לחבר את ביתה של ילדה חולת סרטן לרשת החשמל

האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם עתרו לבג"ץ בשם ילדה חולת סרטן והוריה: אי-חיבור ביתה של הפעוטה לרשת החשמל עלול לחשוף אותה לסכנת מוות

האגודה לזכויות האזרח ועמותת רופאים לזכויות אדם עתרו היום (24.8.05) לבג"ץ נגד שר הבריאות, שר התשתיות הלאומיות ושר הפנים, בדרישה לחבר את בית משפחתה של ילדה חולת סרטן לרשת החשמל הארצית ולספק לביתה חשמל באורח סדיר. את העתירה הגישה עו"ד סוניה בולוס מהאגודה לזכויות האזרח.

אינאס בת השלוש, מהכפר הבדואי הלא-מוכר בנגב, בו מתגוררת משפחת אל-אטרש, אובחנה בחודש ינואר 2005 כחולת סרטן מסוג רבדומיוסרקומה (Rhabdomyosarcoma), שהתגלה אצלה בבית החזה. מדובר בסרטן אגרסיבי ביותר, ומחלתה של הילדה אובחנה בשלב מתקדם, לאחר שהגוש הסרטני כבר התפשט לריאה הימנית, לצלעות ולבית השחי. האבחון המאוחר של הגידול לא איפשר לרופאים לבצע ניתוח לכריתתו, ולפיכך נאלצה הפעוטה לעבור טיפולים כימיים אינטנסיביים להקטנת הגוש הסרטני. הטיפול אכן הקטין את מימדיו של הגידול, ובחודש מרץ האחרון עברה הילדה ניתוח לכריתתו ולכריתת הצלעות הקדמיות הנגועות. לאחר הניתוח נאלצה הילדה לקבל טיפול כימי נוסף בבית החולים סורוקה, טיפול הכרוך בתופעות לוואי קשות ביותר. בנוסף, היא מטופלת באופן קבוע באנטיביוטיקה וזקוקה לטיפול בזריקות של GCSF לחיזוק המערכת החיסונית, תרופה אשר חייבת להישמר בקירור בטמפרטורה של 0-4 מעלות צלזיוס על מנת להבטיח את יעילותה. בהיעדר רמת היגיינה נאותה, כל זיהום עלול לסכן את חייה של הפעוטה באופן מוחשי. יודגש, כי מיזוג במהלך חודשי הקיץ החמים הנו אחד התנאים אשר תורמים באופן משמעותי לשמירה על רמת היגיינה נאותה בביתה של אינאס, וכי חשיפתה לחום גבוה עלולה להגביר את הסיכון שהיא תידבק במחלות מעיים, העלולות להיות הרות אסון עבורה. רק אתמול (שלישי) עברה הפעוטה ניתוח מורכב לכריתת ממצאים שהתגלו בכמה מצלעותיה, שלא היו נגועות לפני כן, וזאת כדי לבדוק את החשד להתפרצות נוספת של המחלה.
כאמור, אינאס מתגוררת בכפר לא-מוכר, אשר אינו מחובר לרשת החשמל הארצית. אספקת החשמל לביתה מתבצעת באמצעות גנרטור, המספק חשמל לארבעה בתים נוספים למשך שלוש שעות ביום בלבד, וזאת בשל העלות הגבוהה הכרוכה בתפעולו (הפעלתו ל-12 שעות ביום תגיע לעלות חודשית של כ-6,000 ש"ח, שהמשפחה אינה מסוגלת לעמוד בה). משנודע להוריה של הפעוטה על מחלתה וכי השרדותה תלויה במידה רבה בחיבור ביתה לחשמל, הם פנו לחברת החשמל והסבירו את חומרת מצבה הבריאותי של בתם. חברת החשמל סירבה להיענות לבקשת המשפחה חרף הידיעה, כי אי-חיבור בית המשפחה לרשת החשמל מהווה סכנה ממשית לחייה של אינאס. בינתיים מצאו הוריה פתרון מאולתר ובלתי מספק לבעיית אחסון התרופה המוזרקת לה, וזאת באמצעות שמירתה בשקית ממולאת קרח בתוך המקרר, אשר אינו מחובר לחשמל במשך רוב שעות היממה, אולם אין בכך, כמובן, כדי להבטיח תנאים היגייניים ראויים לפעוטה. יצוין, כי שמירה על תנאים היגייניים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב קשה במיוחד, וזאת בשל שילוב של מספר גורמים: החום הכבד השורר בקיץ באזור זה מחד ואי-חיבורם של הכפרים לרשתות המים, הביוב והחשמל, כמו גם אי-פינוי אשפה, מאידך.

