רפורמה בסיעוד: התקדמות משמעותית, אך העבודה עוד מרובה

איור של אם מבוגרת ובתהאיור: סטודיו עינהר

האגודה, הפועלת לקידום הרפורמה כבר 7 שנים, מברכת על תוכנית הסיעוד החדשה אך מזכירה כי יש עדיין צורך בצעדים מקיפים

 

האגודה לזכויות האזרח מברכת על תכנית הסיעוד החדשה שהוצגה אמש, אך מזכירה כי למרות היוזמה יש עדיין צורך בצעדים מקיפים בכדי לספק לכל מי שנזקק לטיפול סיעודי כיסוי ביטוחי הולם.

משנת 2010 פעלה האגודה לזכויות האזרח, ביחד עם ארגונים אחרים בקואליציה למען הרפורמה בסיעוד, כדי להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי. לפני שנה וחצי השיקה האגודה את הקמפיין "אמא יקרה לי" לקידום רפורמה ברוח העקרונות שהציע משרד הבריאות והשר ליצמן, מתוך הכרה בכך שרפורמה כזו  היא חיונית ודחופה.

"המצב הקיים היום במערך הסיעוד לקוי ופוגע בזכות להזדקן בכבוד, בזכות לבריאות ובזכות לשוויון", אומר עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח. "אחד מתוך ארבעה זקנים הוא סיעודי, ואין ספק שנושא זה מעסיק כמעט כל בית בישראל. המצב הקיים מטיל נטל כלכלי כבד על בני המשפחה ופוגע באפשרותם להבטיח להורה הסיעודי את הדרוש לו אם יכולתם הכלכלית אינה מספיקה".

"במוקד הדרישה שלנו הייתה העלאה של שעות הטיפול הסיעודי בקהילה", מציין עו"ד גן-מור. "דרישה זו אמורה לקבל מענה בתכנית החדשה, בעיקר לגבי זקנים עם קשיי תפקוד גבוהים. עלייה מ-18 שעות מטפל סיעודי בשבוע כיום ל-30 שעות היא חיונית וחשובה, אך יש להעלות את הכיסוי לכ-40 שעות בשבוע, כפי שממליצים מומחי ה-OECD.

דרישה נוספת שלנו הייתה לנתק את התלות של הזקן בילדיו בהשתתפות העצמית באשפוז סיעודי. לשמחתנו, דרישה פסולה זו צפויה עתה להיפסק. כמו כן אנו מברכים על הכוונה לשפר את הרצף הטיפולי בזקן, ולהשקיע בשיפור המענים הניתנים לזקנים סיעודיים המעוניינים להישאר בביתם".

יחד עם הברכות ליוזמה, באגודה לזכויות האזרח מבקשים להזכיר כי הרפורמה אינה כוללת את כל הרכיבים הרצויים. "מפרסומי התכנית עולה כי הרפורמה נסמכת על כך שלפחות חלק מהכיסוי יגיע מהביטוח הסיעודי שמשווקות קופות החולים. זהו ביטוח מסחרי לכל דבר, והפרמיות בביטוחים אלה אלו גבוהות מאוד. נוסף על כך, ל-60% מהזקנים מעל גיל 75 בישראל אין ביטוח", אומר עו"ד גן-מור.

באגודה מבטיחים להמשיך לפעול להכללת האשפוז הסיעודי באופן מלא בסל הבריאות, ולהכרה במעמדם של בני המשפחה המטפלים, כמו גם להעלאת מעמדו של מקצוע הסיעוד.

עו"ד שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח: "לאחר שנים של עבודה מרוכזת בתחום חשוב מאין כמוהו, אנו שמחים לראות את ההבנה שיש לדאוג לכך שגם מי שזקוקים לטיפול סיעודי יוכלו לחיות בכבוד בחברתנו. הרפורמה עדיין לא מושלמת. ועל יוזמיה לזכור כי יש עוד לא מעט עבודה בביצוע התכנית, וכי נדרשות עוד תוספות רבות, שיש לקוות שיובילו בהמשך להכנסת הסיעוד לסל הבריאות הממלכתי".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אשפוז וטיפול סיעודי,הזכות לבריאות,זכויות זקנים

סגור לתגובות.