הזכות לקיום בכבוד

"אין דבר כזה": קביעת סטנדרט של קיום בכבוד – תנאי הכרחי לצמצום העוני

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

האגודה פנתה לוועדה לצמצום העוני: כיום סכומי קצבאות הקיום שרירותיים לחלוטין, ואין שום התאמה ביניהם לבין סטנדרט כלשהו של קיום בכבוד

 

בנייר עמדה שהוגש לשרי האוצר והרווחה ולראש הוועדה לצמצום העוני אלי אלאלוף, דורשת האגודה לזכויות האזרח שהמדינה תקבע סטנדרט מושכל, מדיד ושקוף של קיום בכבוד ותגזור ממנו את גובה קצבאות הקיום. כיום סכומי קצבאות הקיום, ובראשן קצבת הבטחת ההכנסה וקצבת הילדים, שרירותיים לחלוטין. הם אינם מתבססים על תחשיב מנומק כלשהו ואין שום התאמה ביניהם לבין סטנדרט כלשהו של קיום בכבוד.

בתשובה לבקשת חופש מידע ששלחה האגודה, הודה לאחרונה משרד האוצר שאין בידיו תחשיב של הסכום המספיק לקיום בסיסי של אדם יחיד או של משפחה, וכי גובה קצבת הבטחת הכנסה או קצבאות קיום אחרות הוא שרירותי ואינו מבוסס על תחשיב כלשהו הנובע מבחינת הצרכים לשם קיום בסיסי.

גובה קצבת הבטחת ההכנסה נע היום בין 1,697 ליחיד ל-4,269 למשפחה. נייר העמדה פורס את השינויים השרירותיים שנעשו בקצבה במהלך השנים, והפכו אותה לכזו שאינה מאפשרת קיום בכבוד. צמצום הקצבה הביא לכך שחלקה בכלל הגמלאות שמחלקת המדינה הוא 3.8% בלבד, כך שעלויותיה לאוצר המדינה נמוכות יחסית.

על-פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, קצבת הבטחת ההכנסה נמוכה מקו העוני ב-50% בממוצע בכל הנוגע למשפחות עם שני ילדים ומעלה. תחולת העוני בקרב משפחות המקבלות הבטחת הכנסה היא 64.5%. תחולת העוני בקרב ילדים החיים במשפחות אלה עומדת על 83%.

בנייר העמדה נסקרים שלל מנגנונים לחישוב גובה קצבאות הקיום המקובלים במדינות שבהן קיים סטנדרט מנומק ושקוף לקיום בכבוד – גרמניה, ליטא, קפריסין, לוקסמבורג, דנמרק, הולנד, פינלנד ועוד (ראו הטבלה מטה).

עו"ד משכית בנדל, ראש תחום הזכות לרווחה ולקיום בכבוד באגודה לזכויות האזרח: "גובה קצבת הבטחת ההכנסה, שנותק בתחילת שנות ה-2000 מכל מדד מציאותי ונקבע כנגזרת שרירותית מסכום שרירותי, אינו מספיק בפועל לקיום בכבוד ואף אינו מכסה צרכים אנושיים מינימאליים. התוצאה היא שהמדינה מתנערת מאחריותה להבטיח קיום בכבוד ודנה את מקבלי הקצבה לעוני מחפיר ולתלות משפילה בנדבות וצדקה. על המדינה חלה חובה חוקית לקבוע מנגנון אמפירי, מנומק ושקוף לקביעת גובה הקצבה. הוועדה לצמצום העוני חייבת לייחד מקום מרכזי בדיוניה לקביעת סטנדרט של קיום בכבוד על-מנת להבטיח שפירות עבודתה לא יתמסמסו תחת לחצים תקציביים ופוליטיים".

דוגמאות של מנגנונים הקיימים בעולם לחישוב קצבת הקיום:

kizbaot-table

נייר העמדה המלא: "אין דבר כזה": על הסטנדרט הישראלי לקיום בסיסי (בכבוד) וקצבת הבטחת הכנסה

תקציר נייר העמדה

 פניית האגודה לאלי אלאלוף, ראש הוועדה לצמצום העוני

בקשת חופש המידע של האגודה לזכויות האזרח בעניין תחשיב גובה הקצבאות

תשובת משרד האוצר לבקשת חופש המידע

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,קצבאות קיום

סגור לתגובות.