בעקבות פניות האגודה ועיר עמים: הקלות בעומס התנועה במחסום קלנדיה

מחסום קלנדיה. CC-BY-NC-SA: Adrian Fineמחסום קלנדיה. CC-BY-NC-SA: Adrian Fine

האגודה לזכויות האזרח ועיר עמים פנו (14.5.2012) למפקד משטרת מחוז ירושלים ולמפקד מג"ב עוטף ירושלים, בהמשך להתכתבויות קודמות בעניין הפגיעה בזכויות תושבי ירושלים המתגוררים בשכונות מעבר לגדר בשל העומסים במחסום קלנדיה. במכתב מתייחסת עו"ד מיכל פומרנץ מהאגודה למספר בעיות: העומס בבקרים, העומס בשישי ובשבת (ימים שבהם המחסום מאויש במתכונת סוף שבוע, למרות שעבור התושבים מדובר בימי תפילה ועבודה), זמני המעבר הלא סדירים והבלתי צפויים, יחס החיילים והמאבטחים במחסום, והבידוק המפלה לעומת מחסומים אחרים. המכתב מבוסס בין היתר על סקר שערך חוקר מאוניברסיטת בן גוריון, שכלל דגימות של זמני המעבר במחסום. להלן הפניה.

 
עדכון, 18.6.2102: בתשובה מלשכת מפקד מחוז ירושלים נמסר לאגודה לזכויות האזרח כי "משטרת מחוז ירושלים החלה, בימים האחרונים, בביצוע שינויים בהפעלת המעבר, מתוך מגמה לשפר את השירות הניתן למשתמשים בו ובין היתר להפחית את זמני ההמתנה, כל זאת תוך הקפדה על הצרכים הביטחוניים העמודים בבסיס הבידוק במעבר". מבדיקת האגודה עולה כי אכן בימים האחרונים מורגשת הקלה בעומס במחסום. האגודה תמשיך לעקוב אחר הנושא.

 

 

 

14 במאי 2012

 

לכבוד
ניצב ניסו שחם
מפקד משטרת מחוז ירושלים
בפקס:
02-5391466

לכבוד
נצ"מ שוקי תחאוכה
מפקד מג"ב עוטף ירושלים
בפקס: 02-5607819

 

שלום רב,

 

הנדון: מחסום קלנדיה – המשך הפגיעה בחופש התנועה
סימוכין:  מכתבנו לשר לביטחון פנים מיום 7.6.2009
מכתב המשרד לביטחון פנים מיום 2.7.2009
מכתבנו לשר לביטחון פנים מיום 6.8.2009
מכתבו של עו"ד רונן ליבוביץ ממשטרת מחוז ירושלים מיום 6.9.2009
מכתבנו לעו"ד ליבוביץ מיום 12.1.2010

מכתבנו לעו"ד ליבוביץ מיום 19.1.2010
מכתבנו לשר לביטחון פנים מיום 16.3.2010
מכתב המשרד לביטחון פנים מיום 12.4.2010

מכתבנו לשר לביטחון פנים מיום 10.5.2010

מכתב המשרד לביטחון פנים מיום 13.6.2010

 

1. בהמשך להתכתבויות שבסימוכין, ולהתכתבויות נוספות בעניין זה עם גורמים שונים בקרב רשויות הביטחון והמינהל האזרחי, אנו שבים ופונים אליכם פעם נוספת, בשם עמותת "עיר עמים" ובשם האגודה לזכויות האזרח, בבקשה להתערבותכם להקלת העומסים והיחס לעוברים במחסום קלנדיה.

2. אנו מברכים על כך שבשנה האחרונה בוצעו שיפורים מסוימים במחסום, לרבות פתיחת נתיב התחבורה הציבורית. עם זאת, לצערנו עדיין קיימות בעיות רבות בתפקוד המחסום, המובילות לפגיעה קשה בזכויות העוברים בו.

3. נבקש לשוב ולהדגיש, כי מחסום קלנדיה משמש עשרות אלפי תושבי שכונות צפון ירושלים אשר גדר ההפרדה ניתקה אותם מעבודתם, מבתי הספר בהם הם לומדים, ממוסדות רפואיים וכו', וזאת בנוסף לפלסטינים בעלי היתרי כניסה לישראל, אשר אף אותם משמש המחסום. העיכובים הממושכים במעבר במחסום מהווים פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש התנועה של תושבים אלו, וכתוצאה מכך, גם בזכויותיהם להתפרנס, לקבל טיפול רפואי, ללמוד, להתפלל במקומות הקדושים ולבקר את קרוביהם.

