מניעת בחירות ללא הגבלת זמן במועצה הבדואית – "החלטה הרת אסון"

בדיון סוער שהתקיים היום בועדת הפנים של הכנסת בהצעת החוק שתאפשר למנוע בחירות במועצה הבדואית ללא הגבלת זמן, מחו חברי כנסת, תושבים והאגודה לזכויות האזרח נגד היוזמה. ההחלטה נדחתה בשבוע.

המועצה האזורית אבו בסמה, שמאגדת כמה כפרים בדואים שהיו בלתי מוכרים שנים רבות, מנוהלת מאז היווסדה לפני שש שנים ע"י מועצה ממונה בראשות עמרם קלעג'י. על פי החוק, היה משרד הפנים מחוייב ליזום ולקיים בחירות דמוקרטיות ראשונות לראשות המועצה לכל המאוחר בדצמבר 2009. חרף זאת, משרד הפנים לא נקט בכל הפעולות הדרושות על מנת לקיים את הבחירות במועדן. ועתה, כשהמועד הקבוע בחוק לעריכת הבחירות מתקרב, ולמעשה כבר לא ניתן לקיים את הבחירות במועדן החוקי, יוזם משרד הפנים הצעת חוק בלתי דמוקרטית, שתאפשר לשר הפנים לדחות את מועד הבחירות ללא הגבלת זמן. הצעת החוק הממשלתית – תיקון לחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות) – מנוסחת בלשון כללית, אולם ברור כי מטרתה העיקרית היא לדחות את קיום הבחירות באבו בסמה. הזכות לבחור ולהיבחר, שהיא זכות חוקתית, תישלל מתושבי המועצה.

הבוקר התקיים הדיון הראשון בועדת הפנים של הכנת בהצעת החוק. במהלך הדיון הסוער הודה היועץ המשפטי של ועדת הפנים של הכנסת כי משרד הפנים התעלם מדרישות החוק ומדרישות הכנסת. בדיון נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות משרד הפנים ועל יוזמת החוק הבלתי דמוקרטית.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי: לא אתן ידי לדחיית מועד בחירות תוך התעלמות מועדת הפנים של הכנסת".

ח"כ דב חנין: "נחצה כאן קו אדום של שינוי שיטת הבחירות. מאיפה ההעזה לקבוע שאוכלוסייה בדואית אינה מסוגלת לנהל את עצמה וללכת לבחירות?"

ח"כ אופיר פינס: "ההחלטה מסוכנת מאד. הרבה שגרירים יצטרכו להגן בעולם על החוק המטומטם הזה. בושה וחרפה למדינת ישראל. מי יסביר בעולם למה לבדואים לא נותנים לבחור וליהודים כן? יקרקסו אותנו בעולם. זה חוק שלא עובר בג"ץ לעולם".

ח"כ טאלב אלסאנע, בעצמו בדואי תושב הנגב: "מדובר בהחלטה חמורה, שבאה לתפור חקיקה למקרה ספציפי. נותנים שיקול דעת מוחלט למשרד הפנים לדחות בחירות בלי קריטריונים".

לקראת הדיון, פנה עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח לשר הפנים אלי ישי וליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ דוד אזולאי, בדרישה שלא לאשר את החוק ולפעול לקיום הבחירות במועצה בהקדם. עו"ד גן-מור אף פנה למבקר המדינה בבקשה שיחקור את אופן ההתנהלות של משרד הפנים בפרשה.

עו"ד גיל גן-מור: "הצעת החוק שמנסה משרד הפנים לקדם היא חסרת תקדים ובלתי דמוקרטית בעליל. במקום להמשיך במחדל ולהשאיר את הועדה הממונה לנצח, על משרד הפנים להיערך לקיום בחירות דמוקרטיות ראשונות במועצת אבו בסמה בהקדם האפשרי."

לדברי מר סלאמה אבו-כף, חבר ועד היישוב אום-בטין שבמועצה האזורית: "במועצה האזורית יש הרבה תסכול מאופן ההתנהלות של המועצה הממונה, ובמשך זמן רב ציפינו כבר למנהיגות מקומית נבחרת, שתהיה מחוייבת בראש ובראשונה לאינטרסים של התושבים ותדע לדרוש עבורנו את הטוב ביותר. כעת, הממשלה מקדמת חוק שיאפשר לדחות לנצח את קיום הבחירות. אני חושש כי לשערורייה הזו ישנם גוונים גזעניים מדאיגים".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבחור והזכות להיבחר,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.