הגדלת הפיצויים בתביעות לשון הרע

הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – אי ייחוד העילה והוספת סעדים), התש"ע-2010; הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – פיצוי ללא הוכחת נזק), התש"ע-2010

הצעות החוק הנדונות, מציעות, בין השאר, להגדיל באופן משמעותי את הפיצויים ללא הוכחת נזק שרשאי בית המשפט לפסוק בתביעות לשון הרע. אם הפרסום לא פורסם במטרה לפגוע, מוצע להעלות את סכום הפיצוי מ- 50,000 ₪ כיום ל-300,000 ש"ח / 500,000 ש"ח; אם פורסם במטרה לפגוע, מוצע להעלות מ- 100,000 ₪ כיום למיליון ש"ח / מיליון וחצי ש"ח. האגודה לזכויות האזרח מתנגדת להצעות החוק מאחר והן מאיימות לפגוע בחופש הביטוי, בעיתונות החופשית ובדיון הציבורי, ומאחר ואין בהן צורך ממשי.

פגיעה בחופש הביטוי: אין עורר על כך כי אסור ששמו הטוב של אדם יהא הפקר, אולם התיקונים המוצעים בחקיקות מאיימים להפר את האיזון החשוב שבין זכותו של הפרט לבין זכות הציבור לדעת, ומתמקדות ביתר שאת בהגנה על היחיד מפני לשון הרע על חשבון פגיעה אפשרית בחופש הביטוי ובעיתונות חופשית – עקרונות יסוד הכרחיים בדמוקרטיה.

אפקט מצנן למרחב הציבורי כולו: החשש מפני תביעות ופסיקת פיצויים בסכומים הגבוהים בהם נוקבות הצעות החוק יוביל ללא ספק ליצירת אפקט מצנן לכלי התקשורת הממוסדים האמונים על מסירת המידע לרוב הציבור, ועלול להביא לקץ העיתונות החוקרת והמדווחת; אך אפילו חמור מכך, הוא יגרום לאפקט מצנן לדיון הציבורי בכלל – בלוגרים, עובדים, ארגונים ואזרחים שמשתתפים בדיון הציבורי בסוגיות חברתיות, לכל אלו אין אפילו את הגב הכלכלי הרעוע שיש למדיה כדי להתמודד עם תביעות דיבה ופסיקות פיצוי בסכומים האמורים.

עידוד תביעות SLAPP: בשנים האחרונות הולכת וגוברת בישראל תופעה שמוכרת בעולם כ-SLAPP  (Strategic Litigation Against Public Participation) – תביעה או איום בתביעה בתגובה לביקורת או פעילות בעניינים ציבוריים, ושתוצאתם המסתברת, לעתים גם כוונתם, להטיל אפקט מצנן על הנתבע ועל אחרים כדי שישתתקו ויסתלקו מהזירה הציבורית. ההסדרים המוצעים יעודדו בעלי אמצעים להגיש תביעות סרק בסכומים גבוהים ומופרכים, ובאמצעותן להטיל אפקט מצנן על חופש הביטוי במרחב הציבורי.

הצעות החוק אינן דרושות: כיום בתי המשפט מוסמכים לפסוק פיצויים משמעותיים ללא הגבלת סכום, ואף פוסקים בפועל פיצויים גבוהים, כשהם משתכנעים שנגרם נזק (גם נזק לא ממוני), ואפילו אם לא עלה בידי התובע להוכיח את היקפו. במצב עניינים זה, מי שניזוק כבר מקבל פיצוי. על מי אם כן באות הצעות החוק הללו להגן ומפני מה?

סטאטוס: הצעות החוק אוחדו לכדי הצעה אחת. אושר בוועדת החוקה, חוק ומשפט נוסח לקריאה ראשונה. צפוי לעלות להצבעה במליאה מייד עם תום פגרת הקיץ.

הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – אי ייחוד העילה והוספת סעדים), התש"ע-2010

הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון – פיצוי ללא הוכחת נזק), התש"ע-2010

עמדת האגודה לזכויות האזרח, אוקטובר 2010

ההצבעה בקריאה ראשונה מאתר הכנסת – 21.11.2011

 

הודעות לעיתונות:

החמרת הענישה על לשון הרע תעודד "סתימת פיות", אוקטובר 2011

 

קישורים נוספים:

הקרב על חופש הביטוי: האזרח הישראלי ומלחמתו בחוק שמאיים לסתום פיות, נענע10, 18.11.11

עו"ד אבנר פינצ'וק, כך סותמים פיות למחאות חברתיות, 6.10.11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: דמוקרטיה,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.