זכויות תושבי ירושלים המזרחית

שימוש בכדורי ספוג מסוג חדש בפיזור הפגנות בירושלים המזרחית

כדורי ספוג. צילום: האגודה לזכויות האזרחמימין - כדור הספוג החדש, השחור; משמאל - כדור הספוג הישן, הכחול.
צילום: האגודה לזכויות האזרח. להגדלה לחצו כאן
 

מאז יולי 2014 משתמשת המשטרה בכדורי ספוג מסוג חדש (שחורים) בפיזור הפרות סדר והפגנות בירושלים המזרחית (עד אז נעשה שימוש בכדורי ספוג כחולים, שהם רכים וקלים יותר). למרות שכדורי הספוג נועדו, כך על פי הנוהל, "לצורך פגיעה קהה ונטרול זמני" של מתפרעים באירועי הפרות סדר, מאז שהוכנסו לשימוש הכדורים השחורים, נגרמו פציעות קשות ביותר לרבים מתושבי ירושלים המזרחית ובכלל זה שברים בחלקי גוף שונים ואיבוד הראייה (ראו כאן דוגמאות לעדויות שאספה האגודה לזכויות האזרח).

מקרים אלה מצטרפים למקרה הטראגי שבו נער בן 16, מוחמד סונקרוט, נורה מכדור ספוג שחור ומת. מאז יולי 2014 פנתה האגודה לזכויות האזרח למשטרה מספר פעמים, הזהירה מפני הפגיעות הקשות שכדורי הספוג גורמים והעבירה עדויות על שימוש בכדורי הספוג בניגוד לנהלים (ראו למשל פנייתנו מ-16.7.2014ופנייתנו מ-27.10.2014).

בתגובה לבקשתנו לקבל את הנוהל המסדיר את השימוש בכדורי הספוג השחורים החדשים, קיבלנו להפתעתנו מהמשטרה נוהל חדש מתאריך 1.1.2015, המבחין בין טווחי השימוש המותרים בכדורים השחורים לעומת הכחולים. הדבר מעלה את החשד שהנוהל הקובע את הוראות השימוש בכדורי הספוג החדשים גובש בדיעבד, רק כחצי שנה לאחר שהשימוש בהם החל, ולאחר שתושבים רבים כבר נפגעו מהם. לפיכך פנתה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיבדוק את האפשרות שהמשטרה החלה להשתמש בנשק מסוג חדש, שפוטנציאל הפגיעה ואף ההרג ממנו גבוהים ביותר, לפני שגובשו הנהלים הנדרשים לגבי הנסיבות המותרות לשימוש בו ולגבי טווחי המינימום המתחייבים. לדברי המשטרה לא מדובר בנוהל חדש אלא בפיצול של נוהל קודם. בקשתנו לקבל את הנוהל הקודם טרם נענתה.

ב-8.3.2015 פנינו שוב למפכ"ל המשטרה וכן ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להפסיק לאלתר את השימוש בכדורי הספוג השחורים. בפנייה טוענת עו"ד אן סוצ'יו כי הפגיעות הקשות שנגרמו לתושבים הן תוצאה בלתי מתקבלת על הדעת, המעלה ספק באשר לסבירות ולמידתיות של השימוש בכלי נשק זה בטיפול בהפרות סדר ובאשר להתייחסות אליו כאמצעי שאינו קטלני. תוצאות אלה מחייבות את המשטרה להפסיק לאלתר את השימוש בכדורי הספוג השחורים ולבצע בחינה מעמיקה של בטיחות השימוש בהם, של הנסיבות המתירות שימוש בהם ושל התאמתם לשמש אמצעי לפיזור הפרות סדר. כמו כן, טענו כי יש מקום להטיל על השימוש בכדורי הספוג השחורים מגבלות דומות לאלו שהוטלו על השימוש בכדורי גומי (איסור שימוש למעט במקרים חריגים קיצוניים ובאישור המפכ"ל).

בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2015 איבדו שני אנשים נוספים את עיניהם מכדורי ספוג, ובנוסף קטין בן 15 נפגע בראשו ונגרם לו שבר בגולגולת וילד בן 5 נפגע במפשעה. מקרים אלה מצטרפים לכעשרים מקרים נוספים שתועדו בידי האגודה מאז החל השימוש בכדורי הספוג השחורים, ובכולם גרמו הכדורים לפציעות קשות ביותר הכוללות שברים בחלקי גוף שונים ואיבודי עיניים. מבין הפצועים שתיעדה האגודה, 12 איש איבדו את עיניהם, מתוכם 6 קטינים.

