שוויון בשירותי בריאות

השר"פ באשדוד יפגע קשות במערכת האשפוז הציבורית

cc-by: Francis Bijlcc-by: Francis Bijl

האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם ומרכז אדוה עתרו הבוקר (13.3.2012) לבג"ץ נגד הפעלת שר"פ בבית החולים הציבורי באשדוד


 
 

האגודה לזכויות האזרח עתרה הבוקר (13.3) לבג"ץ יחד עם ארגון רופאים לזכויות אדם ומרכז אדוה, בדרישה לבטל את האפשרות להפעלת שר"פ בבית החולים הציבורי שיוקם באשדוד. לטענת העותרים, הפעלת שר"פ בבית חולים ציבורי אינה חוקתית ומעמידה בסכנה את המשך תפקודה של מערכת הבריאות בישראל כמערכת ציבורית; היא פוגעת בזכות לנגישות שווה לבריאות ובזכות לכבוד.

לאחר מאבק ציבורי בן למעלה מעשור להקמת בית חולים באשדוד, הפקידה המדינה את הקמת והפעלת בית החולים הציבורי בעיר בידי חברת "אסותא אשדוד בע"מ" שזכתה במכרז. על פי הסכם שנחתם לאחרונה (מאי 2011) בין הצדדים, החברה תהייה רשאית להפעיל בבית החולים שירותי רפואה פרטית (שר"פ) במסלול של בחירת רופא (מב"ר), בהיקף של 25% מכלל ההכנסות של בית החולים, זאת למרות שמדובר בבית חולים ציבורי הממומן רובו ככולו על ידי המדינה.

לזכיין ניתן מענק הקמה מטעם המדינה בסכום של 487.5 מיליון ₪ (75% מעלויות ההקמה ), והוענקו לן הטבות בתשלומי הפיתוח והיטלי הארנונה לעיריית אשדוד בסך של כ-100 מיליון ש"ח. הסכום הכולל של המענק וההטבות הגיע לכ-587.5 מיליון ש"ח, המהווים 89% מעלות ההקמה של בית החולים. זאת בנוסף לקבלת הקרקע להקמת בית החולים ללא תמורה, ולהטבה הכלכלית הגלומה במתן האפשרות להשתמש בשטחי קרקע נוספים הצמודים לבית החולים למטרות מסחריות.

בעתירה מציינים עורכי הדין גלעד ברנע, אן סוצ'יו, ד"ר אמיר פז-פוקס ופרופ' יואב פלד, שהשילוב של שירות רפואה פרטי בתוך גדרי בית חולים ציבורי, הממומן ברובו בכספים ובנכסים ציבוריים, הוא לא חוקתי, מנוגד לפסיקת בג"ץ ולעקרונות חוק ביטוח בריאות ממלכתי: צדק, שוויון ועזרה הדדית. שכן, הפעלת השר"פ תגרום לאפליה בין חולים שיטופלו בבית החולים: מי שיוכל לשלם יזכה לטיפול איכותי יותר, ליחס מועדף מהצוות הרפואי וסביר להניח שגם לקיצור תורים, ומנגד מי שידו אינה משגת יקבל טיפול נחות יותר.

כמו כן, הפעלת השר"פ בבית החולים באשדוד תביא לתחרות בלתי שוויונית מול בתי חולים ציבוריים אחרים בסביבה (משיכה של חולים ורופאים לבית החולים באשדוד). בשלב הבא עלול השר"פ באשדוד לגרום לזליגת השירותים הפרטיים לכלל בתי החולים בישראל, מה שיביא לסופה של מערכת הבריאות והאשפוז הציבורית כפי שאנו מכירים אותה.

לדברי העותרים, "הפעלתו של שר"פ בין כתליו של בית חולים ציבורי יוצרת שני מעמדות של חולים בגדרי מערכת הבריאות הציבורית: אלה שיכולים להרשות לעצמם לבחור תמורת תשלום נוסף את הרופאים הבכירים ולקבל טיפול מקצועי יותר, ואלה שידם אינה משגת ואיכות וזמינות הטיפול בהם תפגע. מדובר בפגיעה חמורה בזכות לנגישות שווה לבריאות ובזכות לכבוד."

העותרים מדגישים שהם תומכים באופן מוחלט בהקמת בית החולים הציבורי באשדוד, ורק דורשים להוציא את רכיב הפעלת השר"פ במסגרתו.

בג"צ 2114/12

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.