"אישור חוק ועדות הקבלה מסיג לאחור את המאבק באפליה בדיור"

צילום: יואב לףצילום: יואב לף

בג"ץ דחה היום ברוב דחוק את העתירות נגד חוק ועדות הקבלה. האגודה: "בג"ץ מכשיר את מנגנון ועדת הקבלה המשפיל"


 
ב-23.3.2011 הגישה האגודה לזכויות האזרח, יחד עם יוזמות קרן אברהם ותושבי יישובים קהילתיים מחבל משגב (קבוצת "עתיד משגב"), עתירה לבג"ץ בדרישה לפסול את חוק ועדות הקבלה. העותרים טענו כי החוק מאפשר אפליה בקבלה ליישוב בהסתמך על הקריטריונים העמומים של "התאמה לחיים בקהילה" או "התאמה למרקם החברתי" וקריטריונים נוספים. על בסיס קריטריונים אלו, דוחות ועדות הקבלה אוכלוסיות "לא רצויות" תוך פגיעה קשה בזכות לשוויון.

הרכב מורחב של תשעה שופטים דן בעתירות שהגישו האגודה וארגוני זכויות אדם נוספים נגד החוק, ודחה אותן היום ברוב של חמישה נגד ארבעה שופטים.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח מסר בתגובה להחלטת בג"ץ כי "הלכה למעשה, בג"ץ מכשיר את החוק הפסול הזה ואת מנגנון ועדת הקבלה המשפיל. ועדות הקבלה פעלו לפני שנחקק החוק וגם אחריו וגרמו עוול, אפליה והשפלה לרבים. חוק ועדות הקבלה מפלה לרעה ערבים, חד הוריות, חרדים, אנשים עם מוגבלויות, מזרחים, דתיים, חילונים ועוד. הוא מאפשר לאנשי היישובים לערוך סלקציה משפילה של שכניהם והכל ביישוביים פרבריים הומוגניים ללא כל אפיון ייחודי, ועל קרקעות המדינה. עתירות פרטניות נדחו בטענה שהחוק ייבחן באופן עקרוני, לכן תמוה שהרוב נמנע מלדון בעתירה בטענה שיש צורך בבחינת היישום. הבעיה בחוק היא במנגנונים שלו ואין לו יישום שאינו כרוך בפגיעה קשה בשוויון, בכבוד ובפרטיות. אישור החוק, גם אם בג"ץ משאיר פתח לביטולו בעתיד הוא מאכזב ומסיג לאחור את המאבק באפליה בדיור, שאותה ביקש בג"ץ עצמו למגר לפני 14 שנה בתקדים קעדאן".

בג"ץ 2311/11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,גזענות ואפליה,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.