחו כלי מדיניות מגוונים לצורך הגברת השליטה הישראלית באותם אזורים, באופן שמאפשר דחיקה של פלסטינים מחוץ לאזורים שיש לישראל עניין בהם, אל תוך אזורים שאין לה עניין לשלוט בהם או לספחם.

 

כיבוש וסיפוח – ללא זכויות אדם

 
בשטחים יש כיום מצב כלאיים של "סיבוש" – סיפוח וכיבוש המופעלים יחדיו. על אף ההבדלים בין סוגי השליטה הקיימים באזורים השונים בגדה המערבית ובירושלים המזרחית, בפועל השליטה הישראלית, על שלל גווניה וצורותיה, אינה מלווה בלקיחת האחריות הנדרשת ממי שיש בידיו את הכוח. היא מונעת מהתושבים הפלסטינים – כיחידים וכקולקטיב – את מימוש זכויותיהם הבסיסיות. כבר 49 שנה.

 
תמונות: אקטיבסטילס, Yoninah , עאמר עארורי, בצלם

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.