הנדל"ניסטית: הפרה של הזכות לדיור בישראל

האגודה פרסמה דוח ראשון מסוגו, ובו סקירה מקיפה של הפרת הזכות לדיור על ידי מדינת ישראל. הדוח שם במרכז את אחריות המדינה לזכות לקורת גג ובוחן לאור זה את מדיניות הממשלה בנושאי הדיור. בדוח שורה של המלצות שיש באימוצן כדי להבטיח את מימוש הזכות לדיור

האגודה לזכויות האזרח מפרסמת היום (13.7.08) דוח ראשון מסוגו, ובו סקירה מקיפה של הפרת הזכות לדיור על ידי מדינת ישראל. הדוח שם במרכז את אחריות המדינה לזכות לקורת גג ובוחן לאור זה את מדיניות הממשלה בנושאי הדיור: משכנתאות, מגורים בשכירות, דיור ציבורי, סיוע בשכר דירה לזכאים, פגיעה בדיירים באזורי נדל"ן מבוקשים, הריסות בתים ודיור לחסרי בית ודרי רחוב. לצד הממצאים המדאיגים, בדוח גם שורה של המלצות למדיניות, שיש באימוצן כדי להבטיח את מימוש הזכות לדיור של אזרחי מדינת ישראל ושל תושביה.

על פי ממצאי הדוח בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגוברת של התנערות המדינה מאחריות על הזכות לקרות גג של אזרחיה, המקבלת את עיקר ביטוייה בהפרטת האחריות, קיצוץ משמעותי בתקציבי הסיוע והיעדר הגנות לדיירים והגנות ללווים. הדוח מצביע על ההשלכות הקשות של התנערות המדינה מאחריות והעברת מרכז הכובד לשוק הפרטי על מימוש הזכות לדיור:
היעדר הגנות ללווים בשוק המשכנתאות שהופרט הוביל לעלייה דרמטית במספר המשפחות המפונות מבתיהן בשל אי יכולתן לעמוד בהחזר המשכנתא, העומד היום לפחות על כאלף משפחות בשנה * קיצוץ ניכר בסבסוד משכנתאות ובטול המענקים בשנת 2002 גרם לצמצום של עשרות אחוזים במספר המשפחות שיכולות לרכוש דירה באמצעות הסיוע מהמדינה * הדיור הציבורי הולך ומתחסל והגיע לשפל חסר תקדים של 1,628 דירות פנויות, כאשר מעל 50,000 זכאים ממתינים לדירה * הקפאת חוק הדיור הציבורי וצמצום מאגר הדירות בדיור הציבורי אילץ משפחות מעוטות אמצעים רבות, שבעבר היו זכאות לדירה בדיור הציבורי, לממש את זכותן לקורת גג באמצעות שכירת דירה בשוק הפרטי * שוק השכירות בישראל הפך לאלטרנטיבה העיקרית לדיור עבור חלקים רבים בציבור. אולם, בשונה ממדינות מתוקנות בעולם ובהן קנדה וארה"ב, שוק זה הינו פרוע ונטול כל פיקוח של המדינה. המדינה, שהפריטה דה פאקטו את הזכות לדיור, לא בנתה בהתאם מנגנוני הגנה ופיקוח נגד עליות מחירים חדות ותדירות ופגיעה בוטה בזכויות השוכרים * הסיוע הכספי שניתן כיום למשפחות מעוטות אמצעים קוצץ ב-50% ותנאי הזכאות הוחמרו ונקבעו באופן שרירותי ומפלה. כתוצאה מכך נדחקות משפחות שלמות מהמרכז לפריפריה ומנותקות ממקורות התעסוקה שלהן ומסביבתן החברתית * תהליכים אלה הובילו לעלייה נכרת במספר חסרי הבית ודרי הרחוב בישראל. אולם למרות זאת מדיניות הסיוע לחסרי הבית בישראל מפגרת אחרי מדינות מפותחות אחרות בעולם.

האגודה לזכויות האזרח בישראל קוראת לממשלה ולכנסת למלא את תפקידן ואת חובתן להבטיח דיור נאות ובר השגה לתושבי המדינה, ולקבוע לראשונה מדיניות דיור שקופה וברורה המעוגנת בחוק. בין היתר קוראת האגודה לזכויות האזרח לערוך רפורמה בשוק המשכנתאות, כדי למנוע את העלייה החדה במספר המשפחות המפונות מבתיהן, ולהסדיר בחקיקה את שוק השכירות, כדי שיהיו בו איזונים נכונים בין הזכות לדיור של שוכרי הדירות וזכות הקניין של המשכירים, על מנת ששכירות תהיה אלטרנטיבה ראויה למי שאינו יכול לעמוד בעלויות רכישת דירה. האגודה קוראת לפתח מודלים לדיור בהישג יד למכירה או להשכרה בתמורה לאחוזי בנייה. כמו כן, מתריעה האגודה מפני ההשלכות הדרמטיות של המשך חיסול הדיור הציבורי ומעבר לסיוע כספי לשכירת דירה בשוק הפרטי, דבר שנעשה בניגוד לחוק הדיור הציבורי וללא דיון ציבורי, וקוראת לרפורמה במדיניות הסיוע. האגודה קוראת לעצור את הפגיעה הגוברת בדיירים באזורי נדל"ן מבוקשים ולקבוע מדיניות חדשה לסייע לחסרי בית במצוקה מיידית. עוד קוראת האגודה למחוקק לאמץ את הרוח החדשה שנושבת מבתי המשפט להגביל את הריסות הבתים בישובים הערביים שאין בהם תוכניות מתאר המאפשרות בניה או שתוכניות המתאר בהם מפלות.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, מחבר הדוח: "הזכות לדיור" מרתיעה את רשויות המדינה ואת בעלי האינטרסים הכלכליים, המנסים להציג את בעיות הדיור כעניין כלכלי גרידא. ההבנה שמדובר בזכות אדם שהמדינה מחויבת בה לתושביה היא מקור לכוח עבור אנשים רבים, הנאבקים להעמיד לעצמם קורת גג ראויה. הדוח נכתב כדי להדגיש ולקדם את יישום הזכות לדיור כזכות אדם, ולהצביע כיצד מדיניות דיור ראויה תבטיח דיור נאות ובר השגה לכל אדם. הדוח מבקש להדגיש, כי דיור אינו רק 'נדל"ן', הנרכש בשוק הפרטי על ידי מי שיש לו האמצעים לכך, אלא זכות בסיסית של כל אדם, עני כעשיר, ממש כמו חינוך או בריאות. התהליכים המתוארים בדוח מצביעים על הפרטה והתנערות הממשלה מאחריות, ומוכיחים כי הממשלה עוברת מתפיסה של אחריות חברתית לתפיסה נדל"ניסטית, הרואה בדיור מצרך ולא זכות בסיסית. לכן דווקא היום נדרשת הגנה מוגברת על הזכות לדיור.

לדוח המלא

לתקציר הדוח

במקביל לפרסום הדוח הפיקה האגודה סרטון אנימציה, שיצר האנימטור יוני גודמן, וממחיש את הפגיעה בזכות לדיור.
לצפיה בסרטון

גלריית תמונות: הזכות לדיור

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור ציבורי,הזכות לדיור,הפרטה,זכויות חברתיות,חסרי בית,משכנתאות,שכירות

סגור לתגובות.