הזכות למים

האם הגיע הסוף לניתוקי מים בשל עוני?

צילום: רמי אדוטצילום: רמי אדוט

ביום חמישי הקרוב (12.2.2015) תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לישיבה מיוחדת, לצורך הצבעה על הכללים להסדרת ניתוקי המים. 14 שנה לאחר שנקבע בחוק כי יש לקבוע כללים לניתוקי מים בגין חובות גיבשה רשות המים את הכללים, שמטרתם להגן על משקי בית החיים בעוני מפני ניתוק כפוי, לאחר שלא עמדו בתשלומי המים.

בשנים האחרונות חלו שתי תמורות משמעותיות במשק המים בישראל: עצירת הסבסוד למים, שהביאה לעלייה תלולה במחירם, והעברת הטיפול בגבייה ובאספקת המים מהרשויות המקומיות אל התאגידים. אחת התוצאות הישירות של מהלך זה היא פגיעה אנושה בזכות למים של אנשים החיים בעוני, כיוון שרשת הביטחון שסיפקו העיריות, טרם המעבר לתאגידים, נשמטה. על פי נתונים שנמסרו מתאגידי המים, כ-4000 משקי בית מנותקים מדי חודש בגין חובות שלא שולמו. הליך הניתוק כלל אינו מוסדר בכללים, וכל אחד מהתאגידים פועל כראות עיניו. גם חייבים שהציגו לתאגידי המים מסמכים שהעידו על מצבם הכלכלי העגום, לא זכו להקלה.

ב-2012 עתרו לבג"ץ פעילים שנותקו מהמים יחד עם האגודה לזכויות האזרח, בדרישה לחדול מניתוקי המים לחייבים עד להשלמת קביעת הכללים בנושא על ידי רשות המים. בינואר 2015 הוציא בג"ץ החלטת ביניים, בה קרא למדינה לזרז את התקנת הכללים ולהביאם לאישור הכנסת בהקדם האפשרי.

נוסח הכללים שיובא לאישור הוועדה כולל כמה בשורות חשובות, רבות מהן הודות להערות האגודה לזכויות האזרח על הצעות קודמות. כך בין השאר, מצוין בו, כי הניתוק ייעשה רק לצרכנים שיש להם אמצעים כלכליים והם "סרבני תשלום"; כי האחריות להחלטה על הניתוק תהיה בידי רשות המים (ולא בידי התאגידים); וכי הניתוקים יתאפשרו רק בגין חובות שהגיעו לסך של 1000 ₪ ומעלה.

עם זאת, בנייר העמדה שהגישה האגודה לזכויות האזרח לוועדה לקראת הדיון, מציינת עו"ד טלי ניר מספר ליקויים שאותם נדרשים חברי הוועדה לתקן. בין היתר, אין קריטריונים ברורים להגדרת חייב כמחוסר אמצעים, לא מובטחת מעורבותם של גורמי הרווחה או זכותו של החייב להציג את טיעוניו בפני הוועדה, לא הוגדרו סנקציות על תאגידים שינתקו חייבים ללא היתר, ויישום הכללים נדחה לספטמבר 2015.

עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח: "קידום שינוי חברתי הוא תהליך ממושך וסיזיפי. למרות שהכללים שנקבעו עוד רחוקים מלהיות אידיאליים, ולמרות הכעס העצום על אלפי המשפחות שנותקו מהמים ועוד ינותקו עד ספטמבר, צריך גם להודות לחברי הכנסת ובעיקר לפעילים הנחושים מירושלים, מבאר שבע, מדימונה וממקומות נוספים, שנלחמו וממשיכים להילחם על זכות היסוד למים."

הדיון בוועדת הכלכלה ישודר בערוץ הכנסת; בנוסף, ציוצים מהדיון יפורסמו בטוויטר של האגודה: https://twitter.com/acrionline.

 

עתירת האגודה לזכויות האזרח נגד הניתוקים

הערות האגודה על טיוטות הכללים

חוברת עדויות של אנשים ונשים שנותקו ממים

מחקר השוואתי על מדיניות ניתוקי המים בעולם

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.