חופש הביטוי

שינוי עילת סגירת התיק נגד שני ראפרים ערבים

ביולי 2010 התקיים בחיפה פסטיבל דו קיום ביוזמת העירייה ביחד עם שתי"ל. בכתבה על האירוע שהתפרסמה באתר nrgמעריב נאמר, שראפרים שרו בערבית ובאנגלית: "אני ערבי גאה, מחבל מתאבד, אני ארצח את אימא שלך ואת אחותך". יומיים לאחר פרסום הכתבה פנה ח"כ אריה אלדד ליועץ המשפטי לממשלה ודרש לפתוח בחקירה נגד שני הזמרים בחשד להסתה לאלימות. בינואר 2011 השיבה הפרקליטות שאין מקום לפתוח בחקירה. בעקבות פנייה נוספת של ח"כ אלדד השיב בפברואר 2011 דן אלדד, ממונה תחום תפקידים מיוחדים בפרקליטות, תשובה מפורטת, המסבירה מדוע במקרה זה לא התקיימו יסודות העבֵרה ומדוע אי אפשר יהיה להוכיח שהייתה אפשרות ממשית שדבריהם יגרמו לאלימות. למרות זאת, למרבית התמיהה, נאמר בסיום המכתב שניתנה הוראה למשטרה לפתוח בחקירה.

שני הראפרים, ולאא סבית וג'ואן ספדי, ו-DJ ברונו סבאג שליווה אותם, נחקרו במשטרה במאי 2011 וקיבלו הודעה שהתיק הועבר לפרקליטות. ביוני 2011 פנתה האגודה לזכויות האזרח לפרקליטות במחאה על עצם ההחלטה לפתוח בחקירה ובדרישה לסגור את התיק בשל כך שלא נעברה כל עברה. עוד דרשנו להשמיד את טביעות האצבעות ודגימות הדנ"א שנלקחו מהראפרים.

בנובמבר 2011 קיבלו "החשודים" הודעה מהמשטרה שהתיק נסגר בשל כך שלא נמצאו ראיות מספיקות. במכתב לח"כ אריה אלדד ולאגודה לזכויות האזרח הסביר דן אלדד את הנימוקים לסגירת התיק מחוסר ראיות. כעבור מספר חודשים קיבלנו את חומר החקירה וגילינו להפתעתנו שהמשטרה אפילו לא גילתה עניין לקבל מהנחקרים את מילות השיר. באפריל 2012 הגשנו בקשה מפורטת לשנות את עילת הסגירה של התיק ל"חוסר אשמה". מילות השיר אומרות בין היתר: "אני טרוריסט, אבל אין לי חגורת נפץ מסביב למותניי, אין לי פצצה מתחת לזרוע, אין לי מקלע על הכתף, אני חייל בצבא המצפון. אירה בך בכדור של שירה, אתנקש בך עם מונולוג, אתאבד עם פצצה של תנועות מחול ואענה אותך עם קצב של תופים". בבקשה ציינו שהפרקליטות הצביעה על שני משפטים מתוך השיר תוך שהיא מוציאה אותם מהקשרם; שהשיר חוסה באופן מובהק תחת חופש הביטוי; ושעצם הפתיחה בחקירה גורמת לאפקט מצנן כלפי הציבור, שיחשוש להתבטא בחופשיות. עוד הדגשנו, שבניגוד לתיקים שנסגרים מחוסר אשמה ושאינם נשמרים ברישומי המשטרה, תיקים שנסגרים בעילת הסגירה של חוסר ראיות נשמרים ואף מועברים לגורמים המורשים לקבל מידע מהמרשם הפלילי.

ביולי 2012 דחתה הפרקליטות את הבקשה. דן אלדד ציטט בית מהשיר, שאומר "חפש עלי, אני ערבי, אני פצצה מהלכת היישר מממלכת קידוש השם". על סמך מילים אלה הוא קבע שההסבר של האמנים שהטקסט מביע שאיפה לשלום הוא מיתמם ומאולץ, ואפשר לראות בו מילים המשבחות את המחבלים המתאבדים. יחד עם זאת התיק נסגר, שכן לא ניתן להוכיח שקיימת אפשרות ממשית שמעשי טרור יתרחשו בעקבות השיר.

באוגוסט 2012 הגשנו לפרקליט המדינה ערר לשינוי עילת הסגירה, שבו חזרנו על הטיעונים. לאחר למעלה משנתיים ושלושה חודשים ומספר תזכורות קיבלנו בדצמבר 2014  מכתב, המודיע כי המשנה לפרקליט המדינה קיבל את הערר והחליט שעילת הסגירה תהיה חוסר אשמה (תוך התנצלות על העיכוב במענה לפנייתנו).

 

קישורים:

ג'קי חורי, אחרי יותר משנתיים: ראפרים ערבים שנחקרו על הסתה הצליחו לשנות את עילת סגירת התיק, הארץ, 24.12.201

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.