החמרת הענישה על לשון הרע תעודד "סתימת פיות"

חופש הביטוי

הצעות לתיקון חוק לשון הרע המבקשות להעלות את הפיצויים על הוצאת דיבה יפגעו באופן חמור בחופש הביטוי

 

שתי הצעות לתיקון "חוק איסור לשון הרע", שיידונו מחר (10.10.11) בוועדת החוקה, מציעות להחמיר באופן משמעותי את ההוראות המאפשרות פסיקת פיצוי בתביעות דיבה, מבלי שהתובע יצטרך לטעון ולהוכיח שנגרם לו נזק. על פי ההצעה הראשונה, שיזמו חברי הכנסת יריב לוין, אנסטסיה מיכאלי וישראל חסון, גובה הפיצויים צפוי לעלות מ-50 אלף שקלים ל-300 אלף שקלים. בנוסף, הצעתם גם קובעת פיצוי של עד מליון וחצי שקלים, במקרה שלשון הרע פורסמה בעיתון או באתר אינטרנט מבלי שניתנה לנפגע הזדמנות להגיב עליה. על פי ההצעה האחרת, שיזם ח"כ מאיר שטרית, יעלה גובה הפיצויים לחצי מיליון שקלים.

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליו"ר ועדת חוקה חה"כ דוד רותם ולחברי הוועדה בקריאה שלא לאשר הצעות אלה, שיפגעו באופן חמור בחופש הביטוי. עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום פרטיות ומידע באגודה לזכויות האזרח: "הצעות החוק האלה מתבססות על הנחה מוטעית, כאילו חלה עלייה משמעותית בפרסומי דיבה וכי מי שניזוק אינו זוכה לפיצוי ראוי. בפועל המצב הוא הפוך, סכומי הפיצויים שפוסקים בתי המשפט בשנים האחרונות עולים בהתמדה. במקביל, מתפתחת תופעה מדאיגה של בעלי אמצעים שתובעים או מאיימים בתביעות דיבה מופרכות או קלושות, רק כדי להשתיק ולהטיל אימה על עיתונאים, בלוגרים, עובדים וכל מי שמותח עליהם ביקורת."

עו"ד פינצ'וק הוסיף, "במקום למנוע פרסומי לשון הרע, הצעות החוק האלה יעודדו תביעות דיבה שכל מטרתן 'סתימת פיות', ובכך יפגעו קשות בחופש הביטוי של כולנו. בנוסף, הן עלולות להביא לסופה של העיתונות החוקרת והמדווחת. חברי כנסת שנהנים מחסינות ומחופש ביטוי כמעט מוחלט חייבים להיזהר בהטלת מגבלות על חירות הביטוי של אזרחים. "

פניית האגודה לוועדת חוקה

עוד על הצעות החוק

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.