כרוניקה של הטרדת המחאה

במאהל לוינסקי בתל אביב. צילום: טל דהןבמאהל לוינסקי בתל אביב. צילום: טל דהן

מאז תחילת מחאת האוהלים פועלת האגודה כדי לשמור על חופש הביטוי של המפגינים, ועוקבת בדריכות אחר ניסיונות הרשויות לפגוע בהם

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה: "העיריות אינן עושות חסד עם המפגינים, שעה שהן מאפשרות את מחאת האוהלים כל עוד זו מתקיימת במקום ובנפח הראויים בעיניהן. לא העיריות ולא רשויות שלטוניות אחרות הן שיחליטו עבור המפגינים היכן לממש את חופש הביטוי שלהם ולבטא את כאבם על פגיעה וקיפוח מתמשכים".

עו"ד טל חסין, מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה, מצביעה על אפיק חדש שבו נקטו כמה מראשי העיריות במטרה להטריד את המוחים בעירם: התנכלות לכרזות המחאה הנתלות לצד המאהלים ומתן קנסות למפגינים, וזאת באמצעות שימוש ציני ושגוי בחוקי עזר עירוניים שנועדו לשמירה על הסדר והניקיון. לדבריה, "בג"ץ כבר הכריע כי השימוש בחוקי ניקיון לדיכוי חופש הביטוי והמחאה הפוליטית נעשה שלא כדין. ראשי ערים אינם רשאים להסיר שלטי מחאה רק משום שתכניהם אינם מוצאים חן בעיניהם."

להלן לקט אירועים מרחבי המדינה של פגיעה בחופש הביטוי בהם טיפלה האגודה לזכויות האזרח.

26.7.11 – גינת לוינסקי, תל-אביב מאהל המחאה שהוקם על ידי תושבי שכונת נווה-שאנן פורק מספר פעמים על ידי פקחי הסיירת הירוקה של העירייה ואף הוחרם ציוד. פנינו בדחיפות לרון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, בדרישה להשיב מיד את הרכוש שהוחרם ולהימנע מלהוסיף ולהתנכל לפעילים. בעקבות התערבות האגודה המאהל ממשיך לפעול כסדרו.

31.7.11 – רחבת העירייה, בית שאן ז'קי לוי, ראש עיריית בית שאן, הורה על פינוי מאהל המחאה ואף קיבל את עזרת המשטרה לצורך כך, בטענה שהפעילים נאבקים בו אישית. התרענו בפניו ובפני מפקד משטרת בית שאן כי אסור להם לפגוע בחופש המחאה של התושבים, גם אם מחאתם מכוונת נגד ראש העירייה. חרף התערבותנו, העירייה המשיכה בפינוי המאהל.

1.8.11 – הגשנו עתירה דחופה לבית המשפט מטעמם של ארבעה תושבי בית שאן, בדרישה שבית המשפט יורה לראש העירייה לחדול מההפרעות לקיומו של מאהל המחאה. בתגובה, עיריית בית שאן התחייבה בפני בית המשפט לאפשר את הקמת מאהל המחאה ולהחזיר למפגינים את הציוד שהוחרם.

10.8.11 כיכר רמב"ם, רמת-גן חברי המאהל מדווחים לנו על התנכלויות חוזרות ונשנות מצד העירייה, בניהן פקחים אשר תלשו שלטי מחאה, קרעו את חלקם והחרימו אחרים. פנינו בדחיפות לראש העירייה, צבי בר, בדרישה להפסיק ולפגוע בחופש ההפגנה של תושבי העיר ולהימנע מלהורות על פינוי מאהל המחאה שאינו מפריע לאיש. העירייה בתגובה המשיכה בשלה ואף קנסה את אחד ממשתתפי המאהל על תליית מודעת "מחאה פוליטית", נגד פעיל אחר הוגשה תלונה במשטרה כנראה בגין תליית כרזה. בעקבות התערבות נוספת של האגודה לזכויות האזרח נפסקה הפגיעה מצד העירייה במאהל המחאה ובמשתתפיו.

10.8.11 שד' בן גוריון ושד' נורדאו, תל-אביב פקחי העירייה פירקו אוהלים בתואנה שנחשדו כבלתי מאוישים והחרימו אותם. התרענו בפני רון חולדאי כי מספר מצומצם של אוהלים יכולים לשמש כסמל וכמסר ולכן מדובר פגיעה לא סבירה ושלא לצורך בחופש המחאה וברכושם של המפגינים. לעת עתה פקחי העירייה הניחו לנפשם של האוהלים ויושביהם.

11.8.11 – גן השלום, יהוד – פקחי העירייה פשטו על המאהל באישון לילה, פרקו אותו והחרימו ציוד. בפנייה דחופה לראש העירייה, יוסי בן דוד, דרשנו לאפשר למאהל המחאה לפעול כסדרו ולהחזיר לפעילים את הציוד שהוחרם. בעקבות התערבות האגודה המאהל לא פורק שוב, אך נתלשו שלטי מחאה על ידי פקחים עירוניים.

מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, חגי אלעד, מדגיש שחלק מהרשויות המקומיות עושות מאמצים לאפשר את מחאת האוהלים כסדרה, אולם הניסיונות של ראשי עיריות מסוימים לפגוע במחאת האוהלים הם פסולים. "לשמחתנו, ברוב הגדול של המקרים בהם אזרחים עמדו על זכויותיהם, פנו לאגודה לזכויות האזרח וקיבלו מאיתנו את הגיבוי הנדרש – העיריות התקפלו והמחאה וחופש הביטוי הם שניצחו".

 

עדכונים:

5.9.11 – בת ים – יושבי המאהל קיבלו צווים המורים להם לפנותו תוך 24 שעות. פנינו לראש העירייה וליו"ר המרכז לשלטון מקומי בדרישה לבטל את הצווים ולא לשוב ולהורות על פינוי המאהל.

7.9.11 – תל אביבפנינו לראש עיריית תל אביב בעקבות פשיטה של פקחי העירייה על מאהלי המחאה בשדרות רוטשילד ובשדרות נורדאו. הפקחים הגיעו לפנות בוקר ללא התרעה מוקדמת, השליכו ציוד ו"ניקו" את המרחב הציבורי.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,מחאת האוהלים 2011,מחאת האוהלים 2011

סגור לתגובות.