זכויות האדם בשטחים הכבושים

חסימת דרכי הגישה לכפרים דיר איסתיא וחיזמה – חשש לענישה קולקטיבית

צילום: פיראס עלמיאילוסטרציה. צילום: פיראס עלמי

הכפר דיר-איסתיא שבנפת סלפית באיו"ש מונה כ-4000 תושבים. הכניסה הראשית לכפר מהווה את הדרך ההיסטורית, הקצרה והנוחה ביותר לכביש 5066, שהוא עורק התנועה העיקרי באזור, ודרכו למרכזים העירוניים באזור, ביניהם הערים קלקיליה וטולכרם.

באוקטובר 2014 חסם צה"ל את הכניסה הראשית לכפר, לאחר שכמה מתושבי הכפר יידו אבנים לעבר מכוניות שנסעו בכביש. בעקבות החסימה פנתה האגודה לזכויות האזרח אל מפקד אוגדת איו"ש בדרישה להסיר את החסימה. בפנייתנו הסברנו כי החסימה מהווה פגיעה חריפה בזכויותיהם של תושבי הכפר, לרבות זכותם לבריאות, לפרנסה, להשכלה ולכבוד. מדובר בהפרה חמורה של חובות המפקד הצבאי על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי, לפיהן עליו לעשות ככל שביכולתו להבטיח את חייהם התקינים של תושבי השטח הכבוש ובכלל זה לכבד ולהגן על זכויות האדם שלהם, ובהן חופש התנועה. כן הסברנו כי החסימה נגועה באי-חוקיות, בין היתר משום שהיא מהווה ענישה קולקטיבית של תושבי הכפר. ענישה זו אסורה על פי אמנת ג'נבה הרביעית, לפיה אין להעניש אדם על פשע שהוא לא ביצע.

ימים ספורים לאחר מכן נודע לנו כי נחסמה אף הכניסה הצדדית אל הכפר – דרך עפר החולפת במטעים ומגיעה לכביש 5066. פנינו שוב אל מפקד אוגדת איו"ש בדרישה להסיר את החסימות נכון לאמצע מאי 2015, הפניות טרם נענו. יתרה מזאת, לא רק שלא נעשה דבר לשיפור המצב, אלא שנראה שהסנקציה של סגירת דרכי הגישה לכפר הפכה למדיניות קבועה: סגירה של הכפר בנסיבות דומות, למשך מספר ימים בכל פעם, ארעה לפחות חמש פעמים עד סוף ינואר 2015. בחודש מרץ פנינו בעניין ליועץ המשפטי לאיו"ש.

באפריל 2015 פנינו ליועץ המשפטי לאיו"ש בנוגע לצעדי ענישה קולקטיבית כלפי תושבי הכפר חיזמה שבנפת אל קודס, המונה כ-7000 תושבים. במהלך שבוע נחסמו הכניסות והיציאות מהכפר לסירוגין, ונערכו בחלק מבתיו חיפושים ליליים. בפעם הראשונה שבה נחסם הכפר, הוצב שלט ליד החסימה שבו נכתב:

"אל תושבי האזור: מעטים מכם אחראים לביצוע מהומות והפרות סדר ובגללם הוקם המחסום הזה. אל לכם לשתף עימם פעולה! עיצרו את הפעולות הללו שפוגעות במהלך חייכם. למען שלומכם ולהשבת השקט והביטחון לאזורכם, שילחו לנו כל מידע על מפרי הסדר ופעולותיהם באזורכם למספר זה: 072-2587990 או לדואר האלקטרוני הבא:  Makeitstop2015@gmail.com. אבו סלאם, מפקדת צבא ההגנה הישראלי".

השלט מטיל בבירור על כלל התושבים בכפר את האחריות לפעול להפסקת יידוי האבנים ולמעשה מבהיר כי הם נענשים על עבירות שלא בוצעו.

בפנייתנו הדגשנו שחסימות הכפר חיזמה, כמו גם אלה של דיר איסתיא, הן ענישה קולקטיבית שאסורה על פי המשפט הבינלאומי. בקשנו לקבל את ההסמכה החוקית להצבת החסימות, ואת השיקולים והנימוקים שעמדו בבסיס ההחלטה על הצבתן. כן ביקשנו להורות באופן מיידי לכוחות הפועלים בשטח להימנע מפעולות הפוגעות באופן קולקטיבי בתושבי הכפר, לרבות הצבת מחסומים וכניסות ליליות לכפר. בנוסף, בקשנו לפתוח בבירור מיידי אודות הפעולות הצבאיות שננקטו במהלך השבוע בכפר.

פניית האגודה למפקד אוגדת איו"ש בעניין דיר איסתיא, אוקטובר 2014

פניית האגודה למפקד אוגדת איו"ש בעניין דיר איסתיא, נובמבר 2014

פניית האגודה ליועמ"ש איו"ש בעניין דיר איסתיא, מרץ 2015

פניית האגודה ליועמ"ש איו"ש בעניין חיזמה, אפריל 2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.