ועדת חוקה אישרה את הצעת החוק לביטול מאסר חייבים

cc-by-: Michael Plumpcc-by-: Michael Plump

הבוקר (13.5.2014) אישרה ועדת חוקה, חוק ומשפט להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק לביטול מאסר כאמצעי לגביית חובות להוצאה לפועל. הצעת החוק היא איחוד של חקיקה ממשלתית עם הצעת חוק פרטית בהובלת ח"כ מרב מיכאלי, והיא תובא להצבעה במליאה בימים הקרובים.

אישור הצעת החוק משלים מהלך שהובילו ארגוני זכויות אדם, ובהם האגודה לזכויות האזרח, לפני ארבע שנים, ושהביא לביטול כמעט מוחלט של כליאת אנשים בגין חובות כספיים. אז, בשנת 2009, נחקקה הוראת שעה זמנית לביטול מאסר חייבים. בשנים שחלפו, חודשה ההוראה הזמנית, והתברר כי ביטול המאסר לא פגע בהיקף גביית החובות, ואילו אמצעי התייעלות אחרים שנכנסו לשימוש הביאו לשיפור בשיעורי הגבייה.

אולם לצד הצעד ההיסטורי של ביטול המאסר, במהלך הדיונים על חקיקת הקבע לביטול מאסר בגין חובות, נכנעו הממשלה והכנסת ללחצי הנושים והוסיפו הוראה בחוק, הכוללת הקמת מאגר מידע שבו יפורסמו שמות החייבים שחובותיהם עומדים על סכום של 10,000 ש"ח ומעלה, והוגדרו על ידי ההוצאה לפועל כ"חייבים בעלי יכולת". באגודה לזכויות האזרח מביעים חשש כבד מהשלכות מאגר המידע על החייבים.

עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח: "לצד השמחה על כך שכליאת אנשים בגין חובות צפויה להימחק סופית מספר החוקים של ישראל, חשוב לזכור כי מאגר מידע פומבי של חייבים יהפוך ליעד איסוף מידע של חברות האשראי, בעלי דירות, עסקים וגורמים נוספים. הטענה של משרד המשפטים, כאילו שמות החייבים 'יימחקו' ברגע שישלמו את חובם, איננה רלוונטית בעידן כריית המידע. רישום שמות החייבים עלול להפוך לאות קלון לכל החיים."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,זכויות חייבים

סגור לתגובות.