מבקשי מקלט ופליטים

בית המשפט אסר על מעצר מבקשי המקלט מסודן עד להחלטה אחרת

צילום: תום רביבצילום: תום רביב

בית המשפט הוציא צו ארעי בעתירת ארגוני זכויות אדם ומבקשי מקלט מסודן, שהוגשה בשבוע שעבר


 

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאוה בן אור, הוציאה היום צו ארעי בעתירת ארגוני זכויות אדם ומבקשי מקלט מסודן, האוסר על מעצר מבקשי המקלט מסודן עד להחלטה אחרת. דיון בעניין נקבע ליום 30.10.2012.

בסוף אוגוסט הודיע שר הפנים אלי ישי בתקשורת, כי בכוונתו להתחיל במעצר וכליאת אזרחי סודן החל מיום 15.10.2012, וכי מטרתה של הכליאה "להמאיס עליהם את חייהם". ב-3.10.2012 עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים שישה מבקשי מקלט אזרחי סודן, יחד עם ארגוני זכויות האדם – האגודה לזכויות האזרח בישראל, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים – הקליניקה לזכויות מהגרים, מוקד סיוע לעובדים זרים, א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים, המרכז לקידום פליטים אפריקאים וקו לעובד – בדרישה לאסור על שר הפנים לכלוא את הפליטים הסודנים. לצד העתירה הוגשה גם בקשה לצו ביניים שימנע את כליאת אזרחי סודן עד להכרעה בבית המשפט. כעת, כאמור, החליט בית המשפט להיענות לבקשה לצו ביניים. במקביל, בימים האחרונים פורסם כי סוגיית המעצרים נבחנת גם במשרד המשפטים.

בעתירה, שכתבו עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, נטען, כי המעצר האכזרי שעליו החליט שר הפנים הוא שרירותי,  משום שאין כיום כל אפשרות – משפטית ומעשית – להשיב את אזרחי סודן, בהם קורבנות רצח עם, לארצם. עוד נטען בעתירה, כי לשר הפנים כלל לא נמסרה סמכות בחוק להורות על מעצר לפי החוק למניעת הסתננות. בעתירה מוסבר כי משמעות החלטת שר הפנים היא ציד אדם וכליאה המונית, בתנאים קיצוניים ולפרק זמן בלתי מוגבל, של אלפי מבקשי המקלט הסודנים שבישראל עם ילדיהם, בהם גם ניצולי רצח העם בדארפור. משמעות נוספת היא שלילת האשרות שניתנו למבקשי המקלט הסודנים, המאפשרות להם להתפרנס באופן מוגבל. כלומר, מי שלא ייכלאו צפויים להיקלע למשבר הומניטארי חמור.

עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח: "בקשותיהם של אזרחי סודן למקלט כלל לא נבדקות, ויחד עם זאת, לא ניתן לגרש אותם מישראל באופן שיבטיח את שלומם. ההחלטה לכלוא של מבקשי המקלט מסודן ואת ילדיהם לתקופה בלתי מוגבלת בתנאים קיצוניים במדבר, היא החלטה אכזרית בצורה קיצונית. יש להצר על כך שראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה אינם מרסנים את שר הפנים ועל כן נדרשה עתירה לבית המשפט".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.