הזכות לבריאות

נדחתה העתירה נגד השר"פ בבית החולים באשדוד

בג"ץ דחה היום (15.8.2012) את עתירת האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות האדם ומרכז אדוה בדרישה שלא להתיר הפעלת שר"פ (שירותי רפואה פרטיים) בבית החולים הציבורי החדש שצפוי לקום באשדוד. הנימוק לדחיית העתירה הנו טענת השיהוי. בפסק הדין, שכתב הנשיא גרוניס, מופיעה גם הקביעה לפיה הזכות לנגישות שווה לבריאות היא "זכות פריפריאלית". בנוסף כתב הנשיא כי העותרים לא הצליחו להוכיח כי קיומו של שר"פ בשיעור של 25% משיעור ההכנסות של בית החולים יפגע בשוויון בין המטופלים בבית החולים.

באופן חריג כשמדובר בעתירות ציבוריות, הטיל בג"ץ על העותרים לשאת בהוצאות המשפט בסך 45,000 ש"ח.

האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות האדם ומרכז אדוה מביעים צער על דחיית העתירה וחשש מפני השלכותיה על הרפואה הציבורית בישראל. קיומו של שר"פ בבית חולים ציבורי משמעו היתר לאפליה בשירותי בריאות ציבוריים בין החולים שישלמו לבין כל האחרים, וכל זה בתוך מוסד שנועד לשרת את כלל הציבור. פסיקת בג"ץ מטרידה בשל המשמעות המיידית שלה עבור שירותי הבריאות בבית החולים באשדוד, אך עלולות להיות לה השלכות בעייתיות נוספות. חמורה בעינינו החשיבות היתרה שנותן בג"ץ לטענת השיהוי; לא זו בלבד שאנחנו סבורים כי מדובר בטענה מוטעית, הרי שבכל מקרה, לאור החשיבות הציבורית וההשלכות הבעייתיות של הסוגיה, ראוי היה לדון בטענות המהותיות שהעלינו.

על פי רוב, בג"ץ אינו מטיל הוצאות על עותרים ציבוריים. החלטתו החריגה של הנשיא גרוניס להטיל הוצאות בסכום של 45,000 ש"ח על שלושת הארגונים העותרים עלולה להרתיע בעתיד גופים חברתיים מפני הגשת עתירות לבג"ץ.

בג"צ 2114/12

פסק הדין

להרחבה על העתירה ולכתבי בית דין

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.