4. האמור במכתב זה מבוסס על תלונות מפי תושבים אשר עושים שימוש יומיומי במחסום, וכן על בסיס סקר קצר שערכנו באמצעות ד"ר יעקב גארב מאוניברסיטת בן גוריון. סקר זה כולל דגימה של פעילות מחסום קלנדיה במהלך שבוע בחודש פברואר-מרץ 2011 ובמהלך חודש מרץ 2012, וכן התרשמויות על בסיס שיחות עם תושבים. הסקר אמנם אינו מהווה בחינה שיטתית וממצה של זמני המעבר במחסום לאורך זמן, אך מהווה אינדיקציה לבעיות המאפיינות את המעבר במחסום.

מצורף הסקר, Dr. Yaakov Garb, "Empirical findings from a pilot study of passage times at the Kalandia Crossing", March 2012

 

פירוט הבעיות במחסום

 

עומסים כבדים בשעות הבוקר

5. בעיה אשר שבה ועולה בהתכתבותנו עימכם הינה עומסים כבדים במחסום בשעות הבוקר. חרף פתיחת נתיב התחבורה הציבורית ושרוול הולכי הרגל הייעודי שבו, מנתוני הדגימה שנערכה עולה כי הזמן הממוצע למעבר במחסום בשעות הבוקר הננו עדין בלתי סביר.

6. כך, בדגימה שנערכה במהלך שבוע בחודשים פברואר-מרץ 2011 עולה כי הזמן הממוצע למעבר במחסום להולכי רגל בשעות 5-8 בבוקר הינו 38 דקות, וכי הזמן הממוצע למעבר ברכב בשעות אלו הינו 21 דקות (עמ' 3 לסקר). כן עולה מהדגימה כי בשעות אלו, זמן המעבר של חצי מהולכי הרגל היה בין 23 ל-51 דקות (ולעתים אף שעה ויותר), וכי זמן המעבר של חצי מהנוסעים ברכב היה בין 15 ל-23 דקות (עמ' 3-4 לסקר). ויודגש, על פי הסוקרים המדובר היה בשבוע "טוב", בו לא היו אירועים ביטחוניים מיוחדים אשר הובילו לסגירת המחסום (עמ' 5 לסקר).

7. בדגימות שנערכו במהלך חודש מרץ 2012 המצב אף חמור יותר: זמני המעבר להולכי רגל במחסום בשעות 4:30-7:00 בבוקר היו מעל שעה, ועד שעה וחצי, וזמני המעבר ברכב בשעות אלו נעו בין 20 ל-40 דקות (עמ' 7-8 לסקר).

8. נתונים אלו בדבר עומסים כבדים בשעות הבוקר אף מגובים מתלונותיהם של התושבים, אשר טוענים כי זהו המצב בשגרה. גם הסוקרים דיווחו כי מדובר בתופעה שגרתית, אם כי לא עקבית (עמ' 8 לסקר).

9. ברי, כי עומסים אלו הינם בלתי סבירים ומהווים פגיעה קשה בזכויותיהם של העוברים במחסום. יתרה מכך, הרי שמדובר בהפרה של התחייבותכם לבג"ץ, שכן שם הצהרתם על משך זמן המתנה, בשגרה, של 15 דקות למעבר כלי רכב ושל 25 דקות למעבר הולכי רגל בשעות השיא (ראו פסקה 36 לפסק הדין בבג"צ 6080/04 מסלמאני נ' שר ביטחון). כפי העולה מהנתונים לעיל, הרי שבפועל זמני ההמתנה בשעות הבוקר הינם כפולים מכך.

 

בעיות בתפקוד המחסום בסוף השבוע

10. בעיה נוספת העולה הן מהסקר והן מעדויות התושבים הינה בנוגע לתפקוד המחסום בימי שישי ושבת. על פי העדויות בידינו, כוח האדם המאייש את המחסום בימי שישי ושבת אינו מספק, וכתוצאה מכך ישנם עומסים רבים במעבר במחסום. בנוסף, נתיב התחבורה הציבורית אינו פועל בימים אלו.

11. על פי נתוני הסקר, בדגימות שנערכו בשנת 2011, זמני המעבר להולכי רגל בימי שישי בשעות 10:00-11:00 בבוקר נעים בין חצי שעה לשעה,  וזמני המעבר ברכב בשעות 9:00-10:00 הינם כחצי שעה (עמ' 3 לסקר). על פי הדגימות מחודש מרץ 2012, בימי שישי זמני המעבר להולכי רגל בשעות 9:30-10:30 נעו בין 45 דקות עד למעל לשעה, וזמני המעבר ברכב הגיעו עד 40 דקות. בימי שבת, זמני המעבר להולכי רגל בשעות 6:00-8:00 בבוקר נעו בין חצי שעה ל-50 דקות, וזמני המעבר ברכב נעו בין 15 ל-25 דקות (עמ' 8 לסקר).

