נהלי מגן דוד אדום בעניין הנחות או פטור מחיובים

סעיף 7א(ה) לחוק מגן דוד אדום, התש"י-1950 מקנה למד"א את הסמכות לתת הנחות ופטור מתשלום אגרה על השירותים שהיא מספקת, על בסיס מצבם הכלכלי והרפואי של החייב או החייבת. למנכ"ל מד"א יש גם סמכות מכוח סעיף 7א(ו) לחוק לוותר על הפרשי הצמדה, ריבית או קנס, או לתת פטור מלא או חלקי מריביות בגין חוב.

על אף שהתיקון לחוק שקבע סמכויות אלו נעשה ביוזמת מד"א ולבקשתה (על מנת למקסם את יכולתה לגבות חובות), היא נמנעה מקביעת נהלים לשם ביצוען במשך למעלה משלוש שנים.

בעקבות תכתובת שניהלנו עם מד"א היא החלה לנסח נהלים, ובאוקטובר 2015 פרסמה טיוטה להערות הציבור. שלחנו הערות לטיוטה, ובעקבות הערותינו מד"א ניסחה טיוטה מתוקנת.

בטיוטה השנייה קיבלה מד"א את עמדתנו בשורה של עניינים. למשל, בטיוטה הראשונה חייבים שהועברו לגבייה חיצונית אצל עורך דין לפי פקודת המסים (גביה) לא היו יכולים להגיש בקשה להנחה, ומצב זה תוקן בטיוטה השנייה. נוסף על כך, בטיוטה השנייה בוטלו קריטריונים שרירותיים שהצבענו עליהם כבעייתיים, והוצע גם שיינתנו הנחה או פטור על הוצאות הגבייה (ולא רק על הקרן בלבד).

יחד עם זאת, לעמדת האגודה לזכויות האזרח, הטיוטה השנייה גם היא רווית פגמים ובלתי מספקת:

  1. הטיוטה מציבה כמה תנאי סף לא סבירים ולא הולמים את התכלית הסוציאלית של החוק.
  2. הטיוטה לא מאפשרת להעניק הנחות הגבוהות מ-20%, למרות שיש מצבים שבהם הדבר מתחייב על מנת לגבות את החוב תוך שמירה על הזכות לקיום בכבוד של החייב.
  3. הטיוטה לא מעניקה סמכות למחוק ריביות פיגורים, למרות שמדובר באוכלוסיות שידן אינן משגת (כלומר אנשים שמפגרים בתשלום לא כי הם מסרבים לשלם אלא כי אינם יכולים, ולגביהם ריבית הפיגורים אינה מהווה תמריץ לתשלום אלא ענישה גרידא).
  4. הטיוטה מציבה חסמים בירוקרטים על אוכלוסיות פגיעות, אשר ידרשו להביא מסמכים רבים.
  5. מהטיוטה עולה חשש כי הדרישה להמציא תדפיסי חשבון בנק ואשראי, תגרום לחברי ועדת ההנחות להכריע בבקשה על בסיס ערכיהם והשקפת עולמם האישית באשר לאילו מההוצאות של המבקש הן ראויות ואילו לא.
  6. הטיוטה לא מאפשרת למארגני הפגנות ואירועי מחאה לבקש הנחה על הצבת אמבולנס באירוע שהם מארגנים

בהערות האגודה לזכויות האזרח מציעה עו"ד רעות כהן הצעות חלופיות ומידתיות יותר, שלדעתנו מאזנות באופן ראוי את האינטרסים של מד"א ואת זכויות החייבים והחייבות לקיום בכבוד ולבריאות.

טיוטת נהלי מד"א בעניין הנחות או פטור מאגרה, אוקטובר 2015

הערות האגודה לטיוטה הראשונה, אוקטובר 2015

טיוטה שנייה של הנהלים, יוני 2016

הערות האגודה לטיוטה השנייה, יוני 2016

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,זכויות חייבים

סגור לתגובות.