חופש הביטוי

שימוש במקלט עירוני על ידי פורום דו קיום בנגב

תמונת המקלט עם שלט בעברית ובערבית: מולקתא-מפגש - בית תרבות ערבי יהודיצילום: פורום דו קיום בנגב

עיריית באר שבע מקצה מזה עשור לעמותת פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי מקלט עירוני לצורך קיום בית תרבות יהודי-ערבי. לפני כשנתיים החלה התנכלות מצד העירייה, כאשר היועץ המשפטי שלה אסר על פורום דו קיום להקרין את הסרט התיעודי "רעד בעזה" במקלט בטענה שמדובר בפעילות פוליטית, שאסור לקיים בנכסים עירוניים. בעקבות התערבותנו הנחה אז  היועץ המשפטי לממשלה את העירייה לאפשר את הקרנת הסרט, תוך שהוא מאמץ את פרשנותנו שיש לפרש בצמצום את האיסור על פעילות פוליטית כדי להימנע מפגיעה בחופש הביטוי, וכי האיסור מתייחס אך ורק לפעילות הקשורה במישרין או בעקיפין לפעילות מפלגתית.

ביום 11.5.2017 קיבל פורום דו קיום מכתב ממפקח נכסים במחלקת הכספים של העירייה, לפיו הפורום הפר את הסכם ההקצאה לשימוש במקלט העירוני. המכתב נוסח בלשון בוטה ומשתלחת, וכלל קביעות נחרצות וקשות כאילו הפורום הפר את האיסור לקיים פעילות פוליטית, וכי באירועים שקיים העביר את השימוש במקלט לגופים אחרים, תוך הפרה של הסכם ההקצאה. הפורום נדרש להגיב בתוך ימים ספורים על הטענות.

ב-21.5.2017 שלחה האגודה בשם פורום דו קיום תשובה לראש עיריית באר שבע. במכתב עומד עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, על פרטי האירועים, וטוען בשם הפורום שבאף אחד מן המקרים העמותה לא העבירה את המקלט לשימושם של ארגונים אחרים, אלא קיימה פעילויות בשיתוף פעולה עם ארגונים נוספים, שעולות בקנה אחד הן עם מטרות העמותה והן עם המטרות שפורטו בהסכם ההקצאה. לפני שהעירייה נקטה צעדים נגד העמותה, טוען עו"ד יקיר, היה עליה לפנות לפורום דו קיום בנגב ולברר את העובדות.

"לצערנו אין זו הפעם הראשונה בה העירייה נגררת אחרי רוחות רעות, שמנשבות מחוץ לעיר ומבקשות להחניק כל דעה או פעילות שנתפסות כעמדה ביקורתית", כותב עו"ד יקיר. "לעירייה אסור להתערב בתכנים של אירועי תרבות המתקיימים במוסדות עירוניים (מכתבה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אלינו מיום 17.5.11 מצ"ב). לא רק שאסור לעירייה לפגוע באירועי תרבות, אלא שמתפקידה של העירייה ככל רשות ציבורית להגן על חופש הביטוי ולסייע במימושו. אל לה לשמש מכשיר בידי אלה הרוצים להחניק כל דעה שאינה עולה בקנה אחד עם דעתם, ובכך להרוס את ערכי היסוד של הדמוקרטיה".

מכתבה של העירייה לפורם דו קיום

תשובת האגודה לראש עיריית באר שבע בשם הפורום

 

עדכון: ב-9.1.2018 הגשנו עתירה בשם הפורום לבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע.

 

קישורים:

אורן יפתחאל, האם ראש העיר באר שבע נגד רב-תרבותיות?, הארץ, 4.1.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.