הזכות לבריאות

מחר דיון ראשון בעתירה נגד השר"פ בבית החולים באשדוד

Photo by clarita at morguefile.com

מחר (31.7.2012) יקיים בג"ץ דיון ראשון בעתירת האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם ומרכז אדוה נגד ההיתר שניתן לחברת אסותא לספק שר"פ (שירותי רפואה פרטיים) בתוך בית החולים הציבורי שיוקם באשדוד. הדיון יתקיים בפני הנשיא גרוניס והשופטים דנציגר ושהם.

בעתירה מציינים עורכי הדין גלעד ברנע, אן סוצ'יו, ד"ר אמיר פז-פוקס ופרופ' יואב פלד כי השילוב של שירות רפואה פרטי בתוך בית חולים ציבורי, הממומן ברובו בכספים ציבוריים, הוא בלתי חוקתי, מנוגד לפסיקת בג"ץ ולעקרונות חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שכן הוא יגרום בהכרח לאפליה בין כתלי המוסד הציבורי: המטופלים שיוכלו לשלם יזכו לטיפול איכותי יותר, ליחס מועדף מהצוות הרפואי וסביר להניח שגם לטיפול בתוך זמן קצר יותר. מי שלא יוכלו לשלם יהפכו ל"מטופלים סוג ב' ".

לקראת הדיון העבירה המדינה את תגובתה לעתירה. בין השאר נטען בתגובת המדינה כי חל שיהוי בהגשת העתירה, וכי הפעלת שר"פ בבית החולים היא חוקית. מהתגובה לעתירה עולה, כי הרשויות ערות להשלכות החמורות של השר"פ על מערכת הבריאות הציבורית ולניגוד העניינים שהוא יוצר; חרף זאת, הפיתרונות שהמדינה מסוגלת להציע לשם כך יוכלו, על פי הודעתה, לכל היותר "לצמצם את החשש לפגיעה בשוויון". ההצדקה העיקרית שנותנת המדינה לשר"פ היא האינטרסים הכלכליים של היזם.

לצד זאת, עמדת משרד הבריאות המובאת גם היא בתגובת המדינה "היתה ועודנה שלא יתקיים שר"פ במסגרת בית החולים אסותא-אשדוד".

עו"ד גלעד ברנע: "באופן תמוה ולא ראוי המדינה מנסה להגן על מיזם פסול ולא חוקי – הנגוע באפליה עמוקה. המדינה מזדהה כבר עתה עם הזכיין וקולו שלו הוא המדבר מגרונה. ברור כי לא נעשתה כל בחינה משפטית, ולו שטחית, של הפעלת שר"פ בבית החולים באשדוד. תושבי אשדוד והסביבה יהפכו שבויים בידיו של הזכיין – ואלו מביניהם שידם אינם משגת לממן שר"פ יזכו לרפואה סוג ב' בחסותה ובאדיבותה של ממשלת ישראל".

בג"ץ 2114/12

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.