הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

לראשונה: המדינה קנסה חברת בנייה בעקבות סרטון מפלה

CC BY-SA:Aviad2001אילוסטרציה. CC BY-SA:Aviad2001

בעקבות עתירת האגודה הוטל על חברת "באמונה" קנס בסך 323 אלף ש"ח בגין סרטון שהגחיך מזרחים

 

בעקבות הסרטון המפלה של חברת "באמונה", שהציג מזרחים באופן פוגעני ונלעג, רשות מקרקעי ישראל החליטה לקנוס את החברה והטילה עליה קנס בסך 323 אלף ש"ח. זוהי הפעם הראשונה שחברת בנייה בישראל נקנסת בגין האיסור על אפליה בשיווק יחידות דיור, הקבוע במכרזי רשות מקרקעי ישראל.

האגודה לזכויות האזרח עתרה בחודש דצמבר 2015 לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים בדרישה לחייב את רשות מקרקעי ישראל להטיל סנקציות על "באמונה", שמשווקת את הדירות בשכונת "כרמי גת" בעיר קריית גת לדתיים-לאומיים בלבד. העתירה הוגשה הן בשל השיווק לדתיים בלבד והן בשל הסרטון הפרסומי שהציג את הפרויקט כמיועד לכאורה לאשכנזים בלבד, והגחיך את הציבור המזרחי.

רשות מקרקעי ישראל ביצעה שימוע ל"באמונה". לפי החלטת ועדת המכרזים, "באמונה" לא התכוונה להפלות ולא ביצעה אפליה בפועל של מזרחים בפרויקט, אך הוועדה קבעה כי הסרטון עצמו הוא בעל סממנים מפלים, וקיים חשש כי הוא השפיע על אופי הציבור שיתעניין ברכישת דירה בפרויקט.

מאז שנת 2010, כל מכרזי הבנייה של רשות מקרקעי ישראל קובעים כי אסור לשווק באופן מפלה את יחידות הדיור, וזאת בעקבות עתירות שהגישה האגודה לזכויות האזרח. יזם שמפלה חשוף לביטול הזכייה במכרז או לקנס בשיעור של עד 15% משווי הזכייה. זוהי הפעם הראשונה שבה מוטלת סנקציה על חברת בנייה בגין אפליה, וכמו כן זוהי הפעם הראשונה שמוטל קנס בשל פרסומת מפלה בתחום הנדל"ן ובשל אפליה של מזרחים בפרויקט נדל"ן.

"הסרטון זעזע את המדינה וטוב שירד במהירות מהאינטרנט, אך ישראלים רבים נפגעו ממנו קשות ובעיקר מזרחים, שבאמצעות דימוי סטריאוטיפי ומגוחך שלהם הועבר מסר לרוכשים פוטנציאלים שלא יהיו להם 'כאלו' שכנים בפרויקט. ועדת המכרזים הסתפקה בפיצוי נמוך משמעותית מהפיצוי המרבי האפשרי, אך עדיין החלטתה מעבירה מסר ברור שאומר שאסור להכשיר סרטוני פרסומת מפלים, וששיווק כזה הוא שיווק מפלה ופסול", מסביר עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח, שהגיש את העתירה.

בימים אלו מתקיימים דיונים במשרדי היועץ המשפטי לממשלה בשאלה אם שיווק יחידות דיור לדתיים-לאומיים בלבד עולה לכדי אפליה פסולה, כפי שטענה האגודה לזכויות האזרח בעתירה. ההחלטה בעניין נמצאת כבר מעל לשנה על שולחן היועץ המשפטי לממשלה ללא הכרעה. רשות מקרקעי ישראל טענה בהחלטתה כי לאור זאת, אין להמשיך ולדון בעתירה ובדרישה להטיל סנקציות נוספות על "באמונה" בגין השיווק המפלה לדתיים בלבד. על כך אומר עו"ד גן-מור: "האגודה לזכויות האזרח תמשיך להיאבק נגד יזמים הנוקטים באפליה פסולה ולחייב את רשות מקרקעי ישראל  לפעול נגד שיווק מפלה של דירות, ותעמוד על זכותם של כלל אזרחי ישראל, חילונים, דתיים, חרדים וערבים, לבחור את מקום מגוריהם בחופשיות".

עת"מ 5950-12-15

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.