חוק האלכוהול והמבצע המשטרתי נגד המבלים בחופי תל אביב

2 ביוני 2011

 

לכבוד                                                                                      לכבוד

ניצב אהרון אקסול, מפקד מחוז ת"א-יפו                                             עו"ד עוזי סלמן

משטרת ישראל                                                                          יועמ"ש עיריית ת"א-יפו

 

 

שלום רב,

 

הנדון: המבצע המשטרתי נגד ציבור המבלים בחופי תל אביב

 

אני פונה אליכם בעקבות הכתבה, אשר שודרה בחדשות ערוץ 2 בסוף השבוע האחרון אודות מבצע האכיפה של משטרת תל אביב, למניעת שתיית אלכוהול על חופי הים. מהכתבה עולה לכאורה, כי המשטרה פועלת בשיתוף עיריית תל אביב לאכיפת איסור, שכלל אינו קבוע בחוק – וזאת תוך פגיעה קשה בזכויותיהם של אזרחים, שכל רצונם לבלות בחוף הים ללא הפרעה בלתי חוקית מצד רשויות המדינה.

בכתבה מתואר כיצד פקחים עירוניים, המלווים בשוטרים, דרשו באופן גורף מהמתרחצים והנופשים בחופי בתל אביב (בשעות הבוקר), לשפוך את תכולת בקבוקי הבירה שהיו ברשותם. זאת, כפי שעולה מהכתבה, במסגרת אכיפת ה"איסור" שנקבע כביכול בחוק המאבק בתופעת השכרות (הוראת שעה ותיקון חקיקה), תש"ע-2010, על שתיית אלכוהול במקומות ציבוריים.

אלא שעיון בחוק מעלה, כי לא נקבע בו כל איסור על שתיית אלכוהול במקומות ציבוריים. כל אשר קובע החוק הוא, כי כאשר אדם שותה במקום ציבורי, וקיים "יסוד סביר להניח" כי השתייה "עלולה להביא להפרת הסדר הציבורי או לפגיעה בשלום הציבור או ביטחונו", שוטר רשאי לתפוס את המשקה ולהשמידו. הוראות נפרדות קובעות הסדר מיוחד ביחס לקטינים, וחזקה לפיה לאחר השעה 21:00 ככלל יש להניח כי קיים חשש להפרת סדר.

סמכות זו, המעניקה שיקול דעת בלתי סביר לשוטרים לקבוע – עוד לפני שבוצעה עבירה כלשהי – מי יפר את הסדר ומי לא, בעייתית מאד בעינינו, ואנו התנגדו להסדר זה כשהוא נדון בכנסת. ספק רב בעינינו, אם היא עומדת במבחן החוקתיות. אלא שאם הפרסום בתקשורת אכן מדויק, נראה שהמבצע עליו החליטה משטרת תל אביב חורג אף מגדרי חוק רחב ודראקוני זה. ככל שפועלים לאכיפת חוק זה, יש להבהיר לשוטרים שאין איסור כללי בחוק על שתיה במקומות ציבוריים, ולקבוע קריטריונים ברורים להפעלת הסמכות להשמיד משקאות; זאת, כדי להבטיח שייעשה בה שימוש רק באותם מקרים חריגים, בהם עולה באופן מובהק מהנסיבות, שעומדת להתרחש הפרה של הסדר. קריטריונים ברורים דרושים גם כדי למנוע אכיפה מפלה של ההסדר או "פרופיילינג" פסול על בסיס מראה חיצוני או השתייכות קבוצתית.

בשולי הדברים – מדברי הקריין בסוף הכתבה עולה לכאורה, כי קיימת כוונה להטיל קנס בסך 1000 ₪ בגין הפרת ה"איסור". אבקש לברר אם יש בדברים אלה ממש, ואם כן – מכוח איזו סמכות חוקית.

לאור כל האמור לעיל, אני פונה אליך כדי לברר כיצד הנכם אוכפים את חוק המאבק בשכרות בחופי תל אביב ומהן ההנחיות שניתנו לשוטרים בהקשר זה. כמו כן אבקש לדעת אם אכן הוטלו קנסות או קיימת כוונה להטיל קנסות, כמוזכר לעיל. בנוסף אבקשכם לשוב ולהנחות את השוטרים, הפועלים לכאורה מכוח חוק המאבק בשכרות, בדבר המגבלות החוקיות על סמכותם לתפוס ולהשמיד משקאות, ובדבר הקריטריונים שצריכים לשמשם בבואם להפעיל סמכות זו.

על תשובתכם המהירה אודה.

 

בברכה,

 

 

 

לילה מרגלית, עו"ד

 

 

העתקים:

מר רון חולדאי, ראש עיריית ת"א-יפו

מר יואל הדר, יועמ"ש המשרד לביטחון פנים

מר רז נזרי, המשנה ליועמ"ש (פלילי)

תנ"צ שאול גורדון, יועמ"ש משטרת ישראל

גב' יפעת רווה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.