הוצאה לפועל – מאסר חייבים

אילוסטרציה - כלא.אילוסטרציה. CC BY-SA: Mr Thomas

תזכיר חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29), התשס"ט-2008 

תיקון מס' 29 לחוק ההוצאה לפועל, שנכנס לתוקף בשנת 2009, חולל רפורמה מקיפה בתחום ההוצאה לפועל. אחד מעקרונות התיקון לחוק היה הגברת יכולת הגבייה תוך צמצום הפגיעה בחירותו של החייב. לשם כך נקבעו בתיקון אמצעים לקבלת מידע על נכסי החייב, ניתנה אפשרות להטיל מגבלות שונות על חייבים, שפגיעתן קטנה מזו של מאסר; ובמקביל צומצמה אפשרות השימוש במאסרים.

במסגרת התיקון נקבעה הוראת שעה, לפיה בתום שנתיים מיום כניסת התיקון לתוקף תבוטל חלופת המאסרים לחלוטין למשך שנתיים. זאת על מנת לבחון אם כלי האכיפה החדשים מקנים לגבייה מענה הולם, המאפשר לבטל את השימוש במאסרים ככלי לגבייה אזרחית. על מנת לבחון את השפעת התיקון על הגבייה, נקבעה חובת דיווח לוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת מדי שישה חודשים על יישום הוראות החוק בדבר צווי הבאה וצווי מאסר.

הוראת השעה עומדת לפוג ב-16 במאי 2013, וזאת לפני שהתקיים כלל דיון, ובפרט דיון מעמיק, בוועדת החוקה על השלכות החוק ועל תוצאות הוראת השעה, כנדרש.

האגודה לזכויות האזרח פנתה לשרת המשפטים בבקשה לעגן איסור מאסר חייבים בחוק קבוע, ולכל הפחות להאריך את הוראת השעה. לעמדת האגודה פגיעה בחירותו של אדם, מן הזכויות הבסיסיות במשפטנו, הקבועה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, היא אמצעי אחרון למיצוי הדין. כל שכן נכון הדבר בכל הנוגע למאסר על רקע חוב כספי, שאז יש להגבילו שבעתיים. עבור חייב שממילא אין ביכולתו לשלם את חובו, מהווה המאסר אמצעי משפיל הפוגע בכבודו ובכבוד משפחתו.

סטאטוס: הוראת השעה אמורה לפוג ב-16 במאי 2013. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה ביום א' 21.4.2013 תזכיר חוק להארכת את הוראת השעה בשנה נוספת.

 

פניית האגודה לשרת המשפטים, מרץ 2013

פניית האגודה לוועדת השרים לחקיקה, אפריל 2013

תזכיר החוק להארכת הוראת השעה, אפריל 2013

חוק ההוצאה לפועל, תיקון מספר 29

הערות האגודה לתיקון חוק ההוצאה לפועל, אוגוסט 2008

 הערות האגודה לתיקון חוק ההוצאה לפועל, דצמבר 2006
 

הודעות לעיתונות:

ועדת חוקה אישרה את הצעת החוק לביטול מאסר חייבים, מאי 2014

להאריך את הוראת השעה האוסרת על מאסר חייבים בהוצאה לפועל, אפריל 2013

 

קישורים:

על מאסר חייבים, מתוך דוח האגודה על מצב זכויות האדם לשנת 2011, עמ' 11-9

חוות דעת של עמותת ידיד

עתירת האגודה לזכויות האזרח, התנועה למלחמה בעוני וחטיבת זכויות האדם במכללת רמת גן, בעניין מאסר חייבים, 2001

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,זכויות חייבים

סגור לתגובות.