לבטל ההנחיות להנפקת תעודות מעבר במקום דרכון שאבד או נגנב

האגודה פנתה אל מנהל מינהל האוכלוסין בדרישה שיבטל את ההנחיות להנפקת תעודות מעבר במקום דרכון שאבד או נגנב: הנחיות אלה חורגות מסמכותו של שר הפנים, הקבועה בחוק, ופוגעות באופן בלתי מידתי בחופש התנועה של אזרחי ישראל

האגודה לזכויות האזרח פנתה אל מנהל מינהל האוכלוסין, ששי קציר, בדרישה שיבטל את ההנחיות להנפקת תעודות מעבר במקום דרכון שאבד או נגנב. פניותיה של האגודה, אשר נשלחו לקציר במהלך השבועות האחרונים, מתייחסות לשתי הנחיות, שניתנו בעת האחרונה לפקידי מינהל האוכלוסין, לפיהן במקרים של אובדן או גניבת דרכון, תונפק לבעליו תעודת מעבר, שתוקפה לשנה, במקום דרכון חדש. את הפניות בעניין זה כתבה תמר פלדמן מהמחלקה המשפטית של האגודה לזכויות האזרח.

אחת ההנחיות קובעת, כי במקרה של אובדן או גניבת דרכון בחו"ל, הוא יוחלף בתעודת מעבר למשך שנה. לפי הודעה, שהתפרסמה באתר האינטרנט של משרד הפנים, ניתנה ההנחיה על רקע הדיווחים הרבים על גניבת דרכונים בשנת 2005. מטרתה של ההנחיה, נאמר בהודעה, להרתיע את האזרח הישראלי מפני אובדן דרכונו, שכן תעודת המעבר, המצריכה אשרת כניסה לכל המדינות, מקשה על התנועה בין מדינה למדינה. נוסף על כך, נאמר בפניית האגודה, היא אף מונעת, ככל הידוע לאנשי האגודה, כניסה לחלק מהמדינות.

ההנחיה השניה, אליה התייחסה האגודה בפניה נוספת, קובעת כי אדם, אשר איבד דרכון שני בישראל במהלך תקופה של 10 שנים מהנפקת הדרכון המקורי (או שדרכונו נגנב), תונפק לו תעודת מעבר כנ"ל. זאת ועוד, לאחר שנה תיבדק זכאותו לקבל דרכון חדש. תכליתה של הנחיה זו לא פורסמה, אולם נראה כי גם כאן, היא נועדה להרתיע את האזרח הישראלי מפני אובדן דרכונו, לנוכח הקושי בתנועה בין מדינות, הכרוך בשימוש בתעודת מעבר.
האגודה הדגישה בפניותיה, כי הנחיות אלה חורגות מסמכותו של שר הפנים, הקבועה בחוק, ומגלמת פגיעה בלתי מידתית בחופש התנועה של אזרחי ישראל, באורח המקשה על כניסתם למדינות אחרות, ואף מונע את כניסתם לחלק מהמדינות. זאת כשכל מטרתן של ההנחיות אינה אלא "חינוך" ישראלים להקפיד הקפדה יתרה על שמירת דרכוניהם. הגבלת חופש התנועה של אזרחי המדינה למטרה עונשתית-הרתעתית, נאמר עוד בפניות, לוקה בחוסר סבירות קיצוני. האגודה מציינת בפניותיה, כי אובדן או גניבת דרכון, בארץ או מחוצה לה, הינם אירועים לא נעימים עבור כל אדם. מעבר לעוגמת הנפש, אירוע כזה כרוך תמיד בבירוקרטיה, בהוצאה כספית ובאובדן זמן יקר. קשיחות לב היא מצד הרשות, נאמר עוד, לגזור על אזרחיה גזירות נוספות, למטרות הרתעה וללא הבחנה.

נוכח דברים אלה, מתבקש מנהל מינהל האוכלוסין להורות על ביטולן של שתי ההנחיות האמורות לעיל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש התנועה

סגור לתגובות.