מחסום קלנדיה – הגבלות חמורות על חופש התנועה

12 בינואר, 2010

לכבוד
עו"ד רונן ליבוביץ
היועץ המשפטי
משטרת מחוז ירושלים

שלום רב,

הנדון: מחסום קלנדיה – הגבלות חמורות על חופש התנועה
סימוכין: מכתבנו מיום 7.6.09
מכתבכם מיום 2.7.09
מכתבנו מיום 6.8.09
מכתבכם מיום 6.9.09

1. אנו שבים ופונים אליכם, בשם עמותת "עיר עמים" ובשם האגודה לזכויות האזרח, בבקשה להתערבותכם הדחופה להקלת העומסים והיחס לעוברים במחסום קלנדיה.

2. חרף התמונה הורודה המוצגת במכתבכם, העומס על מחסום קלנדיה ממשיך להיות עצום, התנאים בו אינם נסבלים, וממשיך להיות פער משמעותי בין התחייבויות המדינה לבג"ץ בעניין המעבר במחסום לבין המציאות בפועל.

3. על פי עדויות רבות שהגיעו אלינו, העוברים במחסום, בין אם ברגל ובין אם ברכב, סובלים מעיכובים ממושכים, ונאלצים, לא פעם, להמתין בין שעה לשעתיים בצאתם ובשובם דרך המחסום. ברי, כי מדובר בזמן בלתי סביר המהווה הפרה ברורה של התחייבותכם לבג"ץ.
מצ"ב בנספח – מספר עדויות של נשות "מחסום ווטש" על מחסום קלנדיה מהשבועות האחרונים, הממחישות את המצב העגום במחסום. כמו כן, בידינו גם עדויות מצולמות, אותן נשמח להעביר על פי דרישה.

פירוט הבעיות במחסום

4. לגבי שעות הלחץ בבוקר, אז אכן, לפי המידע הקיים אצלנו, וכפי שציינתם במכתבכם, ברוב ימות השבוע מופעלים כל שרוולי המעבר להולכי רגל במחסום. אולם, בימי ראשון עדיין לא תמיד נפתחים כל השרוולים מוקדם בבוקר, וכתוצאה מכך נוצרים עיכובים במחסום. עם זאת, על פי דיווחים שהגיעו אלינו ישנם עומסים בשעות רבות נוספות במהלך היום, המצריכים פתיחת יותר שרוולים בזמנים אלו. אף אם אין הצדקה לפתיחת כל השרוולים במשך כל היום, הרי שמחובתכם לכבד את פסיקת בג"ץ בנוגע למשך זמן ההמתנה של הולכי רגל העוברים במחסום במשך כל שעות היום. לשם כך, נדרשת היערכות להתמודדות עם עומסים הנוצרים במהלך היום, לרבות דאגה לכך שמוקצה די כוח אדם לפתיחת השרוולים בעת הצורך.

5. בשונה משרוולי המעבר להולכי רגל, ממידע שהגיע אלינו עולה כי השרוול ההומניטארי נפתח רק בשעה 6:30-7 בבוקר, וזאת למשך פרקי זמן קצרים של מספר דקות, כשביניהם זמני המתנה ארוכים, לפי החלטה שרירותית של החיילים במקום. כתוצאה מכך, פעמים רבות ילדים, נשים וקשישים נאלצים להמתין זמן רב לפתיחת השרוול ההומניטארי, או להידחף בין המבוגרים בשרוולי המעבר הרגילים, שכן לא אחת השרוול ההומניטארי לא נפתח והמעבר בו איטי יותר מאשר המעבר בשרוולים הרגילים. מן הראוי כי השרוול ההומניטארי יהיה פתוח בכל שעות היממה, ולא למשך זמן כה קצוב על פי גחמותיהם של החיילים.

6. בנוסף, כלי רכב העוברים במחסום בשעות הלילה נאלצים פעמים רבות להמתין זמן רב, לעתים יותר משעה, וזאת ללא סיבה ברורה הנראית לעין.

7. במכתבכם התייחסתם לסמכותם של השוטרים במחסום לפטור מבידוק ביטחוני במעבר הרגלי אוכלוסיות רגישות כגון קשישים ונכים אשר מגיעות למחסום בכלי רכב. על פי העדויות שבידינו, בפועל לא נעשה שימוש בסמכות זו, ולא ניתן פטור מבידוק לזקנים ולנכים.

