להפסיק את פעולות הפינוי השרירותיות במאהלי המחאה בתל אביב

אילוסטרציה. cc-NC-SA-by: Yoav Lermanאילוסטרציה. cc-NC-SA-by: Yoav Lerman

באגודה לזכויות האזרח ממשיכים לעקוב בדאגה אחר מה שמסתמן כפעולה מתואמת של ראשי רשויות המבקשים לפגוע במחאה החברתית ברחבי הארץ. כך, לפנות בוקר פשטו פקחי עיריית תל-אביב על מאהלים בעיר ללא התרעה מוקדמת, השליכו ציוד ו"ניקו" את המרחב הציבורי. אם במעשים הללו לא היה די, באו דבריו של ראש העירייה בתקשורת: "לא אתן לחוליגנים להשתלט על המרחב הציבורי…הגיע הזמן לשים לזה סוף". האגודה פנתה בדחיפות לראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בדרישה להורות מייד על הפסקת פעולות הפינוי במאהלי המחאה בעיר, ולהחזיר את הציוד שהוחרם לידי בעליהם.

עו"ד נירה שלו מהאגודה לזכויות האזרח: "התנהלות עובדי העירייה אינה מהווה 'ניקיון מלכלוך וזוהמה', אלא פינוי ברוטאלי של המאהלים ורמיסת חופש המחאה של המפגינים בניגוד מוחלט לחוק. הקמת מאהל מחאה הינה חלק מזכות היסוד לחופש ביטוי וחופש המחאה ולכן אין כל הצדקה לפינוי פתאומי של המאהלים בעיר, בניגוד מוחלט למצג שיצרה העירייה, ובאופן אגרסיבי כפי שנהגו עובדי העירייה."

להלן הפנייה.

 

 

7 בספטמבר 2011

 

לכבוד
מר רון חולדאי
ראש עיריית תל-אביב-יפו
תל-אביב-יפו

 

ד  ח  ו  ף

 

שלום רב,

 

הנדון: פינוי מאהלי מחאה

 

אנחנו פונים אליך בדרישה דחופה על מנת שתורה על הפסקת פעולות פינוי שרירותיות במאהלי המחאה בתל אביב.

1.       אתמול, 6.7.11, חילקה עיריית תל אביב במאהלי המחאה מנשרים עם פרחים, בהם נכתב כי "העירייה נערכת לניקוי השדרות והמרחב הציבורי ולשיקומם במטרה לסיים את התהליך עד ערב ראש השנה".

2.       והנה, היום, 7.7.11, לפנות בוקר, בניגוד מוחלט למצג שיצרה העירייה, וללא כל התראה מוקדמת, פשטו עובדי עירייה על מאהלי המחאה בשדרות רוטשילד בשדרות נורדאו. פקחים מטעם העירייה הגיעו גם למאהל בגן לוינסקי ולמאהל בשדרות בן גוריון במטרה לפנותם, אך נכון למועד זה הפינוי לא בוצע.

3.       בהתאם לדיווחים בהולים שקיבלנו, עובדי העירייה שהגיעו למאהלים בשדרות נורדאו ובשדרות רוטשילד, החלו לפרק את המאהלים ולפנות את כל הציוד בהם. עובדי העירייה העמיסו על משאיות אוהלים, מערכות הגברה, ספות וציוד אישי יקר ערך שהיה בתוך האוהלים, לרבות מחשבים ניידים, תיקים וארנקים.

4.       פעילים במאהלי המחאה האמורים פנו לעובדי העירייה וביקשו מהם להפסיק את הפינוי ולהשיב למפגינים את הציוד שנלקח מהם. העובדים לא נענו לפניות אלו, והמשיכו לפנות את האוהלים על כל תכולתם, באופן גורף. יתרה מכך, למפגינים בשדרות נורדאו נאמר, כי אין אפשרות להשיב להם את הציוד האישי, מכיוון שהציוד נשלח למזבלת חירייה.

5.       בניגוד מוחלט לאירועים בשטח, בתגובה שפורסמה מטעמך בתקשורת טענת, כי "אנחנו לא מפנים, רק מנקים ומפנים לכלוך וזוהמה". לדברים אלו אין כל אחיזה במציאות, בלשון המעטה. התנהלות עובדי העירייה אינה מהווה "ניקיון מלכלוך וזוהמה", אלא פינוי ברוטאלי של המאהלים ורמיסת חופש המחאה של המפגינים בניגוד מוחלט לחוק.

6.       הקמת מאהל מחאה הינה חלק מזכות היסוד לחופש ביטוי וחופש המחאה. משכך, ההחלטה על פינוי מאהל חייבת להישען על אינטרס ציבורי כבד משקל ועל איזון ראוי בינו לבין מעמדו החוקתי של חופש המחאה. כמו כן, הפינוי עצמו חייב להיעשות באופן מידתי תוך צמצום הפגיעה בחופש המחאה.

7.       פינוי מאהלי המחאה כמפורט לעיל אינו עומד בדרישות אלו. אין כל הצדקה לדרך הפעולה של העירייה – אין כל הצדקה לפינוי מאהלי המחאה באופן פתאומי, בניגוד מוחלט למצג שיצרה העירייה, ובוודאי שאין הצדקה לפינוי המאהלים באופן אגרסיבי כפי שנוהגים עובדי העירייה.

8.       הודעתם של מנהיגי המחאה על פינוי האוהלים המרכזיים בשדרות רוטשילד אין בה משום שינוי נסיבות שמשנה בבת אחת את האיזון בין הזכות למחות לבין השמירה על הסדר הציבורי. משכך, קיפול חלק מאוהלי המחאה ברוטשילד אינו מהווה עילה להתנפלות רבתי על כל מאהלי המחאה בעיר.

9.       יתרה מכך, גם אם נניח כי עובדי העירייה מוסמכים לפנות את המאהלים ואף להחרים ציוד, עדיין עליהם לפעול באופן שיצמצם את הפגיעה במפגינים, להתריע תחילה על כוונתם לעשות כן ולהעניק הזדמנות לבעלי הציוד לטעון כנגד כוונה זו או לפנות הציוד בעצמם. ברור שהפינוי הפתאומי והאגרסיבי שבוצע במאהלי המחאה ברחבי העיר אינו עומד בדרישות אלו.

10.   לאור האמור לעיל, אנו דורשים שתורה על הפסקת פינוי המאהלים בדרך זו לאלתר. כמו כן, אנו דורשים, כי האוהלים והציוד שנלקחו על ידי עובדי העירייה יוחזרו לידי בעליהם.

11.   בשל העובדה שבחלק ממאהלי המחאה בעיר עדיין מתבצעות פעולות פינוי, הינך מתבקש להגיב למכתב זה בהקדם.

 

בכבוד רב ובברכה,

נירה שלו, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,מחאת האוהלים 2011

סגור לתגובות.