אשפוז וטיפול סיעודי

האגודה: דוח מבקר המדינה מחזק את הצורך הדחוף ברפורמה בסיעוד

אילוסטרציה

היום (1.10.2017) פורסם דוח מבקר המדינה בנושא מצבם של הזקנים הסיעודיים בישראל. בקהילה. האגודה לזכויות האזרח פועלת כבר שנים בפורום ארגונים, שכולל בין היתר את כן לזקן ואת המשפט בשירות הזקנה, ונאבק למען רפורמה מקיפה בתחום הסיעוד. עו"ד גיל גן-מור, שמייצג את האגודה בפורום, מסר בתגובה לדוח המבקר:

"הדוח מחזק את הצורך הדחוף ברפורמה במערך הסיעוד. מבקר המדינה קובע כי במצב הקיים קיימת פגיעה קשה בזכות של הזקנים להזדקן בכבוד בקהילה. הדוח חושף כי הטיפול הסיעודי שניתן לוקה בחסר, לא נותן מענה לצרכים הבסיסיים של הזקן או הזקנה הסיעודיים, ואף מעט השעות שמגיעות לזקנים הסיעודיים לא ניתנות בפועל. כתוצאה מכך איכות הטיפול בזקנים לקויה, עד כדי הזנחה ופגיעה בבריאותם. רק מי שיכול להרשות לעצמו הוצאה של אלפי שקלים בחודש להשלמת הטיפול באופן פרטי יכול להבטיח מענה סביר. לא יתכן כי זכותו של זקן סיעודי להזדקן בכבוד תירמס אם הוא לא עשיר.

המחסור בשעות טיפול כל כך חריף שעל פי נתוני המבקר 41% מהמשפחות המטפלות בזקן סיעודי דיווחו שהן צריכות להשקיע מעל 30 שעות בשבוע בסיעוד. הדבר מטיל עומס אדיר על כתפי המשפחות, שמתבטא בפגיעה בריאותית, חברתית ורגשית, ובפגיעה קשה ביכולת לעבוד ולפרנס את המשפחה. המדינה לא מתייחסת לבני המשפחה ולעומס המוטל עליהם. העומס מוביל לקריסת בני המשפחה המטפלים ולעיתים להעברת הזקן למוסד סיעודי בניגוד לרצונו על אף שהוא יכול ורוצה להמשיך לגור בביתו.

הדוח מצביע על ליקוי של ממש בהיערכות המדינה להזדקנות האוכלוסייה ולשינויים הנדרשים במערך הסיעוד. יש צורך ברפורמה שתכלול את העלאת שעות הסיעוד, שיפור איכות שירותי הסיעוד והרצף הטיפולי, ותמיכה בבני המשפחה המטפלים, כדי שלכל זקן תובטח הזכות להזדקן בכבוד ולא רק לעשירים שבהם".

 

קישורים: 

"אמא יקרה לי" – אתר הפורום ובו מידע על הכשלים במערך הסיעוד ועל הרפורמה הנחוצה

יובל בגנו, תגובות חריפות לדוח המבקר: "מיליונים בוזבזו על חשבון גבם של הקשישים", מעריב, 1.10.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אשפוז וטיפול סיעודי,הזכות לבריאות,זכויות זקנים

סגור לתגובות.