עו"ד בולוס מציינת, שעמותת רופאים לזכויות אדם פנתה לגורמים ממשלתיים שונים, ובהם חברת החשמל, מנכ"ל משרד הבריאות, הממונה על מחוז דרום במשרד הפנים (שהעביר את הפניה לשר הפנים), סגן מנהל מינהל החשמל במשרד התשתיות הלאומיות ושר התשתיות עצמו, בדרישה כי ביתה של המשפחה יחובר מיידית לרשת החשמל או לכל הפחות יסופק להם פתרון זמני. כל הפניות הללו הושבו ריקם, מבלי שהוצע פתרון כלשהו לחיבור ביתה של הפעוטה החולה לרשת החשמל. הפתרון היחיד שהוצע הינו מעבר של המשפחה ליישוב אחר, שהוקם על ידי המדינה, אלא שהצעה זו אינה מעשית, משום שהמשפחה בת שמונה הנפשות תתקשה לשנות את מרכז חייה בזריזות וכיוון ששינוי קיצוני שכזה עלול להשפיע לרעה על מצבה הנפשי של הפעוטה, בשל המתח הכרוך במעבר. יתר על כן, הטיפול המסור של ההורים בבתם מתאפשר במידה רבה בזכות התמיכה של שמשפחה המורחבת החיה לצדם ומטפלת בחמשת ילדי המשפחה האחרים בעת היעדרות ההורים מביתם עקב הנסיעות והטיפולים התכופים בבתם החולה (מאז אבחון המחלה, בראשית השנה, אושפזה אינאס 17 פעמים בבית החולים סורוקה, לפחות למשך 3 ימים בכל פעם, ולעתים אף למשך למעלה משבוע. בחלק מהמקרים התעורר צורך להעבירה בדחיפות לבית החולים באישון לילה, דבר המחייב להזעיק בני משפחה הגרים בסמוך, כדי שיוכלו להשגיח על יתר ילדי המשפחה, שהבכור ביניהם הוא בן 8 בלבד). גם פניות לעמותות סיוע לא הועילו, שכן אלה לא הצליחו לגייס את הסכום הנדרש לחיבור בית המשפחה למערכת אנרגיה סולארית שתאפשר הפעלת מזגן ומקרר בו-זמנית במשך רוב שעות היום. בכל מקרה, החובה למצוא פתרון מוטלת על המדינה, כאחראית לבריאות ולחיי תושביה.

עו"ד בולוס טוענת בעתירה, כי אי-חיבור ביתה של הפעוטה החולה לרשת החשמל מהווה פגיעה אנושה בזכותה החוקתית לחיים ולבריאות. ככל הילדים בישראל, גם לאינאס אל-אטרש יש זכות לקבל יחס הולם ממדינתה, כילדה הזקוקה להגנה. אי-חיבור ביתה לחשמל, נטען עוד, מפלה אותה לרעה לעומת חולים אחרים, רק בשל השתייכותה לאוכלוסיה הערבית-הבדואית, החיה בכפרים הבלתי מוכרים בנגב, וכן פוגע בזכותה החוקתית לכבוד. זכותה של אינאס לחיים והחובה להעדיף את טובתה, מבהירה עו"ד בולוס, מתגברות על כל שיקול תכנוני או לוגיסטי הכרוך בהספקת החשמל. היא מדגישה עוד, כי אספקת חשמל סדירה נדרשת לא רק כדי להקל על סבלה של הפעוטה ולשפר את איכות חייה (שיקולים כבדי משקל לכשעצמם), אלא נחוצה לשם הצלת חייה. אי-חיבור ביתה של הפעוטה החולה לחשמל, כמו גם ביתם של חולים אחרים, רק משום שהם מתגוררים בכפרים בלתי-מוכרים, נטען בעתירה, אינו נובע מהיעדר משאבים, אלא הוא תולדה של מדיניות הפליה קיצונית ומתמשכת, שמנהיגה המדינה כלפי האוכלוסיה הערבית-בדואית בישראל. בשל הסכנה הנשקפת לחייה ולבריאותה של אינאס אל-אטרש, מבקשת עו"ד בולוס, כי בג"ץ יקיים דיון דחוף בעתירה.

בג"ץ 8062/05

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לחשמל,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.