פינוי מאהל מחאה והחרמת ציוד בגינת לוינסקי

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

האגודה לזכויות האזרח פנתה לראש עיריית תל אביב, לאחר שפקחי הסיירת הירוקה פשטו בלילה על מאהל מחאה שהוקם בגינת לוינסקי בתל אביב, פירקו אותו והחרימו אוהלים וציוד אישי. בהתאם להודעה שפורסמה בעיתונות הודיעה עיריית תל אביב, כי היא "מכבדת ומאפשרת את מחאת האוהלים" ואולם "המקום שהוקצה לכך הוא בשדרות רוטשילד וכך הוסבר גם למוחים בגן לוינסקי". בפניית האגודה נטען כי התנהלות זו של עיריית תל אביב מגבילה שלא כדין את המחאה החברתית ואת זכותן החוקתית של תושבי/ות העיר לחופש ביטוי ומחאה.

 

 

26 ביולי 2011

 

לכבוד
מר רון חולדאי
ראש עיריית תל אביב – יפו
רחוב אבן גבירול 69
תל אביב יפו

 

ד ח ו ף !

 

שלום רב,

 

הנדון: פינוי מאהל מחאה והחרמת ציוד בגינת לוינסקי

 

אנו פונים אליך בדרישה דחופה שתורה לפקחי עיריית תל אביב לחדול מההתנכלויות למאהל המחאה בגינת לוינסקי ובמקומות אחרים בעיר, הגורמות לפגיעה קשה ובלתי-מוצדקת בחופש הביטוי והמחאה.

 

1.       ביום 24.7.2011 בשעות אחה"צ הקימו פעילות תנועת "אחותי – למען נשים בישראל" מאהל מחאה לדיור בר השגה בגינת לוינסקי בתל אביב. הפעילות, תושבות דרום תל-אביב, הקימו את המאהל עבור תושבי ותושבות האזור בהמשך למחאת הדיור שהחלה בשד' רוטשילד בעיר.

 

2.       לאחר שהוקמו כשמונה אוהלים ומחצלות נפרסו ביניהם, הגיעו למקום פקחי "הסיירת הירוקה" של העירייה ובראשם מר ציון בן שושן. הפקחים רשמו דוח לאחת מיוזמות המחאה – גב' שולה קשת, תושבת נווה שאנן, פעילה חברתית ומנכ"לית תנועת "אחותי". עוד ביקשו הפקחים להחרים את האוהלים והציוד שבמקום. רק לאחר בירורים טלפוניים עם חברת מועצת העירייה, גב' תמי זנדברג, ועם סגן ראש העירייה מר אסף זמיר, ולאחר שאלה אישרו באוזני גב' קשת שהעירייה מסכימה את מאהל המחאה, הסכים מר בן שושן שהמאהל יישאר במקומו וכי פעילותיו לא תוטרדנה עוד.

 

3.       בשעות הערב הגיעו למאהל תושבים רבים הדרים בשכונה, וביניהם ותיקים, מהגרי עבודה ופליטים. הפעילות במאהל המחאה הזמינו את כולם להצטרף למאבק על מחירי הדיור בשכונה וניהלו דיאלוג עם התושבים. רוב הפעילים עזבו את המאהל עם רדת הלילה, ונותרו לישון במאהל כחמישה פעילות ופעילים.

 

4.       בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר התעוררו הפעילים לשאון פשיטה על המאהל: ארבעה פקחים של הסיירת הירוקה ביחד עם יותר מעשרה גברים ללא מדים וללא תגי זיהוי התנפלו על המאהל והחלו לפרק אותו ולהחרים את הציוד שהיה בו. כששאלה גב' קשת את מר בן שושן, כיצד מתיישבת הפעולה הברוטאלית עם הסיכום שהושג כמה שעות קודם לכן, ענה לה בן שושן "אתם שיקרתם אותנו… הבאתם פליטים מסודן". הפעילים דרשו מהגברים להזדהות ולהראות צו שמכוחו הם מתיימרים לפרק את המאהל ולהחרים ציוד, ואולם הפורעים הבלתי מזוהים התעלמו מן הדרישה. האוהלים נלקחו ואיתם גם מערכת ההגברה, נעליים וציוד אישי שהיה בתוך האוהלים.