8. כמו כן, כפי שציינו במכתבנו, בפועל לא ניתן פטור אף לתלמידי בית ספר יסודי: כל התלמידים בדרכם לבית הספר נאלצים לרדת מהאוטובוס המסיע אותם ולעבור את המחסום רגלית. במכתבכם הסברתם מדוע הבידוק הביטחוני נדרש לגבי תלמידי תיכון, אך אין בכך להסביר מדוע ילדים קטנים נאלצים לעבור בידוק.

9. כן נמשכת פרקטיקת הורדת כל הנוסעים בכלי רכב פרטיים מכלי הרכב וחיובם לעבור את המחסום ברגל. בעוד שלפי מכתבכם עתיד להיות שיפור בנוגע למצבם של הנוסעים בתחבורה ציבורית העוברים במחסום, נדמה כי הנהלים לגבי הנוסעים ברכבים פרטיים מתוכנן להישאר כפי שהוא עתה.

האפליה הפסולה

10. כידוע, במחסום קלנדיה נאלצים לעבור מדי יום ביומו עשרות אלפי תושבי שכונות צפון ירושלים אשר גדר ההפרדה ניתקה אותם מעבודתם, מבתי הספר בהם הם לומדים, ממוסדות רפואיים וכו', וזאת בנוסף לפלסטינים בעלי היתרי כניסה לישראל, אשר אף אותם משמש המחסום. העיכובים הממושכים במעבר במחסום מהווים פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש התנועה של תושבים אלו, וכתוצאה מכך, גם בזכויותיהם להתפרנס, לקבל טיפול רפואי, ללמוד, להתפלל במקומות הקדושים ולבקר את קרוביהם.

11. יוער, כי אף משך זמן ההמתנה הממוצע במחסום לשיטתכם – חצי שעה בשעות השיא – מהווה הפרה של התחייבותכם לבג"ץ, שכן הצהרתם על משך זמן המתנה, בשגרה, של רבע שעה למעבר כלי רכב ושל 25 דקות למעבר הולכי רגל בשעות השיא (וראו פסקה 36 לפסק הדין בבג"צ 6080/04).

12. בנוסף, הפרקטיקה של הורדת כל הנוסעים מכלי הרכב לצורך בידוק ביטחוני מהווה אפליה פסולה כלפי תושבי שכונות צפון ירושלים, אשר הגדר ניתקה אותם מהעיר. הצדקתכם לנהלים אלו, קרי, הצורך בבידוק בטחוני אפקטיבי, אינו מצדיק יחס שונה מזה המוחל על מעבר כלי רכב במחסומים אחרים, בהם עוברים תושבים ישראלים מהגדה לירושלים ובחזרה, כדוגמת מחסום חיזמה בצפון ירושלים או מחסום המנהרות בדרומה. מדובר בנהלים אשר לא הוזכרו במסגרת ההתדיינות בעתירה בדבר חוקיות תוואי הגדר באזור א-ראם (בג"צ 6080/04), אשר במסגרתה נבחנה מידתיות הפגיעה בתושבים כתוצאה מתוואי הגדר, ואף חמור מכך – כאשר העותרים טענו כי נעשה שימוש בפרקטיקה זו, המדינה הכחישה מכל תוקף.

מצ"ב הפסקאות הרלוונטיות מהודעת העותרים בבג"צ 6080/04 מיום 8.6.09, והפסקאות הרלוונטיות מהודעת המדינה מיום 6.7.06.

13. להזכירכם, ניתוק תושבי שכונות צפון ירושלים בשל הגדר, ובתוך כך חיובם לעבור במחסום, הינן תוצאות נלוות לתוואי הגדר, ולא מטרת הגדר. משכך, טענתכם כי הימנעות מבידוק של הנוסעים ברכב העוברים במחסום תסכל את תכליתו הביטחונית של המחסום הינה בלתי סבירה. מחובתכם למצוא אמצעי פוגעני פחות אשר לא יפלה את תושבי שכונות צפון ירושלים, אשר הפגיעה של הגדר בשגרת חייהם כבר חמורה דיו.

