לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים שעניינו "שלילת גמלה משוהה שלא כדין"

האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם ומוקד הסיוע לעובדים זרים עתרו ב- 24.2.03 לבג"ץ, בדרישה לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים המונע גמלאות ביטוח לאומי מעובדים זרים השוהים בארץ שלא כחוק

האגודה לזכויות האזרח, ביחד עם הארגונים קו לעובד, רופאים לזכויות אדם ומוקד הסיוע לעובדים זרים, עתרו לבג"ץ נגד שר האוצר, היועץ המשפטי לממשלה והמוסד לביטוח לאומי, בתביעה לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים במשק לשנת 2003, שעניינו שלילת גמלה משוהה שלא כדין. זאת בשל כך, שהוא מהווה פגיעה חמורה בזכויות אדם וכן משום שהתקבל בכנסת בהליך הנוגד לתקנון. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין יחיאל שמיר וד"ר רענן הר זהב.

סעיף 324ב` לחוק ההסדרים קובע, כי לא תשולם גמלת ביטוח לאומי למי ששוהה בארץ שלא כדין וכי מי שמשולמת לו גמלה ונעשה שוהה שלא כדין, יופסק לו התשלום בתוך 30 ימים מרגע שנעשה שוהה בלתי חוקי. יש להדגיש, כי מדובר בתשלום גמלאות הביטוח הלאומי המשולמות ללא תלות בתושבות, ושמטרתן להבטיח זכויות אדם מינימליות: ביטוח נפגעי עבודה, ביטוח אמהות וביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגידים. גמלאות אלו היו משולמות עד כה גם לעובדים זרים השוהים בארץ ללא היתר. משמעות התיקון לחוק, שנגדו הוגשה העתירה, היא שעובד זר, שעבד בארץ בבניין ללא היתר ובמהלך עבודתו נפל מפיגום ונעשה משותק, לא יוכל לקבל גמלה מהביטוח הלאומי וייוותר ללא כל מקור הכנסה אשר יבטיח את קיומו באופן הבסיסי ביותר. כמו כן, עובדת זרה, השוהה בארץ שלא כדין, ועומדת ללדת לא תוכל לעשות זאת בבית חולים, שכן הוצאות האשפוז והלידה לא ישולמו לה על ידי המוסד לביטוח לאומי. דבר זה יגרור לידות בית רבות ובלתי מפוקחות, שעלולות לגרום לפגיעות קשות ביולדות ובתינוקותיהן, ובכלל זה גם מקרי מוות.

בעתירה נטען, כי התיקון בחוק ההסדרים פוגע בזכויות אדם בסיסיות ביותר – לשלמות הגוף, לחיים, לקבלת טיפול רפואי בסיסי ולכבוד, של האזרחים הזרים העובדים ושוהים בישראל שלא כדין, וכי הוא מנוגד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ולאמנות בינלאומיות שישראל חתומה עליהן. עוד נטען בעתירה כי הסעיף הוסף כהסתייגות במסגרת הדיונים בכנסת בחוק ההסדרים, מבלי שנדון בקריאה ראשונה במליאה, וזאת בניגוד מוחלט לתקנון הכנסת, המחייב כי חוק יעבור בפרוצדורה של שלוש קריאות, ובניגוד לעמדת משרד המשפטים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה והיועצת המשפטית לכנסת, שקבעו כי מדובר ב"נושא חדש", שאין להכלילו בחוק בשלב המאוחר של הדיונים בקריאה השניה והשלישית. על יסוד שני טעמים אלה מתבקש בג"ץ להורות על ביטול הסעיף המדובר.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,מהגרי עבודה,קצבאות קיום

סגור לתגובות.