הזכות לפרטיות

משרד הבריאות פוגע בסודיות הרפואית של מטופלי בריאות הנפש

cc-by: Jared-Rodriguez, truthout.orgcc-by: Jared-Rodriguez, truthout.org

האגודה לזכויות האזרח: הנחיות משרד הבריאות – הוראה בלתי חוקית; בתשובת לפניית האגודה לזכויות האזרח, משרד הבריאות מסר כי לא יבקש את אישור המטופלים להעברת המידע הרפואי אודותיהם אל קופות החולים, כיוון שהדבר "מטיל נטל בלתי סביר על המערכות".

 

פניית האגודה לזכויות האזרח אל משרד הבריאות נעשתה על רקע הרפורמה בבריאות הנפש והעברת הטיפול הנפשי לאחריות קופות החולים. במסגרת זו, הורה משרד הבריאות לפסיכולוגים ולפסיכיאטרים במרפאות הממשלתיות להעביר לקופות החולים מידע רגיש על מטופליהם לרבות שמות, אבחנות וטיפול שקיבלו.

לאחר פנייתה הראשונה של האגודה הוציא משרד הבריאות הנחיה חדשה, לפיה אין להעביר מידע של מטופל שיתנגד לכך. עם זאת, במשרד הבריאות סברו כי אין צורך לקבל מהמטופל הסכמה מפורשת בכתב – כפי שנהוג ומתחייב בחוק, והסתפקו במתכונת שעלולה לחשוף מידע רפואי של מטופלים עוד לפני שניתנה להם אפשרות לסרב. המשרד אף לא פירט כיצד יעברו הנתונים, ומי בקופות יוכל לצפות בהם.

לאור זאת חזרה האגודה לזכויות האזרח והזהירה את משרד הבריאות כי הנחיותיו מתעלמות באופן בוטה מזכותם של מטופלים לפרטיות, לכבוד ולחסיון המידע הרפואי שלהם, ומפרה שורת חוקים, נהלים ועקרונות אתיים. בתגובה, מסר משרד הבריאות כי אמנם שקל לבקש הסכמה מכל מטופל קודם להעברת המידע בעניינו, אך אפשרות זו נדחתה מחשש שהדבר יטיל נטל כבד על המערכת. בנוסף, טענו במשרד כי להשקפתם, ניתן להניח כי מטופל מסכים למסירת מידע רפואי אודותיו כל אימת ש"הדבר נעשה לטובתו", וכי בעצם הפנייה למערכת הרפואה הציבורית נותן המטופל הסכמה מראש לכל הכללים הנהוגים בה, בהווה ובעתיד, ובכלל זה להעברת המידע.

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח: "מטפלות ומטפלים נתונים ללחצים ולאיומים חסרי שחר רק בשל כך שהם אינם מוכנים להעביר מידע של מטופלים ללא הסכמתם המפורשת. מתגובת משרד הבריאות ניתן לקבל רושם מוטעה, כאילו יש סתירה בין היערכות יעילה לרפורמה ובין זכותם של מטופלים לפרטיות ולכבוד. אבל ההיפך הוא הנכון: הקפדה על פרטיות המטופלים היא מרכיב בסיסי ביחסי האמון בינם לבין המטפל, ותנאי הכרחי להגנה על זכויותיהם ועל רווחתם".

עורכי הדין טל חסין ואבנר פינצ'וק מהאגודה פנו אל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לברר אם בכוונתו להגן על מדיניות משרד הבריאות בבית המשפט, ובדרישה שינחה את המשרד להשהות לאלתר כל העברת מידע.

 

קישורים:

עידו אפרתי, פסיכולוגים בכירים מוחים: הקופות יקבלו מידע על רבבות מטופלי בריאות הנפש, הארץ,  15.12.2014

עמדת הסתדרות הפסיכולוגים, 21.12.2014

רוני לינדר-גנץ, מידע אישי על מטופלים יועבר לקופות ללא אישורם, 8.4.2015, TheMarker

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות לפרטיות

סגור לתגובות.