מבקשי מקלט ופליטים

עתירה: לאסור על שר הפנים לכלוא את מבקשי המקלט הסודנים

צילום: תום רביבצילום: תום רביב

פליטים סודנים וארגוני זכויות אדם עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים


 
נציבות האו"ם לפליטים במכתב חריף שצורף לעתירה: לטענה כי לא מדובר בפליטים אין בסיס. משרד הפנים לא בדק את בקשות המקלט של הסודנים, ואין לו כיום היכולת והכישורים לבדוק בקשות מקלט. שיעור ההכרה בפליטים בישראל הוא הנמוך בעולם המערבי. לסודנים נשקפת סכנה אם יושבו לארצם. אסור לכלוא אותם. שלילת אשרותיהם תגרום למשבר הומניטארי חמור.

 

ארגוני זכויות האדם – האגודה לזכויות האזרח בישראל, הקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן, מוקד סיוע לעובדים זרים, א.ס.ף, המרכז לקידום פליטים אפריקאים וקו לעובד – יחד עם שישה מבקשי מקלט מסודן (בהם משפחה מדארפור) עתרו היום (3.10.2012) בשעות הצהריים לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה לאסור על שר הפנים, אלי ישי, לכלוא את הפליטים הסודנים.

ביום 29.8.2012 הודיע שר הפנים לתקשורת, כי על מבקשי המקלט הסודנים לעזוב את ישראל עד ליום 15.10.2012, שאם לא כן ייכלאו. בראיונות לתקשורת אמר שר הפנים, כי מטרתה של הכליאה "להמאיס עליהם את חייהם".

משמעות הדברים היא ציד אדם וכליאה המונית, בתנאים קיצוניים ולפרק זמן בלתי מוגבל, של אלפי מבקשי המקלט הסודנים שבישראל עם ילדיהם. בין מבקשי המקלט הסודנים גם ניצולי רצח העם בדארפור. משמעות נוספת של החלטת שר הפנים היא שלילת האשרות שניתנו למבקשי המקלט הסודנים, המאפשרות להם להתפרנס באופן מוגבל. כלומר, מי שלא ייכלאו צפויים להיקלע למשבר הומניטארי חמור.

בעתירה נטען, כי המעצר האכזרי, שעליו החליט שר הפנים, הוא שרירותי,  משום שאין כיום כל אפשרות – משפטית ומעשית – להשיב את אזרחי סודן, בהם קורבנות רצח עם, לארצם. עוד נטען בעתירה, כי לשר הפנים כלל לא נמסרה סמכות בחוק להורות על מעצר לפי החוק למניעת הסתננות. סמכות זו נמסרה בחוק לשר הביטחון, והוא לא העבירה לשר הפנים. עוד נטען, כי אפילו היתה לשר הפנים סמכות שבשיקול דעת להורות כפי שהורה, הרי שהחלטתו אינה כדין. היא לא נועדה לתכלית ראויה, היא מפלה, שרירותית ובלתי הגונה, והפגיעה בזכויות יסוד, הנגרמת בגללה, אנושה וקיצונית בחומרתה.

לעתירה צורף מכתב חריף שנשלח לארגונים על ידי נציבות האו"ם לפליטים אתמול, 2.10.2012, בעניין החלטת שר הפנים. הנציבות הביעה במכתבה דאגה מהחלטת שר הפנים לעצור את מבקשי המקלט הסודנים, ולהחזיקם במעצר על מנת לאלצם לחזור לסודן. כעקרון, קבעה הנציבות, יש להימנע ממעצר מבקשי מקלט. על המעצר לשמש רק כאמצעי של מוצא אחרון, כאשר הוא קבוע בחוק, ומיושם אך ורק כאשר הוא הכרחי, הגיוני ומידתי ולמטרה לגיטימית.

הנציבות עמדה על כך, שמספר ניכר של מבקשי מקלט סודנים מגיעים מאזורים בהם מתרחשת הפרה ידועה ומתמשכת של זכויות אדם. נוסף על כך, סודן וישראל מגדירות עצמן "מדינות אויב", והוראות בחוק הסודני מלמדות כי למי שישובו לסודן מישראל נשקפת סכנה אפשרית. ישראל, כתבה הנציבות, מכירה בסיכונים האפשריים העשויים לעמוד בפני סודנים שישובו לאחר שביקשו מקלט בישראל.

עוד כתבה הנציבות, כי להצהרות, ולפיהן אזרחי סודן בישראל אינם פליטים, אין בסיס עובדתי או חוקי, שכן מאזרחי סודן בישראל נמנעה עד היום הגישה להליכי ההכרה בהם כפליטים. יתרה מזו – הנציבות מבהירה במכתבה, כי משרד הפנים טרם רכש את היכולת והכישורים הנחוצים לבחינת בקשות מקלט. הנציבות מציינת, כי שיעור ההכרה בפליטים בישראל הוא, ככל הנראה, הנמוך בעולם המערבי.

תחת בחינת בקשות המקלט של האזרחים הסודנים הם מקבלים לאחר זיהויים כסודנים אשרות שהייה בישראל. מדיניות זו הינה הגנה זמנית לאזרחי סודן בישראל. הנציבות הביעה דאגה רבה משלילת האשרות של האזרחים הסודנים, שעד כה אפשרו גישה בלתי רשמית לתעסוקה, וציינה כי מניעת גישה ממבקשי מקלט, ביניהם גם מספר רב של נשים וילדים, לשוק התעסוקה, פוגעת ביכולתם לקיים את עצמם ועלולה לגרום למשבר הומניטרי חמור, אף מעבר למצב של חוסר דיור ושלילת הכבוד האנושי, אשר מנוגדים לחובות ולאחריות המפורטים באמנה בדבר מעמדם של פליטים משנת 1951.

עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח: "ההחלטה על כליאתם הבלתי מוגבלת בזמן של אלפי מבקשי מקלט יחד עם ילדיהם בתנאים קיצוניים במדבר, היא החלטה אכזרית וקיצונית בחומרתה. צר לנו, שראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה אינם מרסנים את שר הפנים, ומאפשרים לו לנהוג ככל העולה על רוחו."

את העתירה כתבו עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן.

עת"ם (י-ם) 1726-10-12 פלוני נ' שר הפנים

עדכון: ב-11.10 הוציא בית המשפט צו ארעי האוסר על מעצר מבקשי המקלט מסודן עד להחלטה אחרת. הצו:

https://law.acri.org.il/he/wp-content/uploads/2012/10/hit-refugees-sudan111012.pdf

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.