14. למותר לציין, שתושבי ירושלים העוברים ברכב במחסום קלנדיה אף יכולים לעבור במחסום חיזמה, וזאת ללא דרישה לרדת מרכבם. עובדה זו מעלה ספק בדבר קביעתכם הנחרצת בדבר הצורך הביטחוני, כאשר לכאורה צורך זה לא עולה בעוברם במחסום אחר.

15. יצוין עוד, כי על פי מספר עדויות שהגיעו אלינו, השוטרים במחסום לעתים מאפשרים למתנחלים העוברים במעבר הרכבי במחסום לעבור בלי בדיקה, על ידי עקיפת התור מצד שמאל. ברי, כי מדובר באפליה פסולה על בסיס לאום, אשר אין לאפשרה.

סיכום

16. לאור כל האמור לעיל, ועל מנת ליתר שיבה לבית המשפט, אנו שבים ומבקשים את התערבותכם הדחופה לשם שיפור המעבר במחסום קלנדיה, לרבות נקיטה באמצעים הבאים:

א. פתיחת כל המסלולים במחסום בשעות לחץ לאורך היום כולו, ולא רק בשעות הבוקר.

ב. הקפדה על פתיחת כל מסלולי המעבר במחסום מוקדם בבוקר, בכדי לאפשר את הגעתם של התושבים בזמן ליעדם.

ג. וידוא כי ככלל, זמני ההמתנה במחסום בשעות הלחץ ובשעות הלילה לא יעלו על זמני ההמתנה אליהם התחייבה המדינה בפני בית המשפט העליון, ובאם לא ניתן לאפשר זאת במבנה הקיים, לשקול פתיחת מסלולים נוספים.

ד. פתיחת השרוול הומניטארי בכל שעות היממה.

ה. ביטול אילוץ הנוסעים בכלי רכב לעבור את המחסום רגלית.

ו. הנחיית השוטרים במחסום לעשות שימוש בסמכותם למתן פטור מבידוק ביטחוני לאוכלוסיות רגישות כגון ילדים, קשישים ונכים.

17. כמו כן, נודה לקבלת עדכון בדבר תאריך היעד לפתיחת מסלול התחבורה הציבורית, שעל פי מכתביכם האחרון היה אמור כבר להיפתח, אולם דבר זה טרם קרה. נבקש כי העמדות החדשות לבידוק רגלי במעבר התחבורתי יהיו פתוחות בכל שעות היממה, ולא רק בשעות העומס.

18. כן נבקש לקבל פירוט בדבר התוכניות להתאמת הסדרי התנועה בסביבות המחסום, ובפרט תוכניותיכם בנוגע לשיפוץ הכיכר הצפונית למחסום, אשר גורמת בשעות הלחץ לעיכוב במעבר התנועה מכיוונים שונים ומכבידה עוד יותר על עומסי התנועה בכל האזור.

19. בנוסף, נודה לקבלת שמו ומספר הפלאפון של מפקד הגזרה הצפונית ביחידת המעברים, בהקשר להגשת תלונות על יחס בלתי ראוי של חיילים ושוטרים במחסום.

20. לבסוף, נבקש להעלות עניין אחד נוסף: מתלונות שהגיעו אלינו עולה, כי ביום רביעי וחמישי, בתאריכים 6-7.1.2010, מחסום קלנדיה נסגר כליל למעבר מהשעה 11 בלילה ועד הבוקר למחרת, ואנשים הופנו למחסום חיזמה. חרף סגירת המחסום, לא סיפקו הסעות לאנשים שהגיעו למחסום קלנדיה ללא רכב, והם נאלצו להגיע למחסום חיזמה באופן עצמאי. כתוצאה מכך, רבים מהם נאלצו להמתין כשעתיים עד שמצאו טרמפ למחסום חיזמה, וכל זאת באמצע הלילה. היות ועל פניו, עולה כי מדובר בהתנהלות בלתי סבירה, נבקש לקבל הסבר לסגירת המחסום, ולברר האם מדובר בנוהג חדש אשר עתיד להיעשות בו שימוש נוסף. כן נודה לדעת האם ניתנה התראה מראש על סגירת המחסום, ומדוע לא סופקו הסעות למחסום חיזמה עבור תושבים שהגיעו ללא רכב.

21. נודה לתשובתכם הדחופה.

בכבוד רב,

טלי ניר, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר

סגור לתגובות.