הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

"באמונה" חויבה לשווק את הדירות לכלל הציבור

אילוסטרציהאילוסטרציה. צילום: Emily Schneider, ACRI

בעקבות עתירת האגודה קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי אסור לחברת הנדל"ן למכור דירות לדתיים בלבד בפרויקט שלה בקריית גת

 

האגודה לזכויות האזרח עתרה בעניין לאחר ש"באמונה" שיווקה את הדירות לציבור הדתי-לאומי בלבד, על אף שהמכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נועד לכלל הציבור ונכלל בו סעיף מפורש האוסר על אפליה בשיווק הדירות. מנכ"ל "באמונה" הצהיר שוב ושוב כי הפרויקט מיועד לציבור דתי-לאומי בלבד. לקראת הדיון הצהירה החברה כי לא תסרב למכור למי שלא דתי, לאחר שתבהיר לו שמדובר בשכונה דתית. לפי נתוני החברה מדובר במספר זניח – רק 15 מתוך 244 רוכשים אינם דתיים. רמ"י סירבה להפעיל את הסנקציות הקבועות במכרז (ביטול הזכייה או קנס בשיעור של עד 15 אחוז משווי המכרז). כזכור, לפני שנה רמ"י כן קנסה את החברה בכ-300 אלף שקל לאחר שפרסמה סרטון שיווקי שממנו השתמע שמזרחים לא יגורו בפרויקט.

בפסק דינה של השופטת נאוה בן אור נקבע של"באמונה" אכן אסור למכור לדתיים-לאומיים בלבד ושהיא חייבת למכור את הדירות לכל דורש. לכן בית המשפט נתן סעד הצהרתי לפיו החברה חייבת לשווק את הדירות בפרויקט לכל דורש, כמתחייב מתנאי המכרז. יחד עם זאת, בית המשפט קבע שרמ"י איננה צריכה לדון מחדש בבקשה לקנוס את החברה. השופטת אף קבעה שהמכרז של רמ"י קובע מפורשות שאסור להפלות את רוכשי הדירות בזמן השיווק, אך אין הוא כולל הוראות לגבי פרסום הפרויקט. כפי שציינה השופטת בן אור, הנושא נמצא בדיון בפני היועץ המשפטי לממשלה ולכן אין מקום שבית המשפט יידרש לכך. בנוסף, השופטת הטילה הוצאות בסך 10,000 שקל על "באמונה" לטובת האגודה לזכויות האזרח.

"אנו מברכים על פסק הדין. טענו לאורך כל הדרך שאסור להפלות בשיווק דירות, ושלדתיים או לחילונים אין זכות להתבדל בשכונה הומוגנית ולגור רק עם מי שדומה להם. כעת השופטת קיבלה את עמדתנו. צר לנו שנאלצנו להגיע לבית המשפט על מנת שיבהיר שהאפליה היא פסולה, בעוד שרשות מקרקעי ישראל היא זו שהייתה צריכה להרים את הכפפה ולאכוף את הכללים של עצמה. נמשיך להיאבק למען שוויון במגורים ונגד אפליה אסורה", הבהיר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח.

עת"מ 5950-12-15

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

סגור לתגובות.