 

5.       אתמול לפנות ערב חזרו הפעילות והקימו מאהל מחאה בגינת לוינסקי, ואולם בחצות הלילה שוב פשטו פקחי הסיירת הירוקה על המאהל, החריבו אותו והחרימו אוהלים וציוד.

 

6.       בהתאם להודעה שפורסמה בעיתונות הודיעה עיריית תל אביב, כי היא "מכבדת ומאפשרת את מחאת האוהלים" ואולם "המקום שהוקצה לכך הוא בשדרות רוטשילד וכך הוסבר גם למוחים בגן לוינסקי".

 

7.       השתלשלות האירועים המתוארת לעיל מלמדת כי עיריית תל אביב מגבילה שלא כדין את המחאה החברתית ואת זכותן החוקתית של תושבות תל אביב לחופש ביטוי.  אכן, גם לזכות המחאה יש גבולות של זמן ומקום. ואולם בנסיבות העניין אין כל בסיס להשתקת מחאה ספונטנית ולגיטימית כמו זו של הפעילות החברתיות מדרום העיר.

 

8.       בשל ההכרה בעליונותו של חופש הביטוי והמחאה, קבעה הפסיקה מבחנים מחמירים לפעולה נגד מאהלי מחאה, המוכרים כדרך לגיטימית של ביטוי והפגנה. לפי מבחנים אלה, הרשות המוסמכת לפנות מאהלי מחאה חייבת לשקול סדרה של שיקולים לפני קבלת החלטה, כי הפגיעה באינטרסים ציבוריים מצדיקה את הפגיעה בחופש הביטוי. לאור מיקומו של המאהל, והעובדה שפונה שעות ספורות לאחר שהוקם, אין כל ספק שלא מתקיימים במקרה זה התנאים שנקבעו בפסיקה לפינוי מאהל מחאה.

 

9.       הערכה זו רק מתחזקת לאור הטיפול המפלה שזכה לו המאהל בגינת לוינסקי, לעומת המאהל שהוקם בשד' רוטשילד בתל אביב, ומאהלים ותיקים וגדולים אחרים שעומדים בערים נוספות ושלא פונו. ברור כי זהות חלק מבאי המאהל ("פליטים מסודן" כטענת מר בן שושן) אינה רלוואנטית כלל לשאלת חוקיותו והאיסור לפנותו, וכי איזכור עניין זה כשלעצמו היא חמורה.

 

10.       רצונה של עיריית תל אביב "לכבד את מחאת האוהלים" כל עוד זו מתרכזת בשדרות רוטשילד (או הגבלות אחרות ברוח זו) אין בו משום כיבוד של המחאה אלא ניסיון נואל ובלתי-חוקי למשטר אותה ולהגבילה לממדים שנוחים לעירייה. לא העירייה ולא רשויות שלטוניות אחרות הן שיחליטו עבור המפגינות היכן לבטא את כאבן על פגיעה וקיפוח מתמשכים, בוודאי לא בנסיבות שבהן מיקום המחאה החברתית קשור בעבותות לתוכנה.

 

11.       לאור זאת נבקשך להורות לפקחי הסיירת הירוקה להשיב לאלתר את הרכוש שהחרימה בפשיטות הליליות על מאהל המחאה בגינת לוינסקי ולהימנע מלהוסיף ולהתנכל לפעילים במאהל.

 

12.       נודה לתשובתך המהירה ופעולתך המיידית.

 

בכבוד רב ובברכה,

אבנר פינצ'וק, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,מחאת האוהלים 2011,מחאת האוהלים 2011

סגור לתגובות.