12. זמני המתנה אלה חורגים גם הם מהתחייבויותיכם לבג"צ, כמצוין לעיל. מעבר לכך, באשר לעומסים בימי שישי, הרי שמדובר בפגיעה בחופש הפולחן של התושבים אשר מבקשים להגיע להתפלל בירושלים, ונאלצים להמתין משכי זמן ארוכים במחסום. יום שבת, מאידך, הינו יום חול רגיל עבור תושבי שכונות צפון ירושלים, אשר משתמשים במחסום על מנת להגיע לעיסוקיהם בירושלים. היערכותכם ליום שבת כאל חלק מסוף השבוע, כאשר עבור התושבים העושים שימוש במחסום מדובר ביום חול רגיל, אינה הגיונית.

13. ברי, כי על המחסום לתפקד ביום שישי ושבת בהתאם להתנהלותם של המשתמשים בו, ולא על פי מנהגיהם של המאיישים אותו. על כן, יש להתאים את כוח האדם המאייש את המחסום בשישי ושבת בהתאם לצרכי התושבים ולהקל על העומסים הנוצרים בימים אלו.

 

אי צפיות זמני מעבר במחסום

14. בעיה משמעותית נוספת במחסום היא ההשתנות הרבה ואי-הצפיות בנוגע לזמני המעבר במחסום, אשר גורמים לחוסר יכולת של העוברים במחסום לתכנן מראש את זמן המעבר שיידרש להם. על פי העולה מהסקר ומתלונות התושבים, זמני המעבר במחסום משתנים תדיר; כך, למשל, מעבר במחסום בבוקר יום מסוים יכול לקחת בין רבע שעה לשעה וחצי, וזאת לא על בסיס גורמים שניתן לצפותם מראש.

15. אלמנט זה של אי וודאות ואי צפיות בחיים היומיומיים של התושבים, היוצר תחושה של שרירותיות וחוסר שליטה, מהווה פגיעה קשה בפני עצמה, המתווספת לפגיעות אחרות בזכויותיהם המצוינות לעיל.

16. ויודגש, אין המדובר רק במצבים של אירוע ביטחוני הגורם לסגירת המחסום, אלא לעניין שבשגרה. למשל, תושבים מדווחים כי בשבועות לאחר חילופי יחידות במחסום המצב במחסום קשה במיוחד, וכי זמני המעבר מתארכים. כן הם מדווחים כי באופן שגרתי המחסום נסגר כל יום למספר דקות בעת חילופי המשמרות של החיילים, באופן הגורר תוספת לא צפויה של כעשר דקות המתנה, ללא כל הצדקה סבירה. בשעות הלילה המאוחרות ובשעות הבוקר המוקדמות גם מדווחים על אי-צפיות רב בנוגע לזמן המעבר, וזאת במיוחד אם אין חייל במשמרת. כן נשמעו תלונות על כך כי לעתים השרוול הייעודי של נתיב התחבורה הציבורית נסגר, והעומדים בו נאלצים לעבור לסוף התור הרגיל, ובכך מוכפל זמן ההמתנה שלהם.

17. בשל כך, העוברים במחסום נאלצים לקחת בחשבון בעת תכנון נסיעותיהם מרווחי ביטחון גדולים על מנת לא לאחר לעיסוקיהם, דבר הגורם לבזבוז זמנם, ואף אינו תמיד מונע איחורים. הורים הנוסעים לאסוף את ילדם מהגן בירושלים נדרשים לצאת מביתם כשעה מקודם יותר מהדרוש, או להסתכן בכך שילדם ישב ויחכה להם. אנשים העובדים בירושלים נאלצים לצאת מוקדם מן הדרוש מביתם בכדי לא לאחר לעבודה, ואז לעתים נאלצים להמתין בצד הירושלמי של הגדר פרק זמן ארוך כי הגיעו מוקדם מדי.

 

יחס לא הולם מצד החיילים ומאבטחים

18. לבסוף, בנוסף למגבלות הקשות על חופש התנועה וההשפלה הכרוכה במעבר במחסום ובהמתנה הממושכת, ממשיכות להגיע לידינו תלונות רבות מעוברים במחסום קלנדיה בדבר יחס שרירותי והתבטאויות מילוליות פוגעות מצד החיילים והמאבטחים. המדובר בתלונות בדבר יחס לגלגני ומזלזל, קללות, עיכובים ללא הצדקה. לדברי התושבים, אף כאשר הם מעזים להגיש תלונה בדבר היחס שספגו, פעמים רבות הם נתקלים בהתעלמות מתלונותיהם, ואף התנכלויות כגון עיכובם במקום.