ב-15.10.2015 פנתה האגודה למשנה ליועמ"ש, רז נזרי, בעניין המשך השימוש הפוגעני בכדורי הספוג בירושלים המזרחית לקראת פגישה שאמורה להתקיים בנושא. להלן סיכום עמדתנו המוצגת במכתב:

א. אמצעי בעל פוטנציאל קטלני: למרות שכדורי הספוג מוגדרים כנשק "לא קטלני" שנועד אך ליצירת "נטרול זמני" ו"פגיעה כהה" של מתפרע בודד, בפועל כדור ספוג שחור גרם כבר למותו של צעיר בן 16 שנפגע בראשו, מוחמד סנוקרוט ז"ל, ולפציעות קשות לרבים אחרים ובכלל זה, שבר ושטף דם במוח, שברים בעצמות הפנים ואיבוד עיניים. משום כך, השימוש בכדורי הספוג השחורים כאמצעי לפיזור הפרות סדר הינו בלתי מידתי.

ב. הפרה שיטתית של הנהלים: במרבית המקרים שתועדו על ידנו, נעשה השימוש בכדורי הספוג בניגוד גמור לנהלים האוסרים ירי לעבר פלג הגוף העליון ולעבר קטינים. אין בידינו דרך לקבוע האם הפרת הנהלים נגרמה כתוצאה מהכשרה בלתי מספקת של השוטרים או מהפרה מכוונת שלהם, אולם נוכח הצטברות המקרים, לא ניתן להכחיש כי השימוש בכדורי הספוג גורם לחבלות חמורות והוא מסכן חיי אדם.

ג. רמת דיוק מוטלת בספק: ההתייחסות לכדורי הספוג כאמצעי בעל רמת דיוק גבוהה, המאפשר לפגוע ב"מתפרע בודד, לאחר שזוהה בוודאות ע"י השוטר המפעיל" (סעיף 6ד' להוראה המקצועית) וכן להימנע מהפעלת האמצעי כלפי קשישים וילדים או כלפי פלג הגוף התחתון, מוטלת בספק. זאת נוכח ריבוי המקרים שבהם הכדורים פגעו בעוברי אורח (כמו במקרה של מר נאפז דמירי ששהה בתוך סופרמרקט בעת הפגיעה בו) ובקטינים רבים כל כך, שיש לקוות כי לא היתה כוונה לפגוע בהם.

 

פניית האגודה למפכ"ל המשטרה, 16.7.2014

תשובת המשטרה, 19.7.2014

פניית משרד המשפטים למשטרה בעקבות פניית האגודה, 30.7.2014

פניית האגודה למפקד מחוז ירושלים, 27.10.2014

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה, 2.2.2015

תשובת המשטרה, 18.2.2015

פניית האגודה למפכ"ל המשטרה וליועץ המשפטי לממשלה, 8.3.2015

פנייה מלשכת היועץ המשפטי של המשטרה בבקשה לפרטים, 15.4.2015

פניית האגודה למפכ"ל המשטרה וליועץ המשפטי לממשלה, 21.5.2015

פניית האגודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), 15.10.2015

תשובת המשטרה, 2.11.2015

נתונים על השימוש בכדורי ספוג – תשובת המשטרה לבקשת חופש מידע, 14.2.2016

רשימת נפגעים מכדורי ספוג בירושלים המזרחית על פי עדויות שאספה האגודה, יולי 2014-מאי 2016

נתונים על הכשרות שוטרים לשימוש ברובה ספוג – תשובה לבקשת חופש מידע, מאי 2016

 

הודעות לעיתונות:

חקירת מח"ש העלתה שכדור ספוג הרג נער פלסטיני, אך התיק נסגר, מאי 2016

התרת השימוש באש חיה כנגד מיידי אבנים וצעדי אכיפה נוספים, ספטמבר 2015

שוטרים ירו לתוך חנות, גבר חירש מירושלים המזרחית איבד את עינו, יולי 2015

דיווחים על אלימות משטרה קשה ומופרזת נגד תושבי ירושלים המזרחית, יולי 2014

שוטרים בירושלים פיזרו הפגנות חוקיות וירו על מפגינים בכדורי גומי או ספוג, נובמבר 2012

 
קישורים:

כדורי ספוג – הפנים והשמות: תערוכה של הצלמת טלי מאייר

ניר חסון, מח"ש מודה שנער פלסטיני נהרג מכדור ספוג בהפגנה, אך לא תגיש כתב אישום, הארץ, 17.5.2016

ניר חסון, כדורי הספוג השחורים: הרוג, 30 פצועים ואפס כתבי אישום, הארץ, 13.3.2016

כתבתו של אוהד חמו בחדשות ערוץ 2 על הפגיעות מכדורי הספוג החדשים, 13.7.2015 (מדקה 28:45)

עומרי מניב, האם נשק משטרתי חדש גרם לנער בן 13 לאבד את עינו?, 7.4.2015, nana10

ניר חסון, המשטרה השתמשה בכדור ספוג קטלני לפיזור הפגנות – בלי נהלים ובלי הכשרה לכוחות, הארץ, 5.2.2015

נהלי אלימות משטרתית, הטלוויזיה החברתית, 6.4.2015, בהשתתפות עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.