בית המשפט העליון מכיר בזכויות חסרי הבית במרחב הציבורי

CC-BY: David ShankboneCC-BY: David Shankbone

השופטים הורו לעיריית תל אביב להגיש בתוך חודשיים טיוטת נהלים לפינוי ציוד של חסרי בית

 

בדיון שהתקיים הבוקר (11.7.2013) בבית המשפט העליון בפני השופטים רובינשטיין, ג'ובראן וזילברטל, קיבלו השופטים את עמדת האגודה לזכויות האזרח והיועץ המשפטי לממשלה, לפיה יש לאזן בין זכויות כלל התושבים למרחב ציבורי, לבין זכויותיהם של חסרי הבית להתקיים בו.

על פי החלטת השופטים, עיריית תל אביב תידרש להגיש בתוך חודשיים טיוטת נהלים לפינוי ציוד של חסרי בית מהמרחב הציבורי, ולאחר שיתקבלו תגובת האגודה לזכויות האזרח והיועץ המשפטי לממשלה, בית המשפט ישוב ויתכנס. ככל שתיוותר מחלוקת, בית המשפט יידרש להכריע. בית המשפט דחה את בקשת העירייה, לנהוג כאילו פסק הדין מהמחוזי אינו מחייב אותה עד לקביעת הנהלים, וציין גם כי במסגרת פסק הדין, העירייה יכולה לפעול למניעת פגיעה ממשית במרחב הציבורי.

השופטים ציינו במהלך הדיון, כי הם נוטים לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה ניתן לפנות את ציודם האישי של חסרי הבית (באופן שמביא בפועל לסילוקם משם), רק במקרה שהדבר גורם לפגיעה ממשית ביכולת של הציבור להשתמש במרחב הציבורי.

עו"ד גיל גן-מור ציין בדיון כי האיזון שערך היועץ המשפטי לממשלה, משקף בדיוק את האיזון שערך בית המשפט המחוזי, שקיבל את עתירת חסרי הבית והאגודה לזכויות האזרח. לכן, אין מקום לקבל את הערעור שהגישה העירייה.

לדברי עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח, "אין מחלוקת על כך שעיריית תל אביב יכולה וצריכה לטפל במפגעים משמעותיים, אבל מכאן ועד להתעמרות סתמית בחסרי בית, המרחק גדול. טוב עשה בית המשפט כשהורה לעירייה לקבוע, לראשונה, נהלים ברורים ופומביים שיקבעו, באילו נסיבות מותר לפנות ציוד של חסרי בית."

"עיריית תל אביב, כמו גם רשויות הרווחה, אחראיות לכך שמערך הטיפול בישראל בחסרי בית הוא לקוי ומפגר בעשרות שנים בהשוואה לנעשה בעולם. המקלטים המעטים לחסרי בית, אינם מספקים פיתרונות מספקים ואף אינם מוכנים לקבל אליהם כל אדם, שלא לדבר על היעדרם המוחלט של פיתרונות דיור קבועים. לחסרי בית רבים בישראל, אין ברירה אלא לשהות ברחוב או בגינות ציבוריות."

"מדיניות שהופכת את חסרי הבית לעבריינים רק בשל היותם חסרי בית היא לא רק אכזרית, אלא גם אינה אפקטיבית. התוצאה תהיה שהם יידחקו מלב העיר לשכונות מוחלשות, בהן פקחי העירייה לא יטרידו אותם."

עע"ם 105/13

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לכבוד,הזכות לקניין,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,חסרי בית

סגור לתגובות.