אין לחייב דורשי עבודה לתת טביעת אצבע בלשכת התעסוקה

ב-8.8.2005 פנתה האגודה אל מנכ"ל שירות התעסוקה, בעקבות תלונתו של דורש עבודה, שהופעלו עליו סנקציות בלשכת התעסוקה לאחר שסירב לתת טביעת אצבע כאמצעי זיהוי. האגודה דרשה להבהיר לדורשי עבודה שזכותם לסרב לתת טביעת אצבע. בעקבות הפניה בוטלו הסנקציות שהוטלו על המתלונן. להלן הפנייה, וכאן תשובת שירות התעסוקה.

 

לכבוד
גב' אסתר דומינסיני
מנכ"ל שירות התעסוקה
רחוב קפלן 2
ירושלים
 
שלום רב,
 

הנדון: מאגר מידע של טביעות האצבע של מבקשי עבודה

 
לפי מידע שקיבלנו החל שירות התעסוקה להשתמש לאחרונה במאגר ממוחשב של טביעות אצבע לשם זיהוי דורשי העבודה, המתייצבים בלשכותיו. לצורך כך נדרש כל דורש עבודה לתת דוגמה של טביעת אצבע ולהסכים בחתימת ידו להזנתה במאגר המידע. דורש עבודה, המטופל בלשכת התעסוקה בקריות, התלונן, כי לאחר שסרב לתת טביעת אצבע, הודיע לו מנהל הלשכה, כי מעתה יהיה עליו להתייצב מידי יום ולא מידי שבוע כמקובל.

הזכות לפרטיות היא זכות יסוד חוקתית במדינת ישראל. נטילת טביעת אצבע מאדם, לא כל שכן הזנתה למאגר מידע, מהווים פגיעה בפרטיות אלא אם האדם שבו מדובר נתן לכך את הסכמתו המודעת והחופשית.

תלותם של דורשי עבודה בשירות התעסוקה מעמידה בספק את יכולתם לסרב לבקשה לוותר על פרטיותם. על כן יש להבהיר לדורשי העבודה ואף לוודא, שלא יאונו להם כל רע, אי נוחות או עיכוב אם יסרבו ליתן טביעת אצבע ויבכרו להמשיך ולהתייצב בפני פקיד הלשכה. למותר לציין שאיום בסנקציות וב"טירטורים", ככל שאכן היה, הוא פסול ובלתי חוקי.

אבקשך להנחות את מנהלי הלשכות ליידע את כל דורשי העבודה, המתבקשים ליתן טביעת אצבע, על זכותם לסרב לעשות זאת מבלי שיופעלו עליהם לחצים או סנקציות מכל סוג שהוא ומבלי שיופלו לרעה לעומת אלו שמסכימים להיכלל במאגר המידע.

בנוסף אבקש לדעת האם דבר קיומו של מאגר טביעות האצבע דווח לרשמת מאגרי המידע, והאם טביעות האצבע נמחקות ממנו לאחר שבעליהן חדלים להתייצב באופן קבוע בשירות התעסוקה.
 

בכבוד רב ובברכה,

אבנר פינצ'וק, עו"ד

 

קישורים:

שירות התעסוקה לא יפלה מסרבים לסריקת אצבע, 4.9.2005, ynet

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.