19. יוער, כי במסגרת תשובותיכם בעבר ציינתם כי החיילים והמאבטחים המאיישים את המחסום עוברים הדרכות בנוגע ליחס לאוכלוסייה העוברת במחסום, וכי הינכם מטפלים בתלונות כאשר אלו מוגשות. ברי, שלאור תלונות חוזרות ונשנות בעניין זה, כנראה שאין בכך די. כמו כן, לאור פערי הכוחות בין העוברים במחסום לבין המאיישים אותו, ולאור חשש התושבים מהתנכלויות בשל הגשת תלונה, מן הראוי לקיים פיקוח ובקרה יזומים לבדיקת יחס החיילים והמאבטחים, ולא להסתפק רק בתלונות מצד התושבים.

 

בידוק מפלה  

10. בידוקי הביטחון המחמירים הננקטים במחסום קלנדיה, כגון הפרקטיקה של הורדת כל הנוסעים מכלי הרכב לצורך בידוק ביטחוני, וכן בידוקי ביטחון פרטניים לכל תושב העובר במחסום, מהווים אפליה פסולה כלפי תושבי שכונות צפון ירושלים, אשר הגדר ניתקה אותם מהעיר. הצדקתכם לנהלים אלו, קרי, הצורך בבידוק בטחוני אפקטיבי, אינו מצדיק יחס שונה מזה המוחל על מעבר כלי רכב במחסומים אחרים, בהם עוברים תושבים ישראלים מהגדה לירושלים ובחזרה, כדוגמת מחסום חיזמה בצפון ירושלים או מחסום המנהרות בדרומה. יתרה מכך, נוכח העובדה שהתושבים העוברים במחסום קלנדיה יכולים לעבור דרך המחסומים האחרים, בהם אין נוקטים בבידוקי הביטחון המחמירים, הרי שמתערערת האפקטיביות של בידוקים אלו. על כן, יש לשקול מחדש את הנהלים ולשנותם.

 

סיכום

21. לאור כל האמור לעיל, ועל מנת ליתר שיבה לבית המשפט, אנו שבים ומבקשים את התערבותכם הדחופה לשם שיפור המעבר במחסום קלנדיה, לרבות נקיטה באמצעים הבאים:

א.    הוספת כוח אדם במחסום בשעות הלחץ, ובעיקר בשעות הבוקר ובימי שישי ושבת.

ב.     וידוא כי ככלל, זמני ההמתנה במחסום בשעות הלחץ לא יעלו על זמני ההמתנה להם התחייבה המדינה בפני בית המשפט העליון, ובאם לא ניתן לאפשר זאת במבנה הקיים, לשקול פתיחת מסלולים נוספים.

ג.      פתיחת נתיב התחבורה הציבורית בשעות הערב ובימי שישי ושבת.

ד.     איוש המחסום בימי שישי ושבת בדומה לימי חול.

ה.    הקפדה על חילופי משמרות חופפים, על מנת להימנע מסגירת המחסום.

ו.      הנחייה רצינית ושוטפת של החיילים והמאבטחים לנהוג בכבוד בעוברים במחסום, וקיום פיקוח ובקרה יזומים אחר אופן התייחסותם לתושבים.

ז.     יצירת אפשרות נגישה לתושבים להגשת תלונות על בעיות במחסום, ותליית שלט בשפה הערבית המנחה כיצד להגיש תלונה.

22. נודה על התייחסותכם בהקדם האפשרי.

 

בכבוד רב,

מיכל פומרנץ, עו"ד

העתקים:
מר יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון פנים, בפקס: 02-5428039
סגן ניצב שמוליק ברק, מפקד יחידת המעברים, משטרת ישראל, בפקס: 02-5915512
אל"ם עופר הינדי, ראש מנהלת קשת צבעים, משרד הביטחון, בפקס: 03-7766339
אל"מ אלי בר-און, יועמ"ש איו"ש, בפקס: 02-9977326
סא"ל עופר מיטל, רמת"ק עוטף ירושלים, המנהל האזרחי, בפקס: 02-9703764
פקד בני שאבו, מפקד מעבר קלנדיה, משטרת ישראל, בפקס: 02-5884786
עו"ד רונן ליבוביץ, היועץ המשפטי, משטרת מחוז ירושלים, בפקס: 02-5391176

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר

סגור לתגובות.