בג"ץ: העדר ייצוג הולם לערבים ולנשים במועצת מקרקעי ישראל אינו מקובל

בית המשפט העליון. צילום: מלאני טקפמןבית המשפט העליון, צילום: מלאני טאקפמן, ACRI

היום (26.2.2014) התקיים דיון בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח ואיתך – מעכי, בדרישה למנות למועצת מקרקעי ישראל חברים קבועים, ערבים ונשים, בשיעור שיבטיח ייצוג הולם לאוכלוסיות אלו. בדיון  אמר הנשיא גרוניס כי העדר ייצוג לאזרחים ערבים ותת-ייצוג לנשים במועצה אינו מקובל, והורה לנציגי המדינה להציג פיתרון בתוך 45 יום. הנשיא אף ציין כי במידה שהודעת המדינה לא תניח את דעתם של השופטים, יינתן פסק דין מבלי לדון שוב בעתירה. את העתירה הגישה עו"ד ראויה אבורביעה מהאגודה.

רשות מקרקעי ישראל, שבראשה עומדת המועצה, אוחזת בעוצמה שלטונית יוצאת דופן, כגוף האחראי על 93% מהקרקעות במדינה. בעבר הורכבה מועצת הרשות גם מאנשי אקדמיה ונציגי ציבור, באופן שאפשר ייצוג מגוון יותר, ובעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח אף מונו לה שני חברים ערבים. אלא שבשנת 2009 שונה החוק, כך שמלבד שני נציגי קק"ל (שהם בהכרח יהודים), כל חברי המועצה הם נציגי הממשלה, ברובם בדרג מנכ"לי משרדים. מבין 10 חברי מועצה, רק אחת היא אישה – מנכ"לית משרד המשפטים. ערבים אין.

 עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח, שייצג את העותרות בדיון: "מדינת ישראל ממשיכה למעול בחובתה למתן ייצוג הולם לנשים ולערבים. נראה כי גם השופטים סברו כי הסכמה לניסיונות ההתחמקות של המדינה מחובותיה, היתה פותחת פתח להפרת חוק שיטתית והנצחת ההדרה של קבוצות מיעוט וקבוצות מקופחות ממוקדי קבלת ההחלטות".

 עו"ד ענת טהון-אשכנזי מעמותת איתך-מעכי: "מינהל מקרקעי ישראל הוא אחד הגופים הציבוריים החזקים במדינה, ויש להחלטות המועצה שבראשו השלכה ישירה על חיינו, בין אם בסוגיות של תכנון, מחירי דיור, ואפילו מצב בריאותנו. בהנהלה של גוף כזה חייב להיות ייצוג לכלל האוכלוסייה וכלל האינטרסים השונים שבה".

בג"ץ 8318/10

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,זכויות נשים,ייצוג הולם,ייצוג הולם

סגור לתגובות.