הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות)

בית הדין הארצי לעבודה: אסור לשלול קצבה ממי שמקבל סיוע מההורים

בשורה גדולה לאוכלוסיות המוחלשות: מקבלי הבטחת הכנסה יוכלו לקבל עזרה מהמשפחה עבור קורת גג בלי שהדבר יוביל לשלילת הקצבה

 

בשורה גדולה לאוכלוסיות המוחלשות: בית הדין הארצי לעבודה קבע שסיוע מבני משפחה בשכר דירה לא ייכלל בחישוב ה"הכנסה" המותרת למי שמבקש גמלת הבטחת הכנסה. המשמעות היא שכמאה אלף מקבלי הקצבה יוכלו לקבל עזרה ממשפחותיהם עבור קורת גג בלי שהדבר יוביל לשלילת הקצבה.

האגודה לזכויות האזרח לקחה חלק בהליך שבו שישה זכאים לגמלת הבטחת הכנסה עתרו נגד המוסד לביטוח הלאומי. זאת מכיוון שהביטוח הלאומי מצא כי קיבלו סיוע מבני משפחתם לצורך תשלום שכר הדירה ושלל את קצבתם. לאחר שהתקבלו פסיקות סותרות בבתי הדין האזוריים לעבודה, הגיע הנושא לפתחו של בית הדין הארצי. האגודה לזכויות האזרח הצטרפה לדיון במעמד של ידיד בית המשפט, וטענה כי חוק הבטחת הכנסה אינו מסמיך את המוסד לביטוח לאומי לשלול קצבאות בשל סיוע מקרובים. בית הדין הארצי לעבודה קבע בפסק דין תקדימי כי נוהל הביטוח הלאומי, לפיו יש לשלול את הקצבה במקרים שכאלו איננו תקף, והורה לבטלו.

עד היום הביטוח הלאומי קבע, כי בכל מקרה שבו קרובי משפחה או מקור פרטי אחר שמסייעים למקבל קצבת הכנסה בתשלום שכר הדירה באופן קבוע, ניתן לשלול את הזכאות לקצבה. פסק הדין, שניתן בהרכב מורחב של בית הדין הארצי לעבודה, פסל את הנוהל.

"לשמחתנו, בית הדין קיבל את עמדתנו וקבע שלחוק הבטחת הכנסה יש מקום מרכזי בהגנה על הזכות לקיום בכבוד. כיום הבטחת ההכנסה לא מספיקה להוצאות מחייה נורמליות, ולכן נזקקים רבים לא יכולים להסתפק בקצבה ונאלצים לפנות לסיוע נוסף מקרובים", אמרה עו"ד משכית בנדל, אחראית תחום קיום בכבוד באגודה לזכויות האזרח.

"הנהלים של הביטוח הלאומי למעשה העמידו את הנזקקים בפני דילמה בלתי אפשרית: מחד הגמלה לא הספיקה, וללא סיוע נוסף מקרובים הזכאי עשוי היה להיות חסר בית, ומצד שני, אם ההורים עזרו בשכר דירה ביטוח לאומי שלל את הקצבה כולה", מוסיף עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח. "פסיקת בית הדין הארצי קובעת כי הזכות לדיור גוברת כאן על שיקולים אחרים, וכפי שהחוק לא דורש מאדם למכור את ביתו כתנאי לקבל גמלה, כך אין להתנות הגמלה בוויתור על סיוע שנותנים ההורים או הקרובים לצורך תשלום שכר הדירה".

בשבוע הבא צפוי להתקיים בבית הדין הארצי לעבודה דיון במקרה דומה, שעוסק בשלילת הבטחת מהכנסה בשל סיוע מקרובים שלא למטרת דיור. האגודה לזכויות האזרח צורפה גם להליך זה.  התקדים שנקבע בפסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה צפוי להשפיע גם על הדיון בתיק זה.

עב"ל 18945-02-14, עב"ל 20952-04-11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,קצבאות קיום

סגור לתגובות.