ייצוג הולם לנשים ולערבים במועצת מקרקעי ישראל: בג"ץ מסתפק בהבעת תקוות

היום (24.8.2017) פרסם בג"ץ את פסק הדין בעתירה שהגישו בשנת 2010 האגודה לזכויות האזרח ועמותת "איתך מעכי משפטניות למען צדק חברתי", בדרישה לייצוג הולם לערבים ולנשים במועצת מקרקעי ישראל. בית המשפט החליט למחוק את העתירה תוך שהוא מסתפק בתיקון החקיקה שעבר לאחרונה, ושמבטיח מינוי של נציג ערבי אחד בלבד למועצה. בג"ץ גם בירך בפסק הדין על מינויין של שלוש נשים למועצה והביע תקווה לשינויים נוספים בעתיד, אולם נמנע מאמירה ברורה בדבר החובה לייצוג הולם של נשים ממגוון קבוצות האוכלוסייה בהרכב המועצה.

בעת הגשת העתירה היו כל החברים במועצת מקרקעי ישראל גברים יהודים. העותרות טענו כי לנוכח העוצמה השלטונית יוצאת הדופן שבה אוחז מינהל מקרקעי ישראל, כגוף האחראי על 93% מהקרקעות במדינה, יש לתת ייצוג הולם כחוק לנשים ולערבים במועצת מקרקעי ישראל. בעתירה הובאת רשימה של סעיפי חוק, תקדימי בג"ץ והנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר חובתן של רשויות המדינה לפעול לקידום ייצוג הולם של מיעוטים במועצות ובוועדות ציבוריות.

בעקבות העתירה מונו שלוש נשים, נציגות שרים, כחברות במועצה. נוסף על כך, ביום 14.3.2017 אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת תיקון לחוק רשות מקרקעי ישראל המחייב מינוי חבר ערבי במועצת מקרקעי ישראל. הארגונים בירכו על התיקון לחוק אולם הדגישו כי אין די בנציג ערבי אחד בלבד.

כאמור, היום החליט בית המשפט להסתפק בשינויים שנעשו ולמחוק את העתירה. בפסק הדין כתבה הנשיאה מ' נאור כי "ההתקדמות שנעשתה במסגרת עתירה זו אינה פוטרת את המשיבים מלהמשיך ולפעול למימוש החובה המוטלת עליהם להבטחת ייצוג הולם במועצה, שנקבעה כאמור בעניין האגודה לזכויות האזרח. עוד יש לזכור כי גורם דומיננטי בבעיית הייצוג במקרה דנן, בייחוד לעניין ייצוגה של האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, נעוץ בין היתר באחוז הנמוך של אוכלוסיות אלו בצמרת הניהולית של משרדי הממשלה […] לא נותר לנו אלא לקוות שאיננו בסופה של הדרך אלא בתחילתה, וכי המצב הנוכחי הוא נקודת הזינוק לקראת הרכב מועצה מאוזן, מייצג ושוויוני יותר".

עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה לזכויות האזרח אמרה בתגובה לפסק הדין: "ניסיון העבר מראה כי השרים הממונים מתרשלים בחובתם לתת ייצוג הולם. לנוכח גרירת הרגליים והזלזול בחובת הייצוג של ערבים ונשים במועצת מקרקעי ישראל, חבל שבג"ץ מסתפק היום רק בהבעת תקוות. עם זאת, אנחנו מצטרפים כמובן לתקווה שהביעה הנשיאה נאור בפסק הדין. אנו מקווים שהשינוי המבורך אך החסר שהביאה עתירה זו אינו אלא צעד ראשון לקראת שינוי אמיתי ביחסה של המדינה אל אזרחיה הערבים ואל הנשים – מכל קבוצות האוכלוסייה – אשר יביא בסופו של דבר לשוויון אמיתי בייצוג של אוכלוסיות אלו בגופים ציבוריים ובחלוקת המשאבים במדינה".

בג"ץ 8318/10

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,זכויות נשים,ייצוג הולם,ייצוג הולם

סגור לתגובות.