חופש הביטוי

עתירה: לאפשר הצבת אוהלים גם ללא רישיון מהעירייה

אילוסטרציה. צילום: טל דהןאילוסטרציה. צילום: טל דהן

האגודה וחמישה מפעילי המחאה החברתית בעתירה נגד עיריית תל אביב: לבטל את המדיניות הדורשת ממקימי אוהלים בעיר לקבל היתר מראש

האגודה לזכויות האזרח וחמישה מפעילי המחאה החברתית הגישו הבוקר (3.7.2012) עתירה דחופה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד עיריית תל אביב. העותרים דורשים לפסול את מדיניות העירייה, האוסרת על הקמת מאהלים ללא קבלת אישור מראש. העותרים טוענים, כי העירייה אמנם מוסמכת לפנות מאהל אם הוא גורם למטרד או מהווה מפגע חמור עד כדי כך, שבאיזון מול חופש הביטוי, יש הצדקה לפנותו, אך לא לפרק מאהל רק משום שהוקם ללא אישור. מדיניות העירייה, טוענים העותרים, מהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי ומבטאת יומרה פסולה של העירייה "למשטר" את גילויי המחאה.

בעתירה מובא סיפורו של אחד העותרים, הפעיל תמיר חג'ג', שביקש להקים מאהל מחאה בכיכר רבין בתל אביב. לאחר שמאהל שהקים פורק על ידי פקחי העירייה בתואנה של היעדר רישיון, ניסה חג'ג' להשיג אישור להקמה מחדש. הוא הועבר מאגף אחד למשנהו, ולבסוף נתבקש להגיש בקשה ולפרט בה מהי מטרת המאהל, גודלו, מיקומו, ופרק הזמן המבוקש לעמידתו במקום. לאחר שהשיב על פרטים אלה, נדרש להוציא רישיון עסק, אישור משטרה ואישור מכבי האש. על מנת לקבל את אישור המשטרה, נדרש אישור מהנדס בטיחות, בודק חשמל ומד"א, והתחייבות על הצבת שומר במתחם. אישור מכבי האש הצריך הוכחה כי האוהל עומד בדרישות מכון התקנים. לצד כל הדרישות, העירייה אישרה להציב את המאהל ל-9 ימים בלבד (ולא 45, כפי שביקש) ואסרה על הכנסת פינות ישיבה ועל לינה במאהל.

עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה: "עיריית תל אביב מעמיסה בירוקרטיה מיותרת על מפגינים, ללא כל סמכות חוקית, והמשמעות המעשית היא פגיעה קשה בחופש הביטוי. יש מרחק רב בין טיפול במפגעים לבין טרטור אינסופי של מי שרוצים לבטא מחאה חוקית. לו המדיניות הזו היתה מופעלת בקיץ שעבר, המחאה החברתית לא היתה מתאפשרת."

לדברי עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח, באגודה מכירים מקרים שונים בהם פינו פקחים מאהלים, כאשר אלה כללו ביקורת נגד ראשי הרשויות. "כבר עכשיו יש ניסיונות להשתיק מחאות מקומיות כשהן לא נוחות לראשי העיריות. אם בית המשפט יכשיר את המדיניות הבלתי חוקית של הרס מאהלים רק משום שהוקמו ללא רישיון מהעירייה, זו תהיה מכת מוות למחאה מכל סוג. האזרח הקטן לא יכול לרכוש שטחי פרסום יקרים ולא תמיד מצליח להתמודד עם הבירוקרטיה העירונית. אוהל, שלט, מחאה – אלו זכויות בסיסיות במדינה דמוקרטית".

עת"מ 6095-07-12

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.