משרד הפנים: נפתח עוד שתי לשכות בירושלים המזרחית, כולל מעבר לחומה

תושבי ירושלים המזרחית מקבלים כיום שירותים של משרד הפנים בלשכה אחת בלבד, הממוקמת בוואדי ג'וז. הלשכה עמוסה בצורה קיצונית, ואינה מצליחה להעניק שירותים בפרקי זמן ובתנאים סבירים. כך למשל, מפניות שהגיעו לאגודה לזכויות האזרח עולה כי זמן ההמתנה הממוצע להנפקת תעודת זהות עומד על כחצי שנה(!). המשמעות היא שמי שתעודת הזהות שלו אבדה או נגנבה יישאר חודשים ארוכים ללא תעודת זהות. מי שצריך להאריך תוקף של "לסה פסה" (תעודת המעבר המשמשת תושבי קבע שאינם אזרחים לצורך יציאה לחוץ לארץ) עלול להפסיד את הנסיעה. כדי להנפיק את המסמכים הנדרשים צריך להתמודד גם עם קושי, צפיפות ועומסים כבדים בלשכה.

במקרה של תושבי השכונות שמעבר לחומה, משמעות אובדן תעודת זהות היא שהתושב או התושבת  לא יוכלו לעבור דרך המחסומים אל ירושלים כדי להגיע לעבודה, ללימודים, לקבל שירותי בריאות וכו', והם עלולים גם להיות מעוכבים על ידי המשטרה. החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2005, בעת הקמת החומה בירושלים, קבעה כי יוקמו לשכות ייעודיות לתושבי השכונות הללו.

בדצמבר 2017 פנתה האגודה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה בדרישה שהמדינה תקיים את הבטחתה להעמיד שתי לשכות של משרד הפנים לרשותם של התושבים בשכונות שמעבר לחומה. בפנייה ציינה עו"ד נסרין עליאן כי הלשכה שפעלה במעבר קלנדיה נסגרה בראשית שנת 2013 ומאז לא נפתחה מחדש, למרות הודעת רשות האוכלוסין וההגירה משנת 2015 על כוונתה "לחדש את פעילות הלשכה בזמן הקרוב".

"אין צורך להכביר מילים אודות הפגיעה הקשה בזכויות התושבים הנגרמת כתוצאה מן העומסים שהוחמרו מאוד בשנים האחרונות", כתבה עו"ד עליאן. "זאת כאשר מדובר באוכלוסייה של תושבי קבע, שנדרשים בשל מעמדם להגיע למשרדי הרשות לעתים קרובות הרבה יותר מאשר אזרחים ישראלים".

כחודש לאחר הפנייה התקבלה תשובה ממנהלת לשכת רשות האוכלוסין במחוז ירושלים, ובה הבטחה לפתוח לשכת משנה במחסום מחנה הפליטים שועפט לטובת תושבי השכונות שמעבר לחומה, ולשכת משנה נוספת בצור באהר שבדרום העיר ("בתוך" החומה). כמו כן התחייבו הרשויות לדאוג להרחבת הלשכה בוואדי ג'וז. עם זאת, בתשובה אין התחייבות ללוח זמנים. לנוכח ההבטחות וההתחייבויות הקודמות שלא קוימו, האגודה תוסיף לעקוב מקרוב אחר הנושא.

פניית האגודה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, 24.12.2018

תשובת רשות האוכלוסין וההגירה, 21.1.2018

 

קישורים:

ניר חסון, הסבל בתור ללשכת האוכלוסין היחידה במזרח ירושלים גורם לתסיסה בקרב התושבים, הארץ, 8.3.2018

מאיה הורודניצ'אנו, "מצב מזעזע": אלפי פניות בתור – ומשרד הפנים בקלנדיה סגור כבר 5 שנים, וואלה, 29.1.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר,תושבות ומעמד

סגור לתגובות.