חופש הביטוי

האגודה: אסור לצנזר תשדירי תעמולה רק בגלל שאינם מוצאים חן בעיני יו"ר ועדת הבחירות

צילום: זאב זמיר (CC-BY)צילום: זאב זמיר (CC-BY)

החלטותיו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לצנזור תשדירי התעמולה של מפלגות עוצמה לישראל ובל"ד – זילות של חופש הביטוי

 

אתמול (7.1.2013) החליט יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, על פסילת חלקים מתשדיר תעמולה של מפלגת עוצמה לישראל, ועל פסילתו של תשדיר תעמולה של מפלגת בל"ד. לפני כחודש, פסל השופט רובינשטיין שלטי חוצות מטעם 'עוצמה לישראל', פסילה שגונתה גם היא על ידי האגודה לזכויות האזרח.

בהחלטה בעניין עוצמה לישראל, שנתקבלה בהסכמת המפלגה אך ללא כל נימוק, נקבע כי יוסרו מתשדיר הרדיו המלים "לא מדינה ערבית, לא מדינת מסתננים". השופט אף ציין כי הוא שוקל להסיר מתשדיר טלויזיה של הרשימה את הביטויים "אין זכויות בלי חובות" ו"בלי קיום החובות הללו אי אפשר לדרוש זכויות".

בהחלטה בעניין בל"ד, נפסל כליל שידורו של תשדיר רדיו שבו מושמעות מילות "התקווה" לצלילי לחן של להיט ערבי. בהחלטה ציין השופט כי בתשדיר מושמע ההמנון "באופן מעוות ומגחיך" וכי "בזיון סמלי המדינה, מדינה יהודית ודמוקרטית, אינו מקובל עלי".

באגודה לזכויות האזרח מחו על החלטות הפסילה.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: "חופש הביטוי הוא הזכות להשמיע גם סאטירה ואמירות פרובוקטיביות. הדבר חשוב בפרט כשמדובר בתעמולת בחירות, אמצעי שנועד לסייע לאזרחים להחליט למי להצביע, וההחלטה על פסילת התשדירים אינה עומדת במבחנים להגבלת חופש הביטוי שנקבעו בפסיקת בג"ץ. לכן גם אין לה בסיס חוקי. אמנם,שידורי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה הם כבר מזמן לא האפיק הבלעדי  להיחשף לתשדירים, וסביר להניח שהחלטות הפסילה רק יגבירו את החשיפה שלהם, אולם כששופט בית המשפט העליון פוגע בחופש הביטוי ללא הצדקה ממשית, הדבר מהווה תקדים מסוכן".

פניית האגודה ליו"ר ועדת הבחירות

תשובת יו"ר ועדת הבחירות

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.