הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

לבטל את חוק ועדות הקבלה

by: Emily Schneiderby: Emily Schneider

בג"ץ 2311/11 אורי סבח נגד הכנסת

עו"ד: גיל גן-מור

ב-23.3.2011 הגישה האגודה לזכויות האזרח, יחד עם יוזמות קרן אברהם ותושבי יישובים קהילתיים מחבל משגב (קבוצת "עתיד משגב") עתירה לבג"ץ בדרישה לפסול את חוק ועדות הקבלה, כיוון שהוא מהווה "רישיון לאפליה" של אזרחים המבקשים להתגורר ביישובים קהילתיים ובשכונות ההרחבה שנבנו לצד קיבוצים ומושבים.

בעתירה מצביעים העותרים על כך שמנגנון הסינון פוגע בחופש בחירת מקום המגורים, בשוויון, בפרטיות ובקניין ללא הצדקה, שכן ברוב הישובים הקהילתיים וההרחבות, אורח החיים אינו שיתופי ואין לאוכלוסייה המתגוררת בהם אפיון ייחודי, מלבד הרצון לחיות באיכות חיים גבוהה. לכן אין מקום לעריכת הליכי סינון בישובים אלו.

העותרים טוענים כי החוק מאפשר אפליה בקבלה ליישוב בהסתמך על הקריטריונים העמומים של "התאמה לחיים בקהילה" או "התאמה למרקם החברתי" וכן על פי קריטריונים נוספים שיקבעו הישובים, כמו שותפות אידיאולוגית לערכי הציונות, חגי ישראל או השירות הצבאי. על בסיס קריטריונים אלו, דוחות ועדות הקבלה אוכלוסיות "לא רצויות" תוך פגיעה קשה בזכות לשוויון. בראש ובראשונה נועד החוק לדחיית ערבים, אך המציאות מלמדת כי מנגנון הסינון משרת את הקהילות ליצירת קהילה הומוגנית שאינה מקבלת גם אנשים עם מוגבלות, אמהות חד-הוריות, מזרחים, דתיים ועוד, וכל מי שהוא שונה או אחר.

העתירה סוקרת שורה של עתירות קודמות שהגישו לבתי המשפט משפחות שנדחו על ידי ועדות קבלה – בהם משפחתו של נכה צה"ל, משפחות ערביות, משפחה של עולים ומשפחה של יהודים ממוצא מזרחי.

עתירה זו היא עתירה נוספת הדנה בנושא, לאחר עתירה קודמת שדנה במנגנון ועדות הקבלה קודם לקבלת החוק. בעתירה של משפחת קמפלר נדונה חוקיות החלטה 1195 של מועצת מקרקעי ישראל שהיוותה את הבסיס לקיום ועדות הקבלה. לטענת העותרים, החוק החדש לא רק שמעתיק את המנגנון הלא חוקי הקיים אלא מרחיב בצורה ניכרת את עילות הסינון.

העתירה נדונה יחד עם בג"ץ 2504/11, שהגישו ארגון עדאלה וארגונים אחרים. מרכז המועצות האזוריות בישראל ותנועת מושבי העובדים בישראל הצטרפו לבקשתם כמשיבים לעתירה.

הרכב מורחב של תשעה שופטים דן בעתירות, וביום 17.9.2014 דחה אותן ברוב דחוק של חמישה נגד ארבעה שופטים, בטענה שאינן "בשלות" להכרעה.

 

העתירה

תגובה מטעם הכנסת, יוני 2011 חלק א'

תגובה מטעם הכנסת, יוני 2011 חלק ב'

תגובה מטעם המדינה, יוני 2011

תגובת מרכז המועצות האזוריות בישראל ותנועת מושבי העובדים בישראל, ברית סיוע אגודה שיתופית מרכזית בע"מ, יוני 2011

טענות נוספות מטעם המשיבים 4 ו-5

תצהיר תשובה מטעם המדינה, ינואר 2012

בקשה לפרטים נוספים, פברואר 2012

תשובה לבקשה לפרטים נוספים, יוני 2012

עיקרי טיעון מטעם העותרים, נובמבר 2012

פסק הדין, 17.9.2014 (תקציר)

 

הודעות לעיתונות:

אישור חוק ועדות הקבלה מסיג לאחור את המאבק באפליה בדיור, ספטמבר 2014

9 שופטי בג"ץ ידונו בדרישה לבטל את חוק ועדות הקבלה, דצמבר 2012

סוף לוועדות הקבלה בישובים במרכז הארץ, ינואר 2012

בג"ץ למדינה: נמקו מדוע לא יבוטל חוק ועדות הקבלה, יוני 2011

לבטל את חוק ועדות הקבלה – נותן רישיון לאפליה, יוני 2011

פנייה ליועמ"ש: בניגוד לחוק, ממשיכים לקיים ועדות קבלה, מאי 2011

עתירה לבג"ץ לביטול חוק ועדות הקבלה: נותן רישיון לאפליה, מרץ 2011

 

קישורים:

וידאו: עו"ד גיל-גן מור מהאגודה, עו"ד ארנה לין מיוזמות קרן אברהם ועו"ד סוהאד בשארה מעדאלה מסבירים על החוק, 4.12.2012. צילום: יוזמות קרן אברהם

הדיון בבג"ץ בחוק ועדות הקבלה: סלים ג'ובראן בדעת מיעוט, גלובס, 4.12.2012

על חוק ועדות הקבלה

זכותון: ועדות קבלה ליישובים קהילתיים – מה חוקי ומה לא?, מרץ 2011

העתירה של עדאלה נגד החוק

עתירת הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב נגד החוק. העותרים הם זוג משדרות שלא התקבל להרחבת הקיבוץ גבים והם עתרו לבג"ץ נגד חוקיות ההליך כולו. לעתירה הצטרפה כעותרת ציבורית האגודה לצדק חלוקתי.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון

סגור לתגובות.