חופש הביטוי

האגודה לעיריית תל אביב: לבטל הדרישה לאישור לשם הקמת אוהל מחאה

אילוסטרציה. צילום: טל דהןאילוסטרציה. צילום: טל דהן

בתחילת חודש מאי הוקם בכיכר רבין אוהל מחאה קטן על ידי מספר פעילים של המחאה החברתית. זמן קצר לאחר הקמתו הגיע למקום פקח עירייה ודרש ממקימי האוהל לפנותו, מאחר שאין בידם אישור מטעם העירייה להקמתו. מספר פקחים של "הסיירת הירוקה" שהגיעו למקום החלו לפרק את האוהל, תוך שהם שוברים באגרסיביות את מוטות האוהל.

למחרת, כשהגיע אחד הפעילים אל בניין העירייה כדי לקבל אישור להקמתו מחדש של האוהל, נאמר לו כי לא יינתן לו אישור להקמת האוהל וכי "אין אוהלים בתל אביב". משהתעקש להישאר בבנין העירייה עד לקבלת תשובה מנומקת, נאמר לו לכתוב בקשה בכתב בה יפרט מהי מטרת האוהל שברצונו להקים, גודלו, מיקומו ופרק הזמן הצפוי לעמידתו במקום.

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי של עירית תל אביב-יפו וטענה כי לא קיימת הגבלה כלשהי בחוק על הקמת אוהל מחאה בשטחים ציבוריים, ולפיכך הרשות המקומית אינה מוסמכת להתיר או לסרב להקים אוהל מחאה מבלי להצביע על סמכותה החוקית לעשות כן. על רקע התעוררותה מחדש של המחאה החברתית ביקשה עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה מהיועץ המשפטי לפעול להתוויית מדיניות והנחיות חוקיות וראויות להתמודדות העירייה עם הפגנות ועם אירועי מחאה שצפויים להתקיים. בפרט ביקשה עו"ד אליהו חי לפעול לביטול מיידי של מדיניות העירייה לבקש מפעילי מחאה להגיש בקשה מנומקת בכתב על מנת לקבל אישור להקמת אוהל, ולחלופין – להצביע על המקור החוקי מכוחו פועלת העיריה.

לפנייה השיבה סגנית היועץ המשפטי בעירית ת"א-יפו, כי מקור הסמכות לדרישת היתר מראש להקמת אוהל מחאה ולפינויו המיידי של אוהל שהוקם ללא היתר מצוי בפקודת העיריות ובחוק העזר לעירית תל-אביב-יפו (שמירת הסדר והניקיון). בינתיים גם נודע לאגודה כי לפעיל החברתי שביקש להקים אוהל מחאה בכיכר רבין  ניתן אישור הכולל תנאים רבים שמגבילים בצורה קשה את חופש המחאה, לרבות דרישה להוצאת רישוי עסק, איסור על לינה באוהל והגבלת מספר הימים להצבת האוהל.

בתגובה למכתבה של סגנית היועץ המשפטי השיבה האגודה, כי אין לראות בפקודת העיריות ובחוק העזר הסמכה מפורשת לפגיעה בחופש הביטוי, וכי עמדה זו נתמכת על ידי פסיקת בתי המשפט, אשר לפיה לעיריה סמכות לפנות בדיעבד אוהלי מחאה, וזאת רק לאחר שערכה את האיזונים הנדרשים על פי חוק. לפיכך, ביקשנו כי תבוטל מיידית מדיניות העירייה, וכי יבוטלו התנאים שהוצבו בפני הפעיל להקמת